Diaľničná blamáž v Bratislave. Nový obchvat je vyťažený ako lokálna cesta v Šuranoch

HN majú k dispozícii aktuálne čísla o využívaní nultého obchvatu hlavného mesta. Na niektorých jeho častiach nové štvorprúdovky zívajú prázdnotou. To všetko pre fiasko s nedokončeným prepojením D1 a D4. Je to už druhý mesiac, čo majú šoféri možnosť využívať obchvat Bratislavy v plnej dĺžke. Napriek tomu to na niektorých úsekoch autostrády D4 nevyzerá na bežnú prevádzku. Ministerstvo dopravy pre HN poskytlo údaje, koľko vozidiel sa na nich pohybovalo od otvorenia posledného úseku 12. novembra po koniec minulého roka.

Najmenšia premávka je medzi Ivánkou a Račou, najvyťaženejšia je križovatka v Prievoze

Ako najviac vyľudnená sa ukázala časť medzi Ivankou pri Dunaji a Čiernou Vodou. Ide práve o úsek D4, ktorej chýba priame napojenie na vyťaženú diaľnicu D1. Spojiť ich má kontroverzná križovatka, ktorá sa ešte ani len nezačala stavať a mnohé nasvedčuje tomu, že tak skoro to NDSka s novým dodávateľom ani nezačne. Začínajú totiž prenikať správy o tom, že proces výberového konania, do ktorého sa prihlásili 4 spoločnosti a NDS 15. decembra otvárala obálky sa po 6 týždňoch nikam zásadne neposunul. Napriek tomu, že jeden z uchádzačov ponúkol stavbu križovatky D1 D4 zrealizovať za hlboko pod 100 miliónov € a ďalší dvaja za tiež výrazne menej, než bolo odhadovaných 127 miliónov € potrebných pre túto kľúčovú stavbu.

Ako najdôležitejší a najvyťaženejší bod celej stavby sa ukázala megakrižovatka v Prievoze. Medzi ňou a uzlom Bratislava Juh prešlo denne takmer 27-tisíc vozidiel. To je približne počet, ktorý prejde za deň cez Strečno.

V rámci Bratislavy má podobnú vyťaženosť napríklad Račianska ulica. Na porovnanie je však v hlavnom meste stále suverénne najvyťaženejším Prístavný most, ktorého denné rekordy presahujú 120-tisíc vozidiel.

Nenaplnené plány

Podľa prognóz pritom malo ísť o najvyťaženejší segment obchvatu. Španielsky zhotoviteľ uvádza, že tu podľa predbežných analýz počítali so 45-tisíc vozidlami denne. Práve križovatka D1 D4 má z vyťaženého Prístavného mosta stiahnuť 15 % osobnej a takmer 50 % nákladnej dopravy. Celý proces výberu zhotoviteľa od leta 2021 ide tak pomalým a medzičasom zdržanlivým tempom, že všetko nasvedčuje tomu, že križovatka D1 D4 skutočne skôr než v roku 2026 NEBUDE! Takže ohromné plýtvanie finančnými zdrojmi na úrovni splátok za dielo v hodnote 53 miliónov € bude Slovensko konzorciu D4R7 platiť povinne, ale naďalej zbytočne.

Najviac využívaný je oranžový úsek a veľká križovatka Prievoz. Tragické čísla vyťaženosti má zelený úsek medzi Ivankou a Račou.