Dajme na chvíľu bokom vyššie nákupné ceny elektrických áut. Ignorujme dotácie z verejných peňazí. Zabudnime na ich nadmernú hmotnosť. Či nízku energetickú hustotu akumulátorov. A sústreďme sa na chvíľu len na rýchlosť nabíjania...

Aj keď možno patríte k tým, ktorí nemajú elektromobily v láske (nech už sú dôvody akékoľvek), musíte uznať, že v tomto smere batériové vozidlá neskutočne pokročili.

Keď mne zdochla koza...

S nástupom 800-voltových architektúr a stúpajúceho nabíjacieho výkonu sa časy strávené parkovaním pri nabíjačkách skrátili radikálne. To, čo ešte nedávno trvalo hodiny, dnes počítame v ideálnych prípadoch na pár desiatok minút. A tento stav sa stále pomaly zlepšuje, respektíve nabíjanie trvá menej a menej času, aj keď to s nabíjacou infraštruktúrou nie je (povedzme) ružové.

Niektorí priaznivci elektromobilov sa však na svet zjavne nepozerajú spôsobom „teší ma, ako naša obľúbená technológia napreduje“. Namiesto toho hľadajú cesty, ako druhej strane, ktorá batériovým autám neholduje, znechutiť život tým, že ich stiahnu na svoju úroveň pomocou mentálneho nastavenia „keď mne zdochla koza, nech susedovi zdochnú dve“.

11 litrov za minútu vám stačí

Presne týmto spôsobom sú naladení autori stránky Electrek, ktorí najnovšie prišli s nápadom spomaliť tankovanie tak, aby ste pri doplňovaní paliva trávili na čerpacej stanici viac času, ideálne viac ako pri nabíjaní.

Odvolávajú sa pritom na fakt, že v Spojených štátoch, kde Electrek oficiálne sídli, skutočne existuje isté obmedzenie rýchlosti tankovania. Konkrétne na 10 galónov za minútu, čo je približne 38 litrov za minútu, pričom ale tento limit zaviedla agentúra EPA len kvôli bezpečnosti v druhej polovici 90. rokov.

Podľa Electreku by bolo skvelé „presadzovať namiesto rýchlejších nabíjačiek pomalšie benzínové pumpy a majú aj konkrétny návrh – na 3 galóny za minútu, teda asi 11 litrov každých 60 sekúnd.

Európan zvyknutý na 50-litrové nádrže si samozrejme zaklepe na čelo, keďže by svoju prázdnu nádrž aj tak dotankoval doplna za necelých päť minút, takže stále rýchlejšie, ako trvá nabíjanie aj na najvýkonnejších čínskych nabíjačkách. Zelení fanatici ale majú inú optiku.

Strata času, ich radosť

Podľa nich by sa tankovanie 36-galónovej nádrže (136 l) Fordu F-150 natiahlo zo 4 minút na 12 a navyše počítajú s tým, že by sa kvôli spomaleniu prietoku zároveň predĺžili čakacie doby v kolónach aspoň na 20 až 30 minút. Inak povedané, verte tomu, že Európe by bez zaváhania naordinovali kľudne 4 litre za minútu, len aby vyrovnali aj naše skóre.

Podľa nich by to bol šach-mat majiteľom áut so spaľovacími motormi. A nechať ich realizovať zvrátené plány tohto typu, s kľudným svedomím by vám podľa svojej logiky boli schopní zakázať tankovať, ak by vo vašej štvrti práve vypadla elektrická energia. Veď ak my nemôžeme nabíjať, nebudete ani vy tankovať.

Analógia už existuje

Ako patologicky obmedzení musia byť podobne zmýšľajúci jedinci, by bolo na zaujímavý rozhovor s psychiatrom. Ak ale už aj automobilky našli v poslednom čase odvahu hovoriť o nútenej elektrifikácii dopravy ako o „ideologickom boji a diskriminácii všetkého, čo nie je na batérie, potom dúfame, že podobné výkriky ostanú len v rovine priania škodiť celej spoločnosti.

V opačnom prípade čakajte okrem spomalenia tankovania aj menšie nádrže, aby si majitelia bežných áut náhodou nevyskakovali, že majú lepší dojazd. Že je to absurdné? Je. To je však aj dotovanie cien elektromobilov z predaja bežných áut so spaľovacími motormi či z vašich daní. Ten socializmus a „rovnosť“ už nejakú dobu (niektorí z nás opäť) žijeme.

zdroj: Electrek