Leto je čas oddychu a k tým aktívnym spôsobom ako si zrelaxovať myseľ a potrápiť telo patrí aj bicykel. Čo ale robiť, ak všetky trasy v okolí už poznáte aj poslepiačky a chceli by ste skúsiť niečo nové? Prípadne ak si chcete vziať bicykel na dovolenku? Odpoveď je jednoduchá. Naložte bicykel na auto a vyrazte do sveta. Aký nosič na bicykel ale vybrať? Máte v podstate tri možnosti.

Nechcete jazdiť na bicykli iba vo svojom okolí? Naložte ho na auto a vyrazte do sveta!

V prípade nosičov na bicykle máte v podstate tri možnosti

Strešný nosič na bicykle

 

Prvou je starý známy strešný nosič. Je to rokmi overená klasika, ktorú mnohí poznáme ešte z detstva. Má svoje výhody, no aj niekoľko nevýhod. Tieto nosiče sú na trhu už dlho a dajú sa zohnať za pomerne dobrú cenu. Samotný nosič bicykla, teda koľajnicu so stojanom, môžete kúpiť už od 24 € do 140 €. Potrebujete ich toľko, koľko bicyklov chcete prevážať, ale hlavne ich musíte mať na čo pripevniť. To znamená, že musíte mať priečny strešný nosič na strechu vášho auta. Výhodou je, že ho môžete použiť napríklad aj na strešný box na batožinu, alebo na nosič lyží. Každopádne vás ale bude stáť minimálne 74 €.

 

Výhody:

  • Na strechu bežného auta vedľa seba bez problémov poskladáte tri až štyri bicykle
  • Bicykle sú pomerne pevne zafixované
  • Bicykle na streche nijako nebránia vo výhľade z auta a neobmedzujú prístup doň
  • Bicykle sa v mnohých modeloch nosičov dajú zamknúť a vy sa môžete pokojne zastaviť napríklad na obed

 

 Nevýhody:

  • Vyloženie bicykla na strechu je fyzicky pomerne náročné.
  • Autu výrazne narastie výška, čo znamená, že si musíte dávať pozor a v mnohých prípadoch sa aj vyhnúť napríklad podzemným parkoviskám a garážovým domom.
  • Nezanedbateľný je aj vplyv na aerodynamiku a tým pádom aj na spotrebu. Tu samozrejme záleží aj na type auta. Ak má samotné auto dobrú aerodynamiku, vplyv bicyklov na streche môže byť pomerne veľký. Rozdiel v spotrebe potom podľa niektorých testov môže dosiahnuť až 55%. To znamená napríklad spotrebu 5,6 l/100 km bez nosiča a 8,7 l/100 km s nosičom a bicyklami. Nezanedbateľný vplyv na aerodynamiku pritom má aj prázdny nosič. V závislosti od tvaru a môže zvýšiť spotrebu auta až o 25%. Ak však máte auto s aerodynamikou krabice, ako mnohé SUV a off roady, rozdiel v spotrebe bude oveľa menší.
  • Na jeho inštaláciu zväčša treba dvoch ľudí.
  • Pri montáži nosiča na strechu ako aj pri nakladaní bicyklov je väčšia šanca, že si poškriabete auto.

Nosič na bicykle na ťažné zariadenie

 

Druhou možnosťou je umiestniť nosič na bicykle na ťažné zariadenie. Podľa typu nosiča môžete pomocou neho previezť 2 až 4 bicykle. Ich ceny sa pritom pohybujú od 180 do 700 €

 

Výhody:

  • Jednoznačnou výhodou je ľahšia manipulácia pri nakladaní bicyklov. Netreba ich dvíhať tak vysoko.
  • Výška auta zostáva rovnaká
  • Aerodynamika až tak neutrpí, čo znamená menší vplyv na spotrebu. Nosič s bicyklami za autom ju totiž zvýši asi o 11%. To by pri rovnakom aute ako v predošlom príklade znamenalo nárast spotreby z 5,6 l/100km na 6,2 l/100 km. Opäť pritom platí, že pri väčších autách s takmer kolmou zadnou časťou môže byť rozdiel ešte menší
  • Ľahšia manipulácia pri inštalácii samotného nosiča, čo môže byť výhodou najmä pri častom použití
  • Nosič má vlastné svetlá a držiak na evidenčné číslo (po starom špz)  
  • Bicykle sa v mnohých modeloch nosičov dajú zamknúť a vy sa môžete s kľudom zastaviť napríklad na obed
  • Bicykle sú pomerne ďaleko od auta, čo znižuje riziko poškodenia laku pri manipulácii

 

Nevýhody:

  • Musíte mať ťažné zariadenie
  • Horší výhľad dozadu
  • Horší prístup do kufra, hoci mnohé nosiče tohto typu majú mechanizmus na odklopenie, ktorý prístup  do batožinového priestoru zjednoduší, no ten stále zostáva prístupný iba zboku.
  • Vodič musí mať pri cúvaní na pamäti väčšiu dĺžku auta

Nosič na bicykle na veko batožinového priestoru

 

Treťou možnosťou je nosič na veko batožinového priestoru. Toto je zatiaľ asi najmenej rozšírený typ nosiča. Možno ho pritom použiť aj na sedan aj na hatchback.  Jeho cena sa pohybuje od 70 do 280 € a uvezie 2 až 3 bicykle.

 

Výhody:

  • Cena
  • Výhodou je opäť manipulácia pri nakladaní bicyklov
  • Vplyv na aerodynamiku je v podstate rovnaký ako pri nosičoch montovaných na ťažné zariadenie
  • Nosič je pomerne skladný a nezaberie veľa miesta v garáži
  • Jednoduchá montáž

 

Nevýhody:

  • Horší výhľad dozadu
  • Bicykle zväčša čiastočne zakrývajú zadné svetlá
  • Blokuje prístup do batožinového priestoru
  • Nie je tak tuhý. Bicykle sa teda môže jemne vlniť a môžu sa vzájomne o seba poškriabať.
  • Je na auto pripevnený popruhmi, čo znamená, že prípadný zlodej môže ukradnúť bicykle aj s nosičom. Stačí prerezať popruhy.
  • Pri neopatrnej montáži na auto môžete poškodiť lak
  • Vodič musí mať pri cúvaní na pamäti väčšiu dĺžku auta