Mercedes-Benz predstavil ďalšiu evolúciu adaptívnych LED svetiel. Dokážu ešte presnejšie "vyrezávať" oblasť, v ktorej sa nachádza iné vozidlo a dosvietia ďalej ako laserové svetlá. Poďme sa na ne pozrieť bližšie. S rozvojom LED technológie zaznamenávajú obrovský rozmach a pokrok aj adaptívne svetlá.

 

 

 

 

Už sme si zvykli, že autá vybavené takýmito svetlami môžu celú dobu jazdiť so zapnutými diaľkovými svetlami a pritom neoslepovať ostatných účastníkov premávky. Je až zarážajúce, ako dobre tieto systémy fungujú už dnes. Koniec koncov už pred časom sme vám ukázali funkciu adaptívnych svetiel v teste Volva XC60. To však bolo vybavené xenónovými svetlami, kde veľkú časť tejto funkcie zabezpečuje mechanický pohyb xenónových výbojok. No s postupným vývojom LED technológii túto úlohu prevzalo vypínanie jednotlivých diód a výrobcovia sú tak schopní stále zmenšovať tienenú, či "vyrezanú" plochu, aby poskytli vodičovi, čo najväčší osvetlený priestor.

Mercedes už budúci rok otestuje svetlá s 256 svetelnými bodmi. Navyše sľubuje dosah diaľkových svetiel viac ako 600 m, čím by prekonal laserové svetlá.

Mercedes-Benz, samozrejme, patrí medzi výrazných propagátorov tejto technológie. Iba nedávno uviedol na trh svetlá s obchodným názvom Multibeam LED. Ako prvý ich dostal do výbavy nový Mercedes-Benz CLS. Systém využíva 24 LED diód usporiadaných do akejsi mriežky, ktoré dokáže riadiaca jednotka nezávisle a samostatne vypínať. Mimochodom podobný systém v Audi nazývajú Matrix LED a má pre zmenu 25 diód. Aj tu sa do predaja dostáva vo vyšších triedach a môžete ho mať napríklad v Audi A8, alebo Audi A7 Sportback.

Svetlá s technológiou Multibem LED majú jednoznačný prínos ku komfortu a bezpečnosti. Samostatné a nezávislé ovládanie jednotlivých LED diód umožňuje ovládať ľavé a pravé svetlo zvlášť a veľmi cielene osvetľovať priestor pred autom a pritom tieniť priestor, v ktorom sa nachádzajú iní účastníci premávky. Znamená to, že hoci budete svietiť pred auto idúce pred vami, nebudete oslepovať jeho vodiča. To isté platí aj pri oproti idúcich autách. Svetlá vám stále osvetľujú priestor okolo auta blížiaceho sa v protismere, akoby ste mali zapnuté diaľkové svetlá, no bez toho, aby ste ho oslepovali. Systém totiž vypína diódy osvetľujúce oblasť, kde sa protiidúce auto nachádza. Systém navyše využíva informácie z kamery umiestnenej za čelným sklom. Vie tak rozoznať zákrutu skôr ako zatočíte volantom. Riadiaca jednotka dá teda pokyn na prisvietenie do zákruty ešte tesne pred ňou. V súčasnom systéme Multibeam LED s 24 diódami sa o svietenie do zákruty stará modul so 4-mi LED-kami, ktorý sa môže natáčať až o 12° smerom von. Rovnako zaujímavá je aj funkcia osvetlenia kruhového objazdu. Systém totiž na tento účel využíva informácie z navigácie a opäť rozsvieti odbočovanie svetlá ešte tesne pred samotným kruhovým objazdom. Odbočovacie svetlá svietia doširoka a za bežných okolností ich systém zapína iba pri nízkych rýchlostiach v križovatkách. Pri niektorých bežných systémoch je táto funkcia zabudovaná v hmlových svetlách a je to teda to známe rozsvecovanie jednej či druhej hmlovky podľa toho kam auto odbočuje. Pri funkcii osvetlenia kruhových objazdov v Mercedese systém zapína odbočovacie svetlá automaticky na oboch stranách.

