Holandsko je v EÚ s počtom elektromobilov v prvej trojke
Aby náhodou nedošlo k omylu, Holandsko by bola v rámci Európy jedna z posledných krajín, ktorá by chcela elektromobily spochybňovať zámerne.
Tento typ pohonu je medzi tamojšími vodičmi veľmi populárny, čo do značnej miery súvisí aj s ekonomickou silou štátu. Ten si aj po zrušení priamych dotácií môže dovoliť poskytovať rôzne daňové úľavy či zvýhodnené parkovanie, navyše finančné možnosti zákazníkov sú na úplne inej úrovni ako napríklad u nás.
Problémy stúpajú so záujmom
Holanďania skrátka nakupujú elektrické vozidlá (na počet obyvateľov) častejšie, ako ktorýkoľvek iný európsky národ. Snáď s výnimkou Nórska. Aby sme boli konkrétni: od januára do júna 2025 držia batériové autá na holandskom trhu až 35 % podiel (!), zatiaľ čo v Nemecku je to len necelých 18 %.
Problém je v tom, že stúpajúci počet elektromobilov začína neúmerne zaťažovať holandskú rozvodnú sieť. Zašlo to tak ďaleko, že niektoré mestá museli pristúpiť k obmedzovaniu nabíjania, pretože to miestne rozvody kapacitne nestíhali. Tamojšia vláda pochopila, že ďalší rozvoj je možný len súbežne s ďalším vývojom infraštruktúry, a preto chcela vedieť, koľko to bude stáť. To bol hlavný dôvod, prečo vznikla spomínaná štúdia.
Naväčšou brzdou je zásuvka
Ak by sme to mali zobrať v skratke, výsledok je veľmi jednoduchý. Elektromobil nie je len auto na ceste, ale nový spotrebič. A ak ich budú milióny, najväčšou brzdou transformácie sa stane zásuvka. Holandská štúdia ukazuje, že bez investícií rádovo v stovkách miliárd (!) eur sa elektrická sieť zrúti.
Podľa tejto analýzy bude do roku 2040 nutné naliať do infraštruktúry 195 miliárd eur. Z toho 107 miliárd pripadá na rozvody na pevnine a ďalších 88 miliárd eur zhltne pripojenie veterných elektrární v Severnom mori.
Každá tretia ulica rozkopaná!
Aby ste si to dokázali predstaviť ešte trochu inak. Ak bude predaj elektromobilov pokračovať podobným tempom, Holandsko bude musieť do 15 rokov natiahnuť 100 tisíc kilometrov nových káblov, postaviť 50 tisíc nových trafostaníc a vytvoriť stovky nových či posilnených vysokonapäťových uzlov. Aby niečo také bolo možné, bude musieť byť rozkopaná každá tretia ulica v štáte!
Je to prestavba, ktorá nemá obdobu. A to stále hovoríme len o čiastočnom náraste počtu elektromobilov na cestách, nie o 100-percentnej výmene vozového parku.
20 miliárd eur za rok?
Koľko to bude stáť v priamych investíciách, štúdia hovorí celkom jasne. A ak tušíte, ako funguje ekonomika štátu, ktorý nemá vlastné peniaze, ale len to, čo vyberie od občanov, potom vám musí byť jasné, kto to zaplatí. „Elektrická revolúcia“ pôjde z účtov všetkých, bez ohľadu na to, či jazdia elektromobilom, autom so spaľovacím motorom, bicyklom alebo chodia pešo.
Štúdia konštatuje, že celkové ročné náklady na sieť stúpnu z dnešných 6,9 miliardy eur na 20 miliárd v roku 2040. To je skoro trojnásobok. Pritom dáta počítajú len s veľmi miernym scenárom, pokiaľ ide o predpokladaný nárast cien energie (cca 20 % medzi rokmi 2024 až 2040).
Zaplatia to domácnosti
Dnes priemerná holandská domácnosť platí len za používanie distribučnej a prenosovej siete približne 400 eur ročne, teda bez samotnej ceny spotrebovanej energie či daní. Skrátka za prípojku. V roku 2040 však táto čiastka práve kvôli predpokladaným nákladom na prestavbu infraštruktúry stúpne podľa štúdie na 1100 eur. A to aj tím, ktorí doma EV nemajú. Jednoducho to stúpne paušálne.
Situácia je pritom aktuálne alarmujúca aj v inom smere. Štúdia uvádza, že kvôli sieti, ktorá nie je pripravená na väčší počet elektromobilov, dnes viac ako 20 tisíc firiem a domácností v Holandsku márne čaká na prípojku alebo aspoň navýšenie kapacity. Rozvody nestíhajú.
Nemajú na to ani tí najbohatší
Holandská štúdia ukazuje tiež niekoľko ciest, ako momentálny stav zmierniť, žiadne riešenie ale nebude zadarmo a lacné. Hovorí o chytrých tarifách, ktoré by mali motivovať k nabíjaniu mimo špičky. Flexibilnejšej spotrebe, pri ktorej by mal vraj priemysel i domácnosti reagovať na zaťaženie siete. Spomína lokalizáciu zdrojov, teplárne, znižovanie spotreby...
V opačnom prípade hrozí blokácia ekonomiky a strata dôvery verejnosti v elektrickú mobilitu. Lenže to hovoríme o jednom z najbohatších štátov Európy a len čiastočnej výmene jeho vozového parku za batériové autá.