Opäť sú tu sviatky radosti a pokoja, čo okrem preplnených nákupných centier pre mnohých znamená aj niekoľko dní voľna medzi Vianocami a novým rokom. Je to vhodná príležitosť vyraziť do hôr na lyžovačku, prípadne na chatu osláviť príchod nového roka s priateľmi mimo ruchu mesta. Nuž a hoci to v nížinách zatiaľ na veľkú snehovú nádielku nevyzerá, v horách môže byť situácia diametrálne odlišná.

 

 

A hádam nič nepokazí výlet, či lyžovačku tak, ako keď autom uviaznete v snehu a nemôžete sa dostať do vytúženého cieľa. Aj preto je dobré si na cestu do horských oblastí pribaliť snehové reťaze. Na niektorých úsekoch cesty vám ich dokonca prikáže dopravné značenie v podobe značky C14 a v prípade zasneženej cesty ich tam budete musieť použiť. Ako si však vybrať a aké sú vôbec možnosti?

Ak idete do hôr, nezabudnite si pribaliť snehové reťaze. Na niektorých úsekoch ciest sú dokonca povinné.

Dopravná značka C14 prikazuje použitie snehových reťazí, alebo návlekov na danom úseku cesty.

Pri výbere je rozhodujúcich niekoľko faktorov ako cena, priestor, ktorý zaberú v kufri, komplikovanosť montáže, ale aj to, ako veľmi sa bojíte o disky svojho auta. Začnime však pekne po poriadku. Pri snehových reťaziach máte v podstate dve možnosti. Prvou sú klasické oceľové snehové reťaze, ktoré všetci poznáme aspoň z videnia. Druhou sú textilné snehové návleky, ktorými môžete reťaze nahradiť aj v očiach zákona. To znamená, že sú použiteľné aj na spomínaných úsekoch ciest, kde je použitie snehových reťazí prikázané dopravnou značkou.

Klasické snehové reťaze ponúknu výbornú trakciu na snehu a ľade, no majú aj nevýhody

Klasické oceľové snehové reťaze majú jednoznačnú výhodu v presvedčivej trakcii na snehu, ale aj na ľade. Výhodou je aj nízka miera opotrebenia. Ich nevýhodou býva pri bežných modeloch trochu zdĺhavá a nie veľmi komfortná montáž. Po zhuba 50 metroch navyše treba zastaviť a reťaze prekontrolovať a dotiahnuť. Existujú však aj drahšie typy reťazí s mechanizmom, ktorý ich dotiahne sám. Pri klasických snehových reťaziach je tu aj riziko poškodenia hliníkových diskov, alebo aj samotnej karosérie. Predsa len ide o oceľovú reťaz a pri neopatrnej manipulácii sa škrabanec pritrafí raz dva.

 

Nevýhodou je aj priestor, ktorý zaberú v batožinovom priestore auta. Tu, samozrejme, záleží na rozmeroch pneumatík, ktoré máte na aute. Platí, že čím väčšia pneumatika, tým väčšia reťaz a tým viac železa, ktoré treba uskladniť. Mimochodom, pri balení na cestu do hôr nezabudnite na to, že ich možno budete naozaj potrebovať. Mali by ste ich teda naložiť ako posledné, aby ste kvôli ich použitiu nemuseli vykladať všetku batožinu. Prípadne ich dajte do priestoru, ktorý je prístupný aj pri plne naloženom aute. Tu však pozor. Keďže ide o ťažký predmet, nemali by byť voľne uložené v priestore pre posádku. V prípade nehody by sa totiž správali ako smrtiaca zbraň. Cena snehových reťazí je veľmi individuálna a záleží najmä na veľkosti a značke. Bežné typy však zoženiete od približne 50 € až po zhruba 600 €. Štandardne dostupné sú pritom rozmery od 10" až po 21".

Snehové návleky môžu nahradiť reťaze na snehu, no s ľadom si neporadia.

Alternatívou k oceľovým snehovým reťaziam sú textilné návleky. Ich obrovskou výhodou je najmä jednoduchšia montáž, nižšia hmotnosť a menšie nároky na skladovací priestor. K plusom patrí aj fakt, že nimi nepoškodíte ani hliníkové disky, ani karosériu pri neopatrnej manipulácii. Poskytnú pritom veľmi dobrú trakciu na snehu. Ak sa ale dostanete na čistý ľad, tam už vám návleky veľmi nepomôžu. No táto situácia je naozaj veľmi zriedkavá. Dá sa predpokladať, že nevýhodou môže byť aj rýchlejšie opotrebenie. Rovnako, ako reťaze, aj návleky sa predávajú v pároch. A rovnako, ako reťaze, aj návleky treba nasadiť vždy na hnaciu nápravu. Ak máte pohon 4x4, dostáva prednosť predná náprava, ktorá okrem trakcie zabezpečuje aj riadenie a brzdenie. Snehové návleky vyrábajú viaceré firmy v rozmeroch od 13" do 20". Ich ceny sa pohybujú od 30 do 80 €.