 

Je jasné, že Mercedes nie je jedinou automobilkou s podobnými funkciami. Aj systém Matrix LED od Audi, využíva pri svietení do zákrut informácie navigačného systému a dokáže tým pádom reagovať ešte pred natočením volantu. Audi navyše ponúka ďalšiu zaujímavú funkciu. Je ňou takzvaný svetelný značkovač. Funguje iba v spolupráci so systémom nočného videnia. Ak ten rozozná chodca v priestore kam smeruje auto, upozorní naň rozsvietením svetelného lúča namiereného na chodca trikrát rýchlo za sebou. Systém tak upozorní najmä vodiča, aj na zle viditeľnú osobu na ceste, ale aj samotného chodca na blížiace sa auto.

Hoci už dnešné systémy prinášajú funkcie, o ktorých sa nám ešte nedávno ani nesnívalo, žiaden z výrobcov nechce zaspať na vavrínoch. Aj preto Mercedes-Benz iba pomerne krátko po predstavení svetiel Multibeam LED s 24 diódami prichádza s ďalšou evolúciou. V nových svetlách výrobca výrazne zvýšil počet LED diód na 84, ktoré využíva pre stretávacie aj diaľkové svetlá. Hlavným cieľom vývojárov bolo v tomto prípade rozdeliť osvetlený priestor na viac úsekov. Ich úlohou bolo zmenšiť zatienenú plochu, čiže "výsek", v ktorom sa nachádza iné auto. S väčším počtom LED diód, akoby mali svetlá väčšie rozlíšenie a môže takpovediac tesnejšie sledovať protiidúce auto a pritom vám nechať väčšiu osvetlenú plochu, bez toho, aby ste niekoho oslepovali. Väčšie rozlíšenie, samozrejme, dosiahnete väčším počtom svetelných bodov v mriežke, alebo inak povedané pixelov. Aj tu teda platí čím viac pixelov tým lepšie. Až doteraz platilo jedna LED dióda rovná sa jeden pixel. Ako ďaleko, sa ale dá týmto systémom zájsť?

 

Aj preto vznikol projekt µAFS (AFS-adaptive front lighting system). Spolupracujú na ňom viacerí výrobcovia, ako napríklad Osram, Hella, alebo Daimler a financuje ho nemecké ministerstvo pre vzdelávanie a výskum. Cieľom projektu je vyvinúť LED čip použiteľný vo svetlách áut, ktorý by ponúkal až 1024 samostatne ovládateľných pixelov. Prvé ovocie tohto projektu, by mal Mercedes namontovať do experimentálneho vozidla už budúci rok. Pôjde iba o prvý stupeň v ceste za viac ako 1000 pixelmi. V októbri toho roku totiž vývojový tým predstavil LED čip s 256 pixelmi.

Súčasný systém Multibeam LED využíva mriežku z 24 samostatne ovládavých LED diód v každom svetle. To umožňuje jednoduchým vypínaním jednotlivých diód, urobiť "výsek" vo svetelnom kuželi, v ktorom sa práve nachádza oproti idúce auto.

Nová technológia Multibeam s 84 LED diódami v každom svetle umožní zmenšiť "výsek" vo svetelnom kuželi a presnejšie sledovať protiidúce auto. Popri tom, ale zostáva osvetlená väčšia časť priestoru pred autom bez oslepovania iných vodičov.

Technológia budúcnosti, na ktorej Mercedes-Benz pracuje s ďalšími výrobcami by mala umožniť výrazne minimalizovať neosvetlenú plochu a neoslepovať pri tom protiidúcich vodičov. Umožniť by to mal LED čip s viac ako 1024 pixelmi.

Mercedes-Benz dáva vývojom tejto technológie jasne najavo, že sa nechce uberať smerom laserových svetiel. Dosah LED svetiel sa totiž vyrovná laserovým, pri menších nákladoch a jednoduchšej konštrukcii. Mercedes sľubuje, že LED svetlá v blízkej budúcnosti dosvietia 600 m pred auto. To je približne rovnaká hodnota akú ponúkajú laserové svetlá v BMW i8 a o dokonca väčšia, ako vzdialenosť do ktorej dosvietia laserové svetlá v koncepte Audi Quatro. Koniec koncov už dnes Mercedes tvrdí, že systém Multibeam predstavený v CLS dokáže dosvietiť do vzdialenosti 485 m.