BMW bolo v roku 2014 prvou automobilkou, ktorá dala do sériovej výroby laserové svetlá. Bolo to v ešte stále exotickom type i8. Nezostávajú však iba tam. Ako alternatívu k štandardným LED svetlám môžete mať totiž svetlá BMW Laserlight aj v novom BMW 7. V čom je ich hlavná výhoda? Sú to v podstate adaptívne svetlá s funkciami, ktoré zabraňujú oslepovaniu ostatných účastníkov premávky. Dosvietia však ďalej ako LED svetlá. Aspoň zatiaľ.

Laserové svetlá dosvietia zatiaľ ďalej ako LED svetlá a sú úspornejšie. Ďalším typom, v ktorom ich môžete mať, je BMW 7.  Ich cena je tesne nad 3 000 €.

Laserové svetlá v BMW momentálne dosvietia 600 m pred auto. Ako sú na tom LED svetlá? Nuž, svetlá MultiBeam LED v Mercedese CLS dosvietia do vzdialenosti 485 m, no už v blízkej budúcnosti by mali dorovnať aj spomínaných 600 m.  Zaujímavosťou je, že spoločnosti ako napríklad Osram, ktorý vyrába BMW Laserlight, aktívne pracujú na vývoji oboch technológií.

 

Poďme sa však pozrieť ako to funguje. Laserové diódy emitujú spojité, monochromatické modré laserové lúče. Špeciálne šošovky usmerňujú svetlo z každej trojice laserových diód na fluorescenčnú fosforovú substanciu. Tá premieňa laserové lúče na mimoriadne intenzívne biele svetlo. Toto svetlo potom "reflektor" projektuje smerom dopredu. Výsledné biele svetlo je veľmi podobné dennému svetlu a je teda aj prirodzené a príjemné pre ľudské oko. Ohromnou výhodou je okrem dosahu aj priestorová úspornosť a energetická efektivita. Povrch laserovej diódy emitujúci svetlo je až stokrát menší než pri konvenčnej LED dióde. Už tá má pritom plochu iba 1 mm2. Laserové svetlá vďaka tomu potrebujú aj podstatne menší reflektor. V BMW i8 je jeho priemer iba 30 mm. Xenónové svetlo pritom potrebuje na dosiahnutie adekvátneho svetelného výkonu projektor s priemerom asi 70 mm, halogénové svetlo až 120 mm. Laserové svetlá navyše potrebujú až o 30% menej energie ako LED svetlá.

V novej sedmičke si za svetlá BMW Laserlight priplatíte 3 005 €. Za svoje peniaze dostanete svetlá, ktoré v režime diaľkových svetiel dosvietia až do vzdialenosti 600 m a prinášajú všetky funkcie adaptívnych svetiel, ako je natáčanie svetelného lúča do zákruty, či takzvané vyrezávanie, teda zatienenie oblasti, v ktorej je iný účastník premávky. Mimochodom, laserové svetlá v BMW 7 spoznáte podľa modrej línie v ich strede.

Zdroj: BMW, Osram