Vo štvrtok 8. mája schválil úpravu emisných noriem CO₂ pre nové autá

 
m poskytol výrobcom vozidiel väčšiu časovú flexibilitu na dosiahnutie stanovených cieľov. Po novom sa bude emisná výkonnosť hodnotiť za trojročné obdobie, nie každý rok zvlášť, čo automobilkám umožní vyrovnať prípadné výkyvy bez rizika okamžitých pokút.
 
Zmenu, ktorá je súčasťou širšieho akčného plánu Európskej komisie na podporu automobilového priemyslu, už v stredu predbežne podporili členské štáty EÚ. K definitívnemu zavedeniu ešte chýba formálne schválenie Radou EÚ, ktoré sa očakáva na jednom z najbližších zasadnutí. Za návrh hlasovalo 458 europoslancov, proti bolo 101, zdržalo sa 14.

Prečo zmena prichádza?

Európsky automobilový sektor zamestnáva približne 13 miliónov ľudí a tvorí 14 % HDP EÚ, sa nachádza pod silným tlakom. Musí rýchlo reagovať na technologické zmeny, zvýšené investície do elektromobility a rastúcu konkurenciu najmä zo strany Číny. Nový režim merania emisií im má dať priestor na adaptáciu bez hrozby okamžitých finančných sankcií.
 

Čo konkrétne sa mení?

Európska komisia navrhla, aby sa emisné limity pre nové autá a dodávky priemerovali za celé trojročné obdobie 2025–2027, namiesto ich každoročného vyhodnocovania.
To vraj umožní výrobcom kompenzovať prípadné prekročenia cieľov v jednom roku znížením emisií v nasledujúcich rokoch. „Tento krok má pomôcť priemyslu udržať investičnú kapacitu do prechodu na ekologické technológie, zároveň však nemení samotný cieľ pre rok 2025,“ uviedla Komisia.
 

Súčasť širšieho dialógu s priemyslom?

Zmena nadväzuje na iniciatívu predsedníčky EK Ursuly von der Leyen, ktorá na konci januára otvorila strategický dialóg o budúcnosti automobilového priemyslu v EÚ. Zapojení boli výrobcovia, odborníci, zástupcovia členských štátov aj verejnosť.
 
Cieľom celej iniciatívy je zabezpečiť konkurencieschopnosť a udržateľnosť európskych automobiliek počas prechodu na nízkoemisnú mobilitu. Návrh tak predstavuje jeden z prvých konkrétnych krokov v tomto smere.

Výsledok je trpký a usmevný

EÚ automobilkám ciele nezmierni, pokuty nezníži a Green Deal neprehodnotí. Hodnoty emisií v ňom zatiaľ stále pevne nastavené. Tu stále rigidne opakujú, že všetko platí, len tie pokuty začneme inkasovať neskôr. Toto nie je ani rýchla pomoc (trvala viac nez kvartál), ani reálna pomoc - nič neruší, len odkladá. Ak si EÚ a EK myslia, že urobili veľkú vec, najbližšie mesiace potvrdia, že je to zďaleka nedostatočné, smiešne až mám chuť tvrdiť, že zbytočné. Kolesá problémov sú oveľa väčšie a točia sa rýchlejšie, než je Brusel ochotný si to pripustiť!