BMW stihlo od roku 2010 zbúrať snáď viac svojich zásad a prvkov DNA, než dovtedy stihli od založenia firmy v roku 1916 vytvoriť. Súčasná ponuka je síce najväčšia a najpestrejšia, akú kedy značka mala, no pre fanúšikov volantu, ktorí ocenia ľahké a agilné športovo orientované auto, je ďaleko najchudobnejšia. Pritom BMW svoj úspech a renomé postavilo práve na športovo orientovaných autách pre každý deň. V BMW na radikálnom prerode pracovali postupne a systémovo. Netvrdím nič nové.

 

Po skvelých, ľahkých a hravých generáciách typov radu 3 známych ako E21, E30, E36 a dovolím si tvrdiť, že aj typov radu 5 E28 a E34, skutočnú a dostupnú športovosť reprezentoval v celej ponuke výrobcu už len typ Z4 E85 ako roadster a E86 ako kupé. Málo praktické (víkendové) autá, samozrejme, nemohli plnohodnotne suplovať to, čo si BMW celosvetovo zadefinovalo. Že reprezentuje autá pre radosť z jazdy. Iste, snažia sa o to doposiaľ. Aj keď sa v Mníchove v tomto smere snažia po uvoľnení mnohých prísnych pravidiel menej, sú autá tohto výrobcu stále oveľa zábavnejšie než mnohé iné, kde sa pri vývoji naopak snažia oveľa viac. Ale ortodoxní nadšenci volantu a zážitku z jazdy (nie z cestovania) už desaťročia vedia, čo hľadajú a čo môžu dostať...

Aj keď dizajn a krása sú vecou osobného vkusu, asi sa zhodneme na tom, že BMW radu 2 k najväčším fešákom na ceste nepatrí. Športový balík M mu však zásadne pomôže.

Zíde z očí, zíde z mysle - hovorí jedna ľudová múdrosť. Možno si spomeniete, že pri teste aktuálnej generácie BMW Z4 E89 (dokonca len v priemerne výkonnej verzii 28i) som sa z auta a jeho vlastností skutočne a úprimne tešil. Nedávno sme však mali v redakcii na test jazdenku BMW Z4 E85. Síce len verziu 2,0i, no všetkým nám znovu otvorila oči. Toto je pravá nefalšovaná radosť z jazdy, ľahkosť, agilita a nenáročná športovosť. Správa sa tak, ako to MB SLK ani Audi TT nikdy ani len neskúsili. Slabšie verzie sú ako Mazda MX-5, výkonnejšie takmer ako Honda S2000, aj keď silnejšie, no menej ostré. Každopádne, z BMW Z4 E85 sme bez výnimky všetci v redakcii zamdlievali. V zmysle hravosti je to asi ako hrať človeče nehnevaj sa, alebo GranTourismo.

 

Iste, BMW malo isté pokusy vzkriesiť pôvodnú DNA modelom BMW radu 1 coupé. No vzhľadom na to, čo ponúkal (málo miesta vnútri, neadekvátnu prémiovosť - ktorú viacerí vlastne ani nehľadali) boli hlavne výkonnejšie verzie neprimerane drahé. Nehovoriac o tom, že bez športového M balíka sa mnohým ani nijako extra nepáčili. Trpeli pozostatkami tzv. banglovho dizajnu. S prižmúreným okom sa dá povedať, že BMW od začiatku storočia v ponuke tradičné, ľahké, cenovo dostupné športové modely nemá. Teda, presnejšie, nemalo. Príchod typu BMW radu 2 Coupé (typ F22) a Cabrio F23. Že je to trefa do čierneho ma už minulý rok presvedčil v teste top model BMW M235i. No ten je neadekvátne drahý. Tak mi napadlo pozrieť sa na opačný koniec ponuky výkonového aj cenového spektra. A keď už zmena, tak poriadna. Preto som pre športový model kacírsky zvolil naftový motor 220d. Dá sa ešte hovoriť o športovom aute s touto špecifikáciou?

Ľahkosťou, čipernosťou, obratnosťou a zábavnosťou pri každej aj bežnej jazde BMW radu 2 coupé skutočne napĺňa reklamný slogan Radosť z jazdy. 

Meranie priebehu výkonu a krútiaceho momentu na valcovej brzde vo firme MM racing v tomto prípade neprinieslo žiadne prekvapenia. Odmeraný max. výkon 139,5 kW (189,7 k) sedí prakticky na chlp presne. Odmerané maximum krútiaceho momentu 383 Nm v rozsahu 1850 - 3000 ot síce mierne zaostáva za uvádzanými 400 Nm, no je prakticky v rámci +/-2% presnosti merania moderného zariadenia MAHA MSR500. Jednoturbové 4-valce 20d (typ motora N47D20) napriek premiére v roku 2010 ešte dodnes udivujú svojím litrovým výkonom, priebehom sily a ochotou ísť do otáčok až k 5300 ot (v kontexte vznetových motorov). Pritom vo väčšine typov BMW tento motor predstavuje jednu zo základných motorizácií, no je tak dobrý, že si už niekoľko generácií dostáva priestor aj v imidžových typoch radu 4 a 5. Škoda toho nepríjemného rapčania do interiéru pod záťažou, ktoré vydáva vo vyšších otáčkach.

Čo BMW radu 2 kupé nemá v kráse viac než dobieha v praktickosti. 390 l kufor postačí aj 4 pasažierom, nakladacia hrana nie je vysoko a veľkými dverami dozadu nastúpia nie len decká, ale aj vaši rodičia.

