Typové označovanie jednotlivých Mercedesov som dlhé roky obdivoval. Laikovi možno stačí vedieť, že má triedu C, triedu E a podobne. No tieto označenia používa Mercedes už tretie desaťročie. Z toho nie je možné zistiť, či sa bavíme o modeli z 90. rokov alebo horúcom aktuálnom type. No keď niekto povie W205, každý, kto sa trochu vyzná, vie, že reč je o aktuálnej generácii a svetovom aute roka - novej triede C. Písmeno W je v označení skratka pre wagen a trojmiestne číslo jasne definuje typ, či generáciu. Podobne to riešia aj konkurenti z Mníchova. Tí označovali svoje typy písmenom E (entwicklung) a dvojmiestným číslom danej generácie. Vydržalo im to takmer 40. rokov a potom narazili na problém. Čísla E01 - E99 sa minuli (aj keď zďaleka nepoužili všetky) a museli prejsť k ďalšiemu písmenu abecedy. Aktuálne BMW nesú označenie F(XX) a nový rad BMW 7 už dokonca G11.

Prečo som prvú vetu začal v minulom čase? Lebo práve pri teste modernizovaného CLS II. generácie som narazil na zvláštnosť. To, čo mohlo krásne, jasne a logicky fungovať a s trojmiestnym usporiadaním by chalanom zo Štuttgartu vydržalo snáď ďalších 100 rokov, dnes každého dopletie. Prvá generácia typu CLS vyrábaného v rokoch 2004 - 2010 má označenie W219, aktuálna II. generácia W218. Chápete to niekto? :)

Ale nech sa venujem autu, čo vás je po nejakých impertinentných interných typových kódoch, však? Ako sa z videa dozviete, typ CLS je môj hrdina. Stále jedno z najštýlovejších áut nie len s hviezdou v znaku. Keď pred vyše desaťročím v roku 2004 prišiel, spôsobil revolúciu. A spustil lavínu. Vďaka nemu dnes máme Audi A7, BMW 6 GranCoupé, ale aj Passat CC. Marketing prezentuje Mercedes CLS ako auto, ktoré skvelo kombinuje charakter kupé a praktickosť sedanu. Iste, v oboch smeroch je to kompromis. Ak to niekomu nesedí, nech sa páči, je tu trieda E. Mne sa náramne páči a výnimočne môžem potvrdiť, že marketing v tomto smere nepreháňa. Tvarovo mi síce viac reže prvá generácia (W219). Hlavne spredu mala jedinečný charakter a tvár.

Druhá generácia CLS (W218) pre mňa bola tvarovým sklamaním. No získalo si ma kombi, teda presnejšie štýlové shooting-brake. Aby to náhodou nebolo málo pestré, Nemci sa pre malý záujem oň rozhodli vo vývoji a výrobe nepokračovať. CLS Shooting Brake teda na dlhšie ostane snáď až zberateľská záležitosť. A to je škoda. No dobrou správou je, že modernizovaná verzia CLS sa mne, i väčšine opýtaných páči viac. Predok viac pasuje k aktuálnym novým typom a aj keď sa konštrukčne jedná snáď o najstarší typ osobného medveďa v produkcii, mnoho novších áut mu nesiaha ani po pás. Neveríte? Pohodlne sa usaďte, lebo pre vás mám ďalšiu typickú topspiďácku polhodinku :)

Keďže typ CLS v EuroNCAP samostatne nikdy nehodnotili a je to vlastne krajšie vystrúhané éčko, hodnotenie typu W212 z roku 2010 možno aplikovať na oba modely.

Prečo motor, ktorý točí 4 750 ot ponúka max. výkon už pri 3600 ot? S ničím podobným som sa ešte nestretol a ak Mercedes-Benz nemá v materiáloch preklep a nemalo tam byť 190 kW pri 4600 ot, dáva to minimálne dobrý dôvod na zamyslenie, čo poviete? :)

Po pozretí videa môžete mať dojem, že CLS II získa plný počet bodov. Pohľad nižšie prezradí, že to tak nie je. Môže vás to prekvapiť a zmiasť. Preto vysvetľujem. MB CLS W218 je ozaj skvelé auto. Nad aktuálnou triedou E by som ani neuvažoval. Štýlu a imidžu má na rozdávanie, no treba si naň pripraviť o poznanie viac peňazí. Hlavne keď ho chcete v slušnej výbave. Je to však konštrukčne staré auto a vo viacerých ohľadoch to na ňom poznať. W218 je tu síce od roku 2010, no konštrukčne je ešte staršie. Aktuálna trieda E je z 2009, čo znamená, že konštrukčne vznikala v rokoch 2006 - 2009. Nerozumejte mi zle, nie som zástancom toho, aby tu boli nové generácie áut každých 5 rokov, či dokonca skôr. Naopak, myslím, že svet by mohol v tomto trochu spomaliť. No technologicky aj dizajnérsky ostatná generácia medveďov poskočila tak, že trieda E a teda aj CLS ich prosto potrebuje dorovnať. Keby nové S, S coupé, C a GLE neboli aké sú, CLS by bolo vo všetkých ohľadoch viac než OK. Takto je skvelé vo väčšine z nich...

