Budeme na Slovensku stavať tunely v spolupráci s čínskymi firmami? Spolu s tým, ako minister dopravy Jozef Ráž zdôrazňuje plán postaviť tunel Karpaty, očividne sa mu zapáčil aj nový stroj, ktorý by sa mohol použiť pri razení tunela. Ráž si bol technológiu nedávno pozrieť priamo počas pracovnej cesty v Číne.

Pre nový tunel Karpaty by mohlo ísť o zaujímavé riešenie. Má byť totiž na slovenské pomery veľmi dlhý – až 11,7 kilometra. Ráž sa nedávno vyjadril, že pri optimistickom scenári by bol rád, keby sa začal diaľničný úsek D4 – spájajúci Záhorskú Bystricu a Raču – stavať ešte v tomto volebnom období.

Nový úsek D4 s tunelom Karpaty nie je pripravený

Tento mechanizmus z Číny by bolo potrebné vyrobiť a upraviť špeciálne pre potreby daného tunela, v tomto prípade teda tunela Karpaty.

Raziaci stroj dokáže pracovať vo veľmi rýchlom tempe, 16 až 20 metrov za deň, čo sa nedá porovnať so súčasnými technológiami, ktoré Slovensko využíva. V takom prípade sa dá hovoriť o razení rýchlosťou do 10 metrov za deň za predpokladu, že sa pracuje z oboch strán vznikajúceho tunela.

Ako upozornil Denník N, minister Ráž má ešte vyššie očakávania od čínskej technológie a hovorí, že údajne zvládne raziť aj denným tempom 30 metrov.

Najväčšom problémom však nie je metóda tunelovania, ale predovšetkým štádium, v akom sa príprava nového úseku D4 nachádza. Tunel Karpaty nateraz ani zďaleka nie je pripravený na výstavbu. Práve naopak.

S definitívnou platnosťou ešte nie je hotový ani proces EIA pre túto diaľnicu, teda posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Štát má zároveň aj ďalšie diaľničné úseky, ktoré označil za prioritné, pričom práve tunel Karpaty by bol drahým miliardovým projektom. Stále nie je jasné, ako by sa financoval. Niektorí analytici navyše poukazujú na to, že štát by mohol nateraz siahnuť i po lacnejších riešeniach pre zlepšenie dopravnej situácie v hlavnom meste a okolí.

Zdroj: Denník N