BMW radu 2 Coupé je skvelé auto pre dvoch. Je primerane veľké zvonku, aj vnútri. Bez problémov odvezie ďalších dvoch dospelých a s kufrom veľkým 390 litrov zväčša pojme čo treba, aj pre potreby dovolenky vo dvojici. Je to auto rovnako na každý deň, ako aj na víkendy. S výnimkou najvýkonnejších verzií to nie je mašina na uzavreté trate, ale jazdu pre zábavu vie ako jedno z mála. Úplne odporúčam kúpu 8st. športovej automatickej prevodovky, aj keď to stojí takmer 2300 €, určite ju neoľutujete. Na rozdiel od klasickej 8st. verzie táto dokáže v športovom režime radiť rýchlejšie (len za 0,2 sekundy), automaticky prináša páčky pod volantom a v manuálnom režime dokáže podržať zaradenú rýchlosť. BMW radu 2 nemá krásu Audi TT, ani dve autá v jednom ako MB SLK (teraz už SLC), no je z nich najpraktickejšie. 

Športové, manuálne nastaviteľné predné sedadlá sú jedny z naj aké poznám. V porovnaní s elektrickými každá ušetrí snáď 15-20 kg, sú perfektne športové a kompromisne komfortné. Pre bežné postavy prosto dokonalé!

Tragédiou je, že len dva roky po predstavení typu F22/F23 sa v Mníchove, zdá sa, definitívne rozhodli platformu áut s pohonom zadných kolies pre malé autá zrušiť. Dnes netuším, či preto, lebo BMW 2 coupé/cabrio sa predáva horšie, než očakávali, alebo bez ohľadu na ich úspech dokáže vývojom a výrobou (zdieľaním platformy s MINI) koncern BMW Group ušetriť tak ozrutné peniaze, že to za to naozaj stojí. Tak či onak, je na zaplakanie, že po poldruha desaťročiach spánku nám ukážu, že to ešte stále vedia, dokážu a môžu, ale vlastne už fakt nechcú... :(

BMW 220d Coupé (F22)
rok výroby 2015

 

Cenník modelov BMW 2 Coupé platný na Slovensku.
 

PLUSY:

+ návrat k skvelej tradícii,
+ toto je radosť z jazdy,
+ presné riadenie,
+ typická zadokolka, dobrý polomer otáčania,
+ aj diesel vie byť športovec, dokonca aj 220d,
+ skvelý posed, ergonomické nebo,
+ dokonalé a ľahké sedačky
   (perfektný tvar, poťah a možnosti nastavenia),
+ volant (hrúbka, tvar, funkčnosť),
+ vzhľad (len s M balíkom),
+ výkonné bixenónové svetlá 
   (vyrezávajú, natáčajú sa),
+ veľmi slušné audio Harman Kardon,
+ hrubé A-stĺpiky a kolmejšie čelné sklo -          podobný pocit ako v MINI,
+ reálna spotreba 5,6 l/ 100km 
   (výrobca udáva 4,4 l/ 100 km),
+ s 53 l nádržou dojazd cca 900 km,
+ praktickejšie než rad 1 coupé,
+ cena základného modelu 32 000 €.

     

MÍNUSY:

- ceny príplatkov!, (tu 18 000 €)
- palubná doska z BMW radu 1 (F20/F21)
- bežné žiarovky v zadných svetlách,
- lacné aj materiálmi vnútri,
- chýba budík teploty chladiacej zmesi a oleja,
- zvuk motora vnútri,
- autohold by mal byť štandard,
- auto si nepamätá jazdný režim.
 

 
 

BMW 220d Coupe (F22)

rok výroby 2015

Motor:

vznetový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek VTG, uložený vpredu pozdĺž, priame vstrekovanie paliva, objem 1995 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 84 × 90 mm, kompresný pomer 16,5 : 1, max. výkon 140 kW (190 k) /4 000 ot, max. krútiaci moment 400 Nm / 1 750 - 2 500 ot, litrový výkon 70 kW (95 k) / l, emisná trieda Euro 6.

Pohon:

8-stupňová automatická prevodovka ZF s hydrodynamickým meničom, pohon zadných kolies. 

Podvozok:

nezávislé zavesenie kolies na oboch nápravách, kotúčové brzdy - predné s vnútorným chladením, elektronické systémy podvozka: ABS, EBD, ESC, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom,

Kolesá:

sériové obutie: hliníkové 7x16" disky, pneumatiky 205/55 R16.
test. verzia: hliníkové 7x18" disky, pneumatiky 225/40 R18.

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4432 x 1894 x 1418 mm, objem kufra - 390 l, rázvor 2690 mm, pohotovostná hmotnosť - 1410 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba – 4,1 l/100 km (výrobca), počas testu 5,6 l/100 km, objem nárdže 53 l, výkonová hmotnosť 10,07 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 230 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 7,0 s

Cena:

Základná verzia 218i - 28 300 €,
Základná verzia 220d - 32 300 €,
Testovaná verzia 220d M balík - 50 300 €.

František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

BMW 220d je prekvapivo športové auto aj s dízlovým motorom a automatickou prevodovkou.  Vodič totiž môže úplne vypnúť stabilizačný systém a prevodovka kľudne podrží motor v obmedzovači. To znamená, že keďže je toto malé kupé v súčasnej generácii ešte stále zadokolka, nejaký ten powerslide nebude za morka pre šikovnejších vodičov problém. Auto však pôsobí aj so zapnutou stabilizáciou veľmi agilne, hravo a ľahko. Pocit športovosti dotvára presné riadenie a výborne tvarované sedadlá. Zamrzí ale, že vodič nedostáva žiadne informácie o teplote motora. Traktorový zvuk vyváži dobrá spotreba, čo robí z tohto modelu dobrú voľbu pre tých, ktorí chcú športové auto a denne jazdia viac ako 100 km.