Koniec roka sa blíži, rok ubehol veľmi rýchlo, a ani sa nenazdáme a opäť začne najnáročnejšia rally sveta - Dakar 2012. Slovenské i české posádky sa už plavia do Južnej Ameriky, kde sa tento rok pôjdu etapy prvý raz okrem Argentíny a Čile i na území Peru. Ja by som vám v tomto článku rád priblížil techniku Tatry 815 4x4 Dakar, s ktorou sa chystá na Dakar český tím Czech Dakar Team.

Rovnako ako i minulý rok, rally sa zúčastnia so svojím špeciálom Tatra 815 4x4 Dakar. Pretekať bude jedna posádka, v Tatre budú sedieť Martin Kolomý ako pilot, David Kilián ako kopilot a navigáciu si zoberie pod palec Jaroslav Lamač. Druhá Tatra pôjde ako doprovod v složení posádky Marek Spáčil, David Vršecký a Jan Vodrhánek. Obe sa zúčastnili na minulom Dakare a vôbec si neviedli zle. Cieľ však nevideli pre poruchu motoru a haváriu.

Tatra 815 v prístave po nepríjemnej havárií na Dakare 2011

Maximálna rýchlosť tohto špeciálu? Svižných 170 km/h. V teréne!

Príprave na Dakar sa venovali po celý rok, po návrate dva mesiace prerábali havarovanú Tatru Mareka Spáčila. Dôležitou zmenou bola inštalácia iného motoru, opäť Caterpillaru, ale s menším objemom 13 litrov. Predĺžili tiež rázvor osí na 4290 mm pre lepšiu stabilitu jazdy. Tomu následne upravili rozloženie hmotnosti vozu a snažili sa dosiahnuť jej zníženie. Tatra Martina Kolomého výraznými zmenami neprešla, motor ostal tak ako bol, teda 18-litrový Caterpillar. Optimalizovali priebeh krútiaceho momentu pre lepší záťah odspodu inštaláciou iných turbodúchadiel. Zmeny geometrie podvozku sa neudiali, pretože kvôli hmotnosti motora to nemalo zmysel. Rázvor teda ostáva na pôvodných 4090 mm, voz je však dlhší o 20 cm kvôli zmenám zadnej časti.

Rozmýšlali ste niekedy nad tým, aký výkon má vôbec taký Dakarský špeciál? Jeho 13-litrový motor asi bude dávať slušné číslo, že? Tatra Martina Kolomého má teda už spomenuté dve turbá, motor objemu 18,1-litra a medzichladič plniaceho vzduchu. Je to kvapalinou chladený šesťvalec a na kolesá posiela cca 708 kW (950 k) spolu s krútiacim momentom viac než 3300 Nm. Prevodovka je desaťstupňová Tatra 10 TS210 spolu s dvojstupňovým zostupným prevodom 2,30 TRS, čiže spolu 20 prevodových stupňov. Podvozok je klasický tatrovácky, čiže centrálna nosná rúra s výkyvnými polnápravami. Na nich vzduchové pruženie a tlmiče Reiger. Pneumatiky Michelin / Pirelli o rozmeroch 14x20" majú centrálne dohusťovanie. Palivové nádrže pre tohto drobčeka majú objem 900 litrov, predsa len v ťažkom teréne dokáže motor "potiahnuť" až 100l/100km. Maximálna rýchlosť tohto špeciálu? Svižných 170 km/h. V teréne!

Tatra 815 na Silk Way Rally 2011

Czech Dakar team dopĺňa doprovodná trojnápravová Tatra 815 6x6. Tá sa nemá kam ponáhľať, a tak 12-litrový motor produkuje 300kW a 1800 Nm. Tatrovky sa testovali na našej slovenskej púšti v Senici a samozrejme absolvovali i ostré skúšky na ruskej Silk Way rally a naposledy v saharských dunách pri Rally El Chot v Tunise.

 

Navštívte domovskú stránku Czech Dakar Teamu odkiaľ sme aj použili aj fotografie v článku.