Tlak na prechod k elektrickej mobilite je zo strany EÚ enormný. Spaľovacie motory sa stali nepriateľom číslo jedna a eurokomisári bojujú za ich koniec, čo by malo nastať v roku 2035. Ako sa však zdá, nie všetci zastávajú tento názor. Jedným z nich je aj európsky komisár pre vnútorný trh Thierry Breton. „Rešpektujem, že sa niektorí rozhodli urýchliť prechod na 100-percentnú elektrickú ponuku, ale zároveň vyzývam výrobcov, aby pokračovali vo výrobe automobilov so spaľovacími motormi, vytvárali kvalitné pracovné miesta a zostali exportnou silou," tvrdí eurokomisár. 

Ako sme už viackrát spomínali, Európska únia dosiahla dohodu o zákaze predaja nových automobilov so spaľovacími motormi od roku 2035, čo by zmenilo dopravu, automobilový priemysel a zároveň by to predstavovalo krok vpred na ceste k zníženiu emisií uhlíka. Na druhej strane sa viacerí odborníci zhodujú, že konkurencieschopnosť európskeho trhu bude po tomto kroku mizivá a automobilovému priemyslu by mohol najmä uškodiť. Breton spolu s viacerými automobilovými výrobcami sa navyše obávajú, že európsky trh s autami sa zrúti, ak priemysel nebude schopný znížiť náklady na elektrické vozidlá.

Zdroj: Electrek

Až 600 tisíc ľudí môže prísť o prácu

To však nie je všetko, nakoľko Thierry Breton tvrdí, že kvôli masovému prechodu na elektromobily môže prísť o prácu až 600 000 ľudí. Aktuálne automobilový priemysel zamestnáva zhruba 13 miliónov ľudí. Nateraz sa však spolieha na doložku o preskúmaní v roku 2026, na ktorej trval a vďaka ktorej by mohlo dôjsť k posunutiu termínu z 2035 na neskôr. Okrem toho chce Breton vytvoriť pracovnú skupinu, ktorej členmi budú výrobcovia automobilov a ktorá sa bude pravidelne stretávať počas nasledujúcich štyroch rokov. Cieľom by malo byť pomôcť Európskej komisii lepšie odhadnúť potreby firiem pri prechode na elektrický pohon.

Thierry Breton nie je zďaleka jediný, kto sa obáva masového prechodu na elektrický pohon a žiada odklad zákazu spaľovacích motorov. Jedným z najhlasnejších kritikov je aj šéf koncernu Stellantis, Carlos Tavares. „Nebojím sa o Stellantis. Mám skôr obavy a strednú triedu, ktorá si nebude môcť kúpiť autá, ktoré stoja 30 tisíc eur,“ povedal ešte v októbri minulého roka, teda v deň, keď EÚ dosiahla spomínanú dohodu o zákaze. Ku kritikom sa však nedávno pridala aj talianska premiérka Giorgia Meloni, podľa ktorej je zákaz spaľovacích motorov „škodlivý pre ekonomiku krajiny“.