7. generácia BMW radu 5 by mohla vyzerať nejako takto.

Aj keď po premiéru novej päťky z kalendárov dovedna natrháme ešte minimálne 15 mesiacov, prichádzajú o nej ďalšie informácie. V prvom rade je tu nová predstava šikovného grafika, ktorý na základe viacerých obrázkov kamuflovaných verzií nafotených pri testovaní na Nurburgringu a v premávke v kombinácii s aktuálnymi dizajnérskymi trendami BMW prináša svoj odhad 7. generácie BMW radu 5. Nie je vylúčené, že podobne ako aktuálna generácia sa bude aj novinka z viacerých uhlov veľmi podobať na BMW radu 7. Tiež je však isté, že vo viacerých detailoch bude brať inšpiráciu z nedávneho konceptu Vision Future Luxury Concept. Aj keď táto správa viacerých asi nepoteší, základ motorov bude stavať na modulárnej platforme, ktorej základom je prepĺňaný 3-valec s objemom 1,5 litra z MINI Cooper. Politrové valce budú tvoriť 2 liter 4-valec a 3-liter 6-valec. Otázniky dnes visia nad dvoma koncepciami. BMW by veľmi rado svetu prinieslo 5-ku s trojvalcom (lebo papierovo by oveľa ľahšie splnili šialené normy Euro6 a Euro7), no v skutočnosti by tieto motory žrali o poznanie viac. Aktuálne prebiehajú na viacerých veľkých trhoch prieskumy, či by klienti BMW 5 s trojvalcom vôbec akceptovali. Je jasné, že ak nimi bude väčšina pohŕdať, robiť ich nebudú. Druhý veľký otáznik je nad V8 verziami. V Mníchove by ich už do 5-ky najradšej nedávali. Tu, naopak, môže verejná mienka a záujem o ne zabezpečiť, že vzniknú.

Pred časom nafotený interiér BMW radu 7, ktorá bude mať premiéru na jeseň 2015 veľmi naznačuje, ako to môže v novej 5ke vyzerať. Aktuálna generácia má vnútro veľmi podobné s radom 7.

S novým BMW radu 5 môžeme dostať minimálne dva šoky. Pod kapotu sa dostanú prepĺňané 3-valce a naopak, V8 zrušia.

Každopádne, s istotu môžeme očakávať, že vrcholná bežná verzia bude historicky najvýkonnejšia a najdynamickejšia. A to platí aj o budúcej M5. Takže vrcholný model 550i môže mať viac než 450 koní a M5 asi neprinesie nič menej než 580 k (dokonca viac než 600 k). To v kombinácii zásadne prepracovanej platformy, ktorá má byť o poznanie ľahšia má nová päťka šance priniesť novú úroveň agility a dynamiky, bez ohľadu na motorickú verziu. Na druhej strane by nemala byť veľmi drahšia, lebo na celosvetovom trhu bude bojovať nie len s klasickými rivalmi ako A6 a triedou E, ale aj s novou generáciou Cadillacu, Lexusu, Infiniti a Hyundai Genesis sedan. Základné verzie by sa preto mali držať pod 50 000 €.

Krátka história BMW radu 5

BMW E12

Prišla v roku 1972. Bol to piaty typ postavený na platforme New Class. Odtiaľ pochádza číslo označenia typového radu. Prvú generáciu vyrábali v rokoch 1972 - 1981. V ponuke bola len ako sedan a v Európe len s manuálnou prevodovkou. Do USA a Japonska vyvážali aj modeli s automatom. Prvá generácia síce nedostala model M5, ktorý vtedy ešte neexistoval. Základná DNA pre legendu vznikla s modelom M535i.
 

BMW E28

Druhá generácia prišla v roku 1981. V produkcii vydržala kratšie, 7 rokov do r1988. Prvýkrát sa pod kapotou objavil radový naftový 6-valec vo verzii bez prepĺňania aj s turbom. Rovnako sa do ponuky dostal automat aj pre Európu. Vznikla tiež prvá M5. S motorom S38, ktorý staval na predošlom 35i sa v roku 1984 stala najrýchlejším sedanom na svete.
 

BMW E34

Tretiu generáciu radu 5 vyvíjali o čosi dlhšie než bežne. E34 sa stala najspoľahlivejším BMW doposiaľ. Prvýkrát sa v aute tejto veľkosti objavili motory V8, pohon oboch náprav a verzia kombi. Mala zásadne tuhšiu karosériu a deteailne prepracované aerodynamické detaily. Jednou z pikošiek boli špeciálne malé predné svetlá, ktoré umožnili zásadne znížiť čelnú plochu masky, uvedené v spolupráci s Hella. Priniesla 4 airbagy, 4-kanálové ABS. Vrcholné verzie mali aj stabilizačný systém ASC+T s trakčnou kontrolou. V produkcii vydržala od roku 1988 - 1995. Práve táto generácia vytvorila zo štítku M5 celosvetovú legendu. Pod kapotou týchto verzií boli 3,6 a neskôr 3,8 litrové radové 6-valce S38.
 

BMW E39
Štvrtá generácia si po prvýkrát vzala vo viacerých oblastiach vzor v BMW radu 7. Mnohými dodnes považovaná za najkrajšiu päťku bola vo výrobe od 1995 - 2004. Zásadne narástla do dĺžky, rázvor predĺžili o 68 mm a celková dĺžka o 55 oproti predchodcovi. V ponuke sa objavili aj bočné airbagy a Head Protection System - dlhé rúrkovíté airbagy na ochranu hlavy nad dverami. Pre vybrané modely sa v ponuke objavil športový balík (neskôr známy ako M packet), so zníženým športovým pružením a 17" diskami. Model M5 dostal pod kapotu V8 s objemom 3,9 litra s výkonom 300 kW (400 k). Od viacerých renomovaných motoristických redakcií získala titul Najlepšie auto na svete.
 

BMW E60

Napriek kontroverznému dizajnu, ktorý sa dodnes viacerým nepáči a nie práve spoľahlivej elektronike sa stala E60/E61 najpredávanejším BMW radu 5. V modeli 535i sa prvýkrát v ponuke objavil beznínový motor s turbom. V oblasti technológií a možností príplatkovej výbavy to bol dovtedy najväčší skok. Sledovala trend zväčšovania áut v triede, a tak bola znova dlhšia a širšia než predchodca. Priniesla napríklad iDrive, Active Roll Stabilization (ARS), Active Cruise Control (ACC), active steering a Harmon Kardon Logic7 sound system. Vo výrobe bola od 2003-2010. Verzia M5 sa stala žijúcou legendou a vlastne supercarom. Niet divu, pod prednou kapotou bol z F1 odvodený superostrý 5,0 liter V10 s výkonom 507 k.
 

BMW F10

Aktuálna generácia radu 5 je spolu s E39 podľa väčšiny dizajnérsky najkrajšia. Na trh prišla v r2010 a po 3 rokoch dostala modernizáciu. Táto verzia nie len, že dizajnérsky v interiéri aj karosériou čerpá inšpiráciu v BMW radu 7, ale dokonca stojí na jej skrátenej platforme. Stredová konzola je znova natočená na vodiča, Po prvýkrát je v ponuke hybridná verzia a celkom nový typ karosérie Gran Tourismo. Bolo prvým BMW, ktoré získalo skvelú 8-st. automatickú prevodovku. Verzia M5 musela pre splnenie emisných limitov akceptovať prepĺňaný V8 motor S63.

zdroj: topspeed.com