Novšie Volvo XC60 rozozná len fajnšmeker

Zvonku rozozná novšie Volvo XC60 len fajnšmeker. A to je dobre, presne tak to malo byť. Zmizli čierne nelakované drsné plastové plochy spodnej časti karosérie, vpredu pribudli DRL svetlá tvorené LED pásikom a predná maska je nepatrne oblejšia pre ďalšie zmiernenie následkov v prípadnom kontakte s chodcom či cyklistom. Koncovky výfukov v zadnom nárazníku sú tvarované inak a ozaj krásne sú modernizované zadné stĺpové svetlá s červenými pásikmi. Práve svetlá sú najlepší poznávací znak modernizovaných verzií.

Nálož bezpečnostných systémov nemá obdoby

Vnútri si zmeny všimnú snáď len predajcovia a majitelia starších verzií. Prístrojová elektronika ponúka viac funkcií. Väčšina z nich dodnes patrí k priekopníkom a len ťažko by ste hľadali auto, ktoré bez ohľadu na cenu ponúkne podobný rozsah bezpečnostných funkcií. Možno to pre niektorých už zašlo priďaleko. Stretávam sa názormi, že prvkov aktívnej bezpečnosti robí Volvo priveľa a počas jazdy vodiča pričasto vyrušujú. Na to mám jednoduchú odpoveď. Každý sa dá vypnúť. Vodič si môže nakonfigurovať auto podľa želania a pomôžu mu len systémy, ktoré si obľúbi, prípadne tie, ktoré človek nedokáže celkom nahradiť. Čo mňa doslova štve je fakt, že viacero systémov u nás nemožno používať správne pre stav našich ciest. Sledovanie jazdných pruhov, či nechcené opustenie jazdného pruhu nezvládne ani super inteligentné Volvo XC60, keď na mnohých miestach na cestách vodiace čiary nevidno, lebo ich lakovali ešte v minulom storočí, prípadne tam nikdy neboli! Rovnako systém podpory dodržiavania bezpečnej vzdialenosti je reálne používať jedine na diaľnici a rýchlostných komunikáciách. Agresívny spôsob jazdy, myšičkovanie a lepenie sa na auto pred sebou systému varovania nebezpečne malej vzdialenosti od auta pred vami nedajú vydýchnuť. Niet divu, že väčšina Slovákov ich oba deaktivuje. Problém však nehľadajme vo Švédoch! Tí vymysleli funkčné veci, je hanbou na naše hlavy, že naše cesty na mnohých miestach vyzerajú ako pred 50 rokmi.
 

Vnútro ponúka niektoré nové materiály, inak tvarované super bezpečné i pohodlné sedačky. Snáď najväčšou zmenou a potešením je plne grafický TFT prístrojový panel pod volantom a väčší 7 palcový TFT displej uprostred palubovky. Rovnako ako v menšom V40 je možné prepínať jeho grafiku podľa predvolených módov. Aj keď na niektoré čiastkové ukazateľe si stále nedokážem zvyknúť, celkovo je nové riešenie "budíkov" prehľadnejším prínosom.

Prekvapivo hlučný motor D5

Štítok D5 každému napovie, že je to dízel a žiaden leňochod. V modernizovanej verzii má 2,4 litrový radový 5-valec výkon zväčšený na 158 kW (215 k) pri 4000 ot a slušných 440 Nm od 1500 do 3000 ot. Najväčším nedostatkom tejto verzie je veľká urapčaná hlučnosť vnútri. Rozpisovať sa o tom, že dosiahovať spotrebu paliva uvedenú výrobcom je prakticky nemožné je celkom zbytočné. Realita je prakticky v každom režime o liter viac. Katastrofa to na tak ťažké auto nie je. Volvo XC60 D5 AWD vďaka svojej robutstnosti a mimoriadnej úrovni pasívnej bezpečnosti váži v pohotovostnom stave až 1912 kg. Jeho celková hmotnosť dokonca prekračuje 2,5 tony. Pritom meria len 4,64 metra, nie je to žiaden obor. 

