Pri zapisovaní prvých dojmov z jazdy s novou Astrou Sports Tourer som si uvedomil, že hľadať slabé stránky je veľmi ťažké. Samotní predstavitelia značky, ktorí sa podieľali na vývoji novej Astry tvrdia, že počúvali novinárov a zapracovali na neduhoch predchodcu. Výsledkom je novinka s nižšou hmotnosťou, väčším priestorom a mnohými modernými komfortnými prvkami a technológiami, ktoré len nedávno prišli do prémiového segmentu. Opel sa jednoducho vyšvihol na vrchol segmentu. Nemyslím si to len ja, ale aj ďalší odborníci a novinári, ktorí ocenili novú Astru 10. generácie titulom Európske auto roka 2016.

 

Opel Astra prináša do kompaktnej triedy bohatú bezpečnostnú a komfortnú výbavu.

Na prvý krátky test som mal k dispozícii najvýkonnejšiu naftovú motorizáciu 1,6 CDTI BiTurbo s výkonom 118 kW (160 koní). Malý motor má sekvenčné prepĺňanie a lineárne ťahá až k obmedzovaču položenému pri 4800 ot./min. V nízkych otáčkach je mierna odozva na stlačenie plynu. Zrýchlenie na stovku zvládne za 8,9 sekundy a maximálna rýchlosť je 218 km/h. Normovaná kombinovaná spotreba je 4,2 l/100 km. Počas prvej jazdy som sa pohyboval na úrovni 4,5 – 6,5 litra. So spodnou hranicou počítajte pri jazde mimo mesta a s vrchnou v meste. Objem nádrže je 48 litrov. Na danú spotrebu vás teda čaká slušný dojazd.


Agregát nezaujal len dobrým priebehom výkonu a spotrebou, ale aj kultivovanosťou. V interiéri je utlmený a dovolím si tvrdiť, že netrénované ucho by si ho v určitých momentoch mohlo zmýliť so zážihovým agregátom. Do interiéru sa totiž neprenáša žiadne dunenie, vrčanie a podobné neduhy naftových štvorvalcov. Na diesel znie naozaj dobre!

Opel Astra Sports Tourer zaujme jazdou, ale aj veľmi širokou ponukou bezpečnostných a komfortných prvkov

Poďme však k praktickej stránke auta, ide predsa o karosériu kombi. Auto má takmer rovnaké rozmery ako minulá generácia. Na dĺžku 4702 mm, na šírku 1871 mm a na výšku 1510 mm. Vnútorný priestor sa však zväčšil, najmä pre pasažierov sediacich vzadu. Na hlavu pribudlo 26 mm a na nohy 28 mm. Dozadu sa tak po novom zmestia aj ľudia s výškou 195 cm. Vo vyšších výbavách sú zadné sedadlá dokonca vyhrievané!


Omnoho viac vás však bude zaujímať sedenie vpredu. Ja som mohol vyskúšať výborné ergonomické sedadlá (majú certifikát AGR). Tie sú dokonca elektricky nastaviteľné v 8 smeroch (vrátane dofukovania bočnice) a zároveň majú vyhrievanie, ventilovanie. Sedačka vodiča má dokonca masážnu funkciu chrbta. Inžinieri Opelu sa so sedadlami naozaj vyhrali a výsledok je cítiť.


Kufor 540 litrov. Po sklopení sedačiek v pomere 40/20/40 (a povytiahnutí opierok hlavy) vás čaká rovné dno kufra s celkovým objemom 1630 litrov. Kufor navyše ponúka rôzne prepážky a sieťky, aby vám tam voľne pohodené veci nelietali. Ak vozíte často úplne plný kufor, tak vás poteší možnosť priplatiť si za verziu s mrežou. Astra ST príjemne prekvapila možnosťou otvárať piate dvere len nohou. Stačí ak máte bezkľúčový prístup (a kľúč pri sebe) a pohyb nohou pod zadným nárazníkom vám otvorí kufor.

Kufor má objem 540/1630 litrov a zadné sedačky sú sklápateľné v pomere 40/20/40

Napriek všetkým vylepšeniam, ktorými nová Astra prešla, je ľahšia a pevnejšia. Testovaná verzia mala len 1295 kg, čo je na najvýkonnejší diesel v ponuke veľmi dobrá hodnota. Ľahkosť bolo cítiť aj v zákrutách. Podvozok pracoval na hladkých portugalských cestách výborne. Na zhodnotenie komfortu jazdy budeme potrebovať klasický redakčný test.


Manuálna prevodovka má trochu dlhšiu riadiacu páku, ale dráhy sú krátke a radenie ide hladko a presne. Ergonómia ovládania je výborná, ale... Výčitka smeruje k infotainmentu. Ten je riešený pomocou 8“ displeja nad stredovým tunelom. Okrem rádia a prijímania hovorov musíte všetko ovládať cez displej. To vnímam ako nedostatok. Minulú generáciu všetci kritizovali za záplavu tlačidiel na stredovej konzole, Opel si vzal kritiku k srdcu, no na môj vkus ich ubral až priveľa.

Interiér má dobrú ergonómiu a anatomické sedadlá patria k absolútnej špičke

Nová Astra doslova exceluje v ponuke bezpečnostných a komfortných prvkov. Úplným unikátom v triede sú maticové svetlomety IntelliLux LED. Ide o adaptívne reflektory s funkciou vyrezávania. Neustále tak môžete jazdiť s diaľkovými svetlami a zároveň neoslňovať vodičov okolo. Na palube nájdeme aj systém na rozpoznávanie značiek, či asistent udržania v jazdnom pruhu. Nechýba ani predkolízny systém s automatickými brzdami, ktorý dokáže vozidlo úplne zastaviť alebo znížiť rýchlosť nárazu.


Zaujímavou novinkou je tiež systém OnStar. Stlačením jedného tlačidla sa viete spojiť s operátorom a ten vám vie napríklad diaľkovo nastaviť navigačný systém, alebo s čímkoľvek poradiť. V aute dokonca nechýba Wi-Fi hotspot, na ktorý sa môže pripojiť až sedem zariadení.

 

Testovaná verzia Astra ST 1,6 CDTI BiTurbo vo výbave Innovation začína na 21 290 €, a to je rozhodne lákava cena vzhľadom na to čo za ňu dostanete. Päťdverový hatchback je o tisícku lacnejší. Nová Astra ST začína už od 13 290 €.

 

Cenník modelov Opel Astra  platný na Slovensku.

 

Pozrite si tiež: Jazda: Opel Astra K

Altuálne je Astra lídrom bezpečnosti v trede C, podľa medzinárodneho testovania EuroNCAP.