Neistota okolo elektromobilov v čase veľkých investícií

Wayne Griffiths, vysokopostavený manažér Seatu zodpovedný za takzvaný masový segment, zdieľa svoje obavy čo sa týka prechodu na elektromobilitu. Zdôrazňuje, že významná časť koncernu čoskoro prejde na výrobu elektromobilov, aj keď v Španielsku pre ne v súčasnosti buď takmer neexistuje trh, alebo je príliš malý.

Volkswagen sa zaviazal preinvestovať viac ako sedem miliárd eur do vybudovania dodávateľského reťazca batérií a výroby kompaktných elektromobilov pre svoje značky v Španielsku. K dnešnému dňu je však stav taký, že Seat dosiahol úspech predovšetkým so svojimi spaľovacími motormi, či už hovoríme o cenovo dostupnom modeli Ibiza alebo značke Cupra, ktorej sa darí rozvíjať aj na medzinárodnom poli.

Primárnou súčasťou stratégie Volkswagenu pre Španielsko je výstavba tretej továrne na batérie v Sagunte pri Valencii. Výroba sa tu má začať v roku 2026.

Dopyt po elektromobiloch však v regióne stagnuje, prípadne rovno klesá. Čiastočne je tomu tak kvôli silnej konkurencii čínskych výrobcov a Tesly, čo poukazuje na zraniteľnosť európskych výrobcov automobilov. Tí sa však musia prispôsobiť, aby dokázali prežiť, keďže EÚ naďalej pretláča zákaz predaja nových klasických áut so spaľovacím motorom od roku 2035 (ak nepočítame rozpracovanú výnimku pre syntetické palivá).

Štatistiky hovoria jasnou rečou

V Španielsku to má však nemecký koncern obzvlášť ťažké, keďže akceptácia elektromobilov je v porovnaní so susednými krajinami nízka. V minulom roku tvoril predaj elektromobilov len 5,6 percenta z celkových predajov nových áut v Španielsku – hoci napríklad aj Slovensko je na tom v obdobných rebríčkoch zle, stále ide o nízke číslo v porovnaní s priemerom EÚ. Ten je 15 percent.

Hlavnou prekážkou širokej akceptácie elektromobilov v Španielsku sú ich vysoké ceny. Priemerní Španieli sú podľa prieskumov ochotní minúť na nové auto necelých 28 000 eur, čo je cena, za ktorú sa ponúka len málo elektrických modelov.

Od roku 2025 plánuje Seat vyrábať kompaktné elektromobily pre viaceré značky vrátane Cupry. Griffiths vyjadril svoje obavy: „Som veľmi znepokojený. Budúci rok budeme vyrábať elektromobily, ale pre koho? Keď tvoria len 5 percent trhu.“

Zdroj: elektroauto-news.net / foto: cz.depositphotos.com