6-stupňový automat už nie je špička

Ďalším sklamaním je 6-stupňová automatická prevodovka. Pred 10 rokmi možno bola ok, no po skúsenostiach so skvelými 8-stupňovými alternatívami v BMW či Jaguare k špičke zďaleka nepatrí. Je relatívne lenivá, k úspore paliva neprispeje, práve naopak. Výrobca uvádza, že spotreba s ňou je aj 2,5 litra horšia. Dynamike nepridá, aj keď šprint na stovku je horší len nepatrné 0,2 s. Nepatrím k bezhlavým vyznavačom automatov, skôr naopak. Mám sklony jazdiť radšej na autách s manuálom. Hlavný motív kúpiť XC60 s automatom je pre mňa pohon AWD. Volvo totiž takmer všetky verzie (okrem T6 a 3,2) ponúka s pohonom prednej nápravy. Napriek tomu, že autu ako toto sa pohon len jednej nápravy nehodí, už si na trend zlacňovania a naháňania lepšej spotreby asi musím zvyknúť. Mrzuté tiež je, že v ponuke je len jediná verzia s pohonom AWD a manuálnou prevodovkou. Chválabohu je to však azda najčastejšia voľba D4. Volvo postupne do výroby tiež dáva 8-stupňový automat. Pre typ XC60 je k dispozícii s úspornými verziami Drive len s pohonom predných kolies.

Tradičné nemecké značky v prémiovom sektore stredneveľkých SUV nekraľujú tak neohrozene ako v mnohých ostatných kategóriách. Rovnováhu Volvu XC60 totiž výborne pomáha držať fantastický Range Rover Evoque (pozri TopSpeed.sk test Range Rover Evoque 2,0 turbo Prestige a TopSpeed.sk test Range Rover Evoque TD4). O ňom mám podobne vysokú mienku, aj keď body získava inde ako Volvo. Obe autá staviam na vrchol súčasnej ponuky v tejto kategórii SUV. Bezchybné nie sú. Každé oslovuje inými zbraňami. Evoque jedinečným šviháckym šmŕncom, štýlom, športovejším vzhľadom, lepšími schopnosťami v tvrdšom teréne a spoločenským kreditom. RR je v ponuke medzičasom už aj s 9-stupňovým automatom a prepracovaným pohonom oboch náprav. Typu XC60 patrí obdiv za to, že sa na vrchole dokáže držať aj 7 rokov od ukončenia vývoja a úcta za jedinečnú nálož podporných bezpečnostných systémov, ktorým môže konkurovať snáď len Mercedes S. XC60 oslovuje eleganciou, decentnosťou, nadčasovým tvarom a vľúdnosťou.

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Volvo XC60 D5 AWD rok výroby 2013
Motor: dvoma turbodúchadlami prepĺňaný vznetový radový päťvalec vpredu naprieč s medzichladičom vzduchu, objem 2 400 cm3, vŕtanie x zdvih - 81 x 93,2 mm, kompresný pomer - 16,5:1, max. výkon 158 kW (215 k) / 4 000 ot, max. krútiaci moment 440 Nm / 1 500 - 3 000 ot, litrový výkon 65,8 kW / l (89,4 k/l).
Pohon: hydrodynamický menič, 6-stupňová automatická prevodovka, aktívny pohon 4x4 prostredníctvom medzinápravovej viskospojky HALDEX 5 ovládanej elektronikou s variabilným rozdelením hnacej sily v rozmedzí p/z  95 - 5 až 50 - 50 %.
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu viacprvkový záves, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy p/z 328/302 mm, ABS, TC, DSTC, City safety - súčasť zákl. výbavy
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 9 x 19", plášťe 235/45 R19
Rozmery a hmotnosti: d x š x v - 4644 x 1891 x 1713 mm, objem kufra - 495 - 1 455 l, pohotovostná hmotnosť - 1 912 kg, výkonová hmotnosť - 12,1 kg / kW, kombinovaná spotreba - 6,4 l/100 km, (reálna 7,7 l / 100 km)
Dynamické parametre: max. rýchlosť - 210 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8,3 s
Cena: Základný model XC60 D3 Kinetic od 33 400 €,
Základný model XC60 D5 AWD Kinetic od 43 300 €,
Test verzia XC60 D5 AWD Summum s výbavou 60 150 €

Cenník VOLVO XC60

Volvo XC60 D5 AWD
 

PLUSY:

+ krásne, elegantné, inteligentné,
+ skvelé spracovanie,
+ prémiové ako sa len dá,
+ skvelé technológie a riešenia,
+ takmer najbezpečnejšie auto na svete
   (prvé miesto má Volvo V40),
+ dosť miesta pre 4 dospelých,
+ užívateľský komfort,
+ zlepšené jazdné vlastnosti.
     

MÍNUSY:

- hluk motora vnútri,
- spotreba o 2 l vyššia než tvrdí výrobca,
- zastaraný 6st. automat,
- dlhý prevod riadenia (pomalé riadenie),
- pohotovostná hmotnosť až 1 912 kg
 (špičková bezpečnosť váži),