Mercedes-Benz CLS W218 350 CDI
rok výroby 2014
 

PLUSY:
 

+ vydarený luxusný športovec,
+ švihácky a majestátny zároveň,
+ luxus a pohodlie vás doslova zhltnú,
+ spracovanie a materiály interiéru,
+ jazdné vlastnosti (ani mäkký, ani tvrdý)
+ pruženie Airmatic je všestranné,
+ prekvapivo športový a neutrálny,
+ dvíhanie o 50 mm je veľmi praktické,
+ 350 CDI má medvediu silu, doslova,
+ pri 130 km/h na 7. stupni len 1850 ot,
+ kombo spotreba 7,5 l / 100 km, 
+ distronic+ dokáže šoférovať desiatky sekúnd,
+ skvelé MULTI BEAM fullLED majú dosah až 450 m,
+ kufor 475 l,
+ nízka hlučnosť napriek bezrámovým oknám, 
+ perfektný diaľničný krížnik,
+ 80 l palivová nádrž za príplatok len 100 €.

     

MÍNUSY:

- cena testovanej verzie 91 000 €,
- nevhodný pre vyšších než 185 cm vpredu i vzadu,
- chýba skutočný športový režim,
- poznať vyšší vek, má 
zastarané riešenia      (prístrojovka, parkovacia brzda),
- spätné zrkladlá príliš blízko očiam,
- horší výhľad (široký B stĺpik),
- sedadlá vpredu sú málo pohodlné, krátka chrbtová opierka,
- páčky stieračov a tempomatu bez podsvietenia.


Kompletný cenník modelov Mercedes-Benz CLS W218.

Mercedes-Benz CLS 350 Bluetec W218

 rok výroby 2014

Motor:

vznetový vidlicový 6-valec prepĺňaný dvoma turbodúchadlami, uložený vpredu pozdĺž nad prednou nápravou s vysokotlakovým priamym vstrekovaním paliva, objem 2 987 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 83,0 × 92,0 mm, kompresný pomer 15.5 : 1, max. výkon 185 kW (258 k) / 3 600 ot, max. krútiaci moment 620 Nm / 1 600 ot, litrový výkon 63 kW (86 k) / l, emisná trieda Euro 6.

Pohon:

7-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, pohon všetkých kolies 4matic

Podvozok:

viacprvkové zavesenie predných kolies, vzadu zavesenie s priestorovo uloženými ramenami, kotúčové brzdy na oboch nápravách s vnútorným chladením, elektronické systémy podvozka: ABS, ESC, TCS, BAS, airmatic vzduchové pruženie, nastavovanie svetlej výšky v rozsahu 50 mm, 

Kolesá:

ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,5 x 18" + pneu 235/40 R18

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4 937 x 1 881 x 1 418 mm, objem kufra - 475 l, rázvor 2 874 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 820 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba 6,2 l/100 km (výrobca), počas testu 7,5 l/100 km, objem nárdže 80 l, výkonová hmotnosť 9,58 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 250 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 6,4 s

Cena:

Základná verzia 220d - od 54 960 €,
Testovaná verzia 350 BlueTEC - 90 660 €

František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

CLS je výborný príklad rozdielu medzi rýchlym a športovým autom. CLS totiž nie je športové auto. Elegantné, rýchle, luxusné, pohodlné a 100% prémiové rozhodne áno. Mnoho nových technológii v ňom funguje ukážkovo, na niektoré prvky si treba trocha zvykať. Jednou z vecí, ktorá funguje ukážkovo, je podvozok airmatic. Je skutočne pohodlný a auto sa pritom moc nenakláňa. Jazdné vlastnosti sú veľmi isté aj napriek hmotnosti cez 1 900 kg. Jediný problém je, že rozdiel medzi režimom komfort a sport je minimálny. Auto sa navyše dokáže zdvihnúť o pár centimetrov, čo je veľmi praktické. Trvá to síce relatívne dlho, no dá sa to urobiť aj počas jazdy. Druhou vecou, ktorá funguje ukážkovo, sú svetlá multibeam LED. Pracujú úplne prirodzene a takmer nebadane vyrezávajú autá pred vami a oproti. A to pritom ide o verziu s 24 LED-kami, respektíve pixelmi, ktorú v novej generácii triedy E nahradia svetlá s 84 pixelmi. Robia krásne divadlo pri zapínaní diaľkových svetiel. Akoby sa pred vami otvárala opona. Pri jazde za autom vyslovene vidíte ako mu osvetľujete nárazník, no zadné okno je v tieni. Naozaj výborný príklad toho ako by adaptívne svetlá mali fungovať. Naopak jednou z vecí, z ktorej som mal zmiešané pocity, je adaptívny tempomat, teda systém distronic plus. Jeho zapínanie je na nervy. Zapína sa totiž tým istým pohybom ako obmedzovač rýchlosti a mám pocit, že vodič nikdy presne nevie, ktorý z týchto dvoch systémov sa zapne. Interiér auta predstavuje iný svet. Je luxusný, dobre spracovaný a priestranný. Aj napriek opticky nízkej streche je vnútri dosť miesta na hlavu aj vzadu, ak nemeriate viac než 190 cm. Jediným problémom je nastupovanie, cez nízky horný okraj bočného okna. S tým ale treba rátať ako s daňou za krásu. Testované auto malo navyše výborné audio Harman/Kardon. Malo krásne vyvážený čistý zvuk. A to aj pri nepríjemne vysokej hlasitosti. Je to rozhodne položka, ktorú sa oplatí pri kúpe zaškrtnúť v zozname príplatkov. Dízlový V6 má výborný ťah. 620 Nm spôsobuje, že takmer 2 tonové auto zrýchľuje ako štartujúce lietadlo. V rozlete ho mierne brzdí prevodovka, ktorá je trochu premýšľavá a chvíľu jej trvá kým podradí. Na druhej strane, pri pokojnej jazde o nej posádka ani nevie. CLS je auto na šoférovanie, ktoré bude majiteľa tešiť.