Zatiaľ čo rok 2024 bol pre Volvo v pozitívnom zmysle rekordný, v roku 2025 idú veci od desiatich k piatim. Švédskej automobilke patriacej pod čínske Geely klesli v priebehu prvého kvartálu tržby o 12 percent, predaj áut sa znížil o 6 percent a odbyt flotíl u veľkých zákazníkov spadol dokonca o 19 percent.
Firma už oznámila škrty, respektíve úsporný program, ktorý má ušetriť 18 miliárd švédskych korún, v prepočte približne 1,65 miliardy eur a plánuje sa tiež prepúšťanie, aj keď detaily ešte neboli zverejnené.
Na nových základoch
Napriek týmto výsledkom však Volvo predstavuje jednu novinku za druhou. Len za posledných osem mesiacov odhalilo faceliftované XC90 a XC60, novú ES90, modernizovanú S90, avizuje úplne novú EX60 a aktuálne sa automobilka pochválila prvými fotografiami XC70.
Na rozdiel od predchodcu už nejde o auto vychádzajúce z kombi V70, ale kompletne iný automobil postavený na úplne novej platforme SMA (Scalable Modular Architecture).
Range extender?
Tak trochu záhadou je jeho technika. Volvo hovorí, že ide o prvý „extended-range plug-in hybrid“, teda o dobíjací hybrid s predĺženým dojazdom. A dodáva, že model bol navrhnutý tak, aby uspokojil dopyt to tomto type pohonu medzi čínskymi zákazníkmi.
Asi nemusíme pripomínať, že v rámci segmentu NEV (new energy vehicles) sú populárne nielen batériové elektrické vozidlá, ale značný záujem je tiež o elektromobily vybavené spaľovacím motorom, ktorý slúži na predĺženie dojazdu.
Pozor na metodiku
Práve popis Volva naznačuje, že aj XC70 by mohol byť elektromobil so spaľovacou jednotkou spriahnutou s generátorom, ale britský (obvykle dobre informovaný) magazín Autocar hovorí, že novinka je klasický plug-in hybrid, ktorý však dostal väčšiu trakčnú batériu.
Tá by mala autu zabezpečiť dojazd v čisto elektrickom režime až 200 kilometrov, mali by sme ale pripomenúť, že ide o údaj podľa optimistickej čínskej metodiky CLTC. Podľa WLTP by to však stále malo byť relatívne nadpriemerných zhruba 155 kilometrov.
Medzi XC60 a XC90
Súčasne s tým by malo Volvo XC70 zvládať vysokorýchlostné nabíjanie, aby mohlo v prípade dostatočnej infraštruktúry slúžiť v zásade ako elektromobil, teda bez dlhých prestojov. Háčik je len v tom, že sa automobilka konkrétnym nabíjacím výkonom zatiaľ nepochválila.
Dizajn novinky v zásade neprekvapí. Je veľmi podobná najnovším modelom. A aj keď nepoznáme jej rozmery, Volvo nám dalo pomerne presnú nápoveď. XC70 bude o niečo väčšia ako XC60 a zároveň menšia v porovnaní s XC90. Viac podrobností máme čakať v najbližších mesiacoch.
zdroj: Volvo