Niekdajšia sláva karosárenských firiem či dizajnérskych štúdií je ta tam. Karmann ukončil funkciu pred pár rokmi, Pininfarina sa vrátil do čiernych čísiel minulý rok po takmer dekáde a Italdesign Giugiaro prešiel pod krídla koncernu Volkswagen. Bertone je zatiaľ nezávislý, no má existenčné problémy.

Karosáreň Bertone bola donútená predať svoju nízkokapacitnú výrobu Fiatu a ostať tak len výrobcom jednokusových zákazkových áut. Ale ani takáto reštruktualizácia firmy nezabránila tomu, aby sa dostala z červených čísiel. Podľa denníka La Repubblica vedenie poslalo 165 zamestnancov domov a rozpustili tím, pričom manažment hľadá kupca firmy pod dohľadom súdneho úradníka. Jedným zo záujemcov je turecká firma, ktorá ponúka 2,7 milióna dolárov. 

Bertoneho prácu si pamätáme i u nás. Zakladateľ Nuccio vlastnoručne v roku 1983 navrhol dizajn Škody Favorit

Súčasná doba príliš dizajnérskym štúdiam nepraje. Svojho veľkého a dlhodobého zákazníka stratilo napríklad štúdio Pininfarina, ktoré spolu s Ferrari doslova písalo históriu. Hyperšport LaFerrari nakreslili kompletne firemní dizajnéri v Maranelle, a v Pininfarine dorábajú údajne len detaily v iných sériových projektoch. Niektoré firmy postihol i horší osud, nedávno celkom v tichosti zbankrotovala francúzka firma Heuliez. Možno nie až tak známa širokej verejnosti, no fungovala od roku 1920 a vo svojej histórii spolupracovali na autách pre Citroen, Renault alebo Peugeot. Veľa dizajnérskych štúdií našťastie (alebo bohužial) prešlo pod krídla veľkých koncernov, ako spomínaný Italdesign alebo Ghia, ktorú máme spojenú najmä s autami Ford. V ostatných rokoch je na autosalónoch aktívne Zagato, ktoré si zobrala pod krídla firma CPP ruského boháča Antonova, vlastniaca i holandský Spyker, a údajne sa im darí. Dlho sme nepočuli o Fioravanti, ktoré upútalo konceptom F100R pred celými štrnástimi rokmi, a dohladať aktuálne informácie sa mi nepodarilo ani o I.DE.A. Budeme si asi musieť zvyknúť, že etablované firmy tiež nie sú nesmrteľné...

zdroj: la Repubblica