Čím novšie, tým bezpečnejšie, hovorí sa o autách. A platí to takmer bez výnimky. Nové typy vozidiel skrátka prinášajú nové technológie, pevnejšie skelety, iné materiály, účinnejšie deformačné zóny, aj vyššiu štrukturálnu pevnosť celkov. Dokazujú to aj nárazové testy Euro NCAP, v ktorých získavajú novinky stále vyššie počty bodov. Kým však morálna životnosť modelov v Európe patrí k relatívne krátkym, nižšie bezpečnostné nároky v niektorých častiach sveta znamenajú presun výroby „výbehových“ európskych modelov do regiónov s nižšími nárokmi, kde svoj život žijú pokojne ďalšiu dekádu. Dobrým príkladom popisovanej situácie je aj juh afrického kontinentu, kde sa stále predáva niekoľko modelov, ktoré by už v Európe či iných vyspelých častiach sveta nemali šancu prejsť náročnými legislatívnymi požiadavkami. Juhoafrická automobilová asociácia si preto posvietila na bezpečnosť takýchto áut.

Nový vs. ojazdený

Komisári asociácie pritom nemuseli pri výbere áut zachádzať hlboko do histórie. Siahli po pickupe Nissan NP300, ktorý sa v Južnej Afrike predáva stále ako nový. Za súpera mu vybrali vlastného brata, akurát s modernejšou konštrukciou, lepšími deformačnými zónami a v podstate mladším dátumom konštrukčnému návrhu. Vybrali Nissan Navara. Rozdielny však bol faktický dátum výroby konkrétnych áut. Kým Nissan NP300 bol úplne nový, Navara už bola jazdená a používaná.

Všimnite si účinnejšiu deformačnú zónu novšej Navary (šedé auto). Jej predná časť sa síce deformuje viac, čím jemnejšie spomaľuje vlastnú posádku, bezpečnostná klietka pre posádku však zostáva neporušená. Ľudia v úplne novom bielom Nissane sú na tom v tomto momente podstatne horšie.

Hlavou proti sebe

Autá proti sebe rozbehli na rýchlosť 56 km/h a nechali ich do seba čelne naraziť s prekrytím polovice ich šírky. Komisári tak simulovali najčastejší spôsob čelných stretov v premávke. Tu treba podotknúť, že kým nový Nissan NP300 bol konštrukčným návrhom z roku 1997, Navaru navrhovali o 17 rokov neskôr. Hoci tá v teste už bola používaná, naplno ukázala význam lepších deformačných zón a novších technológií. Jazdená Navara, samozrejme, obstála podstatne lepšie, jej pevnostná klietka pre posádku zostala takmer neporušená, zatiaľ čo nový Nissan NP300 „z roku 1997“ počas nárazu povolil a jeho kabína nevydržala tlak morálne novšej Navary. Tá zároveň predviedla účinnejšiu prácu prednej deformačnej zóny a svoju  posádku nevystavila tak prudkému spomaleniu, ako zdanlivo novší pickup NP300.

Automobilová asociácia sa týmto pokusom pokúsila ukázať, že omnoho dôležitejší, ako dátum výroby auta, je jeho morálny vek a technická úroveň. A hoci ide o pokus z Južnej Afriky, podobných príkladov máme dosť aj v Európe. Tento crashtest by tak v prenesenom význame mohol platiť aj na „výbehové“ modely automobiliek ponúkané za zvýhodnené peniaze aj v Európe. Všetko je samozrejme otázka priorít, „staršia“ technika je totiž vždy za menej peňazí.

Úplne nový Nissan NP300 neznamená, že je bezpečnejší, než novšia používaná Navara.