Pred pár dňami potešilo Audi fanúšikov legendárneho modelu Quattro predstavením už tretieho konceptu s názvom Quattro Laserlight Concept. Predstavenie neprebehlo na autosalóne, ale na výstave spotrebnej elektroniky, ktorá sa konala od 6. do 10. januára v USA.

 

 

 

 

 

 

Koncept má pripomínať klasického predchodcu z roku 1983 a zároveň poukazovať na budúcnosť použitím moderných technológií. Profesor Ulrich Hackenberg, člen predstavenstva Audi hrdo tvrdí, že auto je stelesnením inžinierskych schopností Audi a ukazuje najmodernejšie elektronické vychytávky, ako napríklad vysokovýkonné laserové predné svetlá.

Pod kapotou nájdeme šialene výkonný 700 koňový motor s e-tron technológiou s krútiacim momentom 800 Nm. To sú aj na športiak viac než slušné hodnoty. No sánka vám iste spadne, keď si prečítate normovanú udávanú spotrebu - neuveriteľných 2,5 l/100 km. Ktovie, či je možné túto hodnotu dosiahnuť pri bežnej jazde? Samozrejme, nejde o štandardný motor, ale o kombináciu inteligentného V8 s výkonom 560 koní schopného odpojiť 4 valce (a obligátnym štart-stop systémom) a elektromotora so zvyšnými 140 koňmi. Na jedno nabitie by malo byť Quattro schopné vďaka lítium-iónovej batérii prejsť 50 kilometrov.

Vodič má na výber niekoľko módov. V tom prvom auto jazdí iba na elektrinu. Po silnejšom stlačení plynového pedálu sa automaticky aktivuje hybridný mód zameraný na optimálny pomer chodu oboch jednotiek, a tým pádom na šetrenie paliva. A vzhľadom na to, že ide o športové auto, nesmie chýbať ani mód športový. Ten, ako ináč, nakonfiguruje systém na maximálny výkon schopný katapultovať hybrid z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy. Maximálka je solídnych 305 km/h. Hmotnosť 1850 kg pre auto týchto rozmerov nie je nijako extra nízka, svoje na vysokom čísle robia akumulátory. Napriek tomu dostaneme slušný pomer váhy a výkonu. Výkonová hmotnosť 3,6 kg/kW vôbec nie je zlá, čo poviete?

Zdá sa, že je len otázkou krátkeho času kým sa laserové svetlá dostanú do sériovej produkcie. Aby sa tak mohlo stať, bude nutné zmeniť niektoré obmedzenia a nariadenia pre EÚ. Norma totiž napríklad aktuálne nemumožňuje svietiť stretávacími svetlami ďalej než 50 a diaľkovými viac než 150 metrov.

Laserové svetlá sú jednou z najzaujímavejších noviniek (i keď musím pripomenúť, že niečo podobné predstavilo BMW pred niekoľkými týždňami na i8). Laserky majú priemer iba niekoľko mikrometrov a na v móde diaľkových svetiel dokážu osvetliť až takmer 500 metrov cesty! To je až 3x viac ako dnes umožňuje legislatíva. Svetelnosť laserových svetiel je tiež trikrát vyššia. Ďalšou vychytávkou sú napríklad kľučky na dverách, ktoré sa po zaznamenaní pohybu ruky elektricky vysunú. Dizajn sa snaží pôsobiť muskulárne a futuristicky, no pritom sa snaží nadviazať na pôvodný model.

Vo futuristickom interiéri tiež nie je núdza o moderné technológie a materiály. Podporná štruktúra je z karbónu a ovládanie klimatizácie je integrované vo výduchoch vzduchu. Samozrejmosťou sú športové sedadlá s poctivým bočným vedením a vstavanými opierkami hlavy. Veľmi dobre vyzerá volant. Na oko má možno priveľa tlačidiel, no v dnešnej dobe to už začíname považovať za normálne. Pre informovanosť posádky dnes už nemožno čakať nič iné než veľký TFT displej, ktorý disponuje výkonným procesorom od Nvidia schopný spracovať aj náročnú 3D grafiku. Uvidíme, čo ponúkne finálna produkčná verzia nového Quattra, no pokiaľ sa tvarovo a snáď aj technológiami bude blížiť tomuto konceptu, vyzerá to tak, že sa máme na čo tešiť.

Jakub BUZA podľa tlačovej správy Audi AG