Postrážia vás elektronickí asistenti

Už dávno to nie je iba pohon všetkých kolies, ABS, ESP či trakčná kontrola. Áno, aj tie majú opodstatnenie. Moderné autá na predaj Kia sú však vybavené nepreberným množstvom rôznych elektronických asistentov. Skladajú sa z desiatok najrôznejších senzorov a kamier, ktoré snímajú situáciu okolo auta. Riadiaca jednotka tak získava obrovské množstvo dát, ktoré navzájom prepája a vyhodnocuje. V prípade potreby potom včas zasiahne. 

Začína to napr. inteligentným tempomatom, ktorý dokáže prispôsobiť rýchlosť vašej jazdy autu pred vami. Keď je to potrebné, dokáže vaše auto úplne zastaviť a znovu rozbehnúť. Užitoční sú aj asistenti na predchádzanie čelným zrážkami (napr. v meste s chodcom, cyklistom či autom, ktoré nečakane vošlo do protismeru). Senzory však dokážu strážiť aj mŕtvy uhol a bezpečne vás preradiť do vedľajšieho jazdného pruhu či automaticky spomaliť v prípade, že máte príliš vysokú rýchlosť pred blížiacou sa zákrutou. Nezabúdajte však, že najdôležitejší bezpečnostný prvok sedí vždy za volantom a nepreceňujte svoje schopnosti. 

Vidieť a byť videný

Podceňovaným bezpečnostným prvkom je osvetlenie auta. V zimnom období sa často stmieva, navyše môže husto pršať alebo snežiť a aj vtedy musíte zbadať všetkých účastníkov premávky včas. To platí aj pre tých, ktorí si svoju povinnosť – byť osvetlený – nesplnili (najčastejšie chodci). 

Doba xenónových výbojok a klasických halogénových žiaroviek v svetlometoch áut je však pomaly preč. Áno, stále ich nájdete v mnohých modeloch nižších tried. Aj v nich však niektoré funkcie (napr. denné svietenie) preberajú LED-ky. Najlepším riešením z hľadiska osvetlenia a teda aj bezpečnosti sú však full-LED svetlomety. Tie používajú LED na všetky typy osvetlenia – obrysové, stretávacie, diaľkové, denné i hmlovky. 

Obrovskou výhodou LED je veľmi vysoká svietivosť. Už xenónové výbojky svietia omnoho silnejšie ako halogénové žiarovky, no LED sú ešte ďalej. Zároveň majú vyššiu účinnosť a teda nižšiu spotrebu elektriny. Výhodou je tiež dlhšia životnosť, nevýhodou zase vyššia cena svetlometov. Ak chcete pre rodinné autá maximálnu bezpečnosť, odporúčame si za full-LED svetlomety pri kúpe auta priplatiť. 

Vykurujte aj s vypnutým motorom

Extrémne počasie nemusí ubrať iba z bezpečnosti, ale aj z komfortu posádky. Najčastejšie z neho uberie chlad v kabíne. Spaľovaciemu motoru totiž určitý čas trvá, kým sa zohreje a otvorí termostat vykurovania do kabíny. 

Niektorí šoféri to riešia naštartovaním auta vopred, pričom motor nechajú bežať na voľnobeh. V prípade moderných dieselových motorov je to však veľká chyba. Majú totiž veľmi vysokú účinnosť a pri nízkych otáčkach neprodukujú dostatok odpadového tepla, aby sa zahriali. Motor teda beží celý čas studený, pričom nielenže nevyhreje kabínu ani o pol stupňa, ale zbytočne sa opotrebúva. Pri benzínových motoroch situácia nie je až taká kritická, no dieselový motor ohrejete až jazdou.

Lepším riešením je nezávislé naftové vykurovanie (existujú aj benzínové verzie). To si môžete spustiť diaľkovým ovládačom vopred. Nezávislé vykurovanie spaľuje naftu (alebo benzín) vo svojej uzavretej komore a ohrieva interiér auta, prípadne motor cez chladiaci okruh. 

Elektromobily majú v tomto navrch. Pri väčšine z nich si totiž môžete vykurovanie takisto zapnúť vopred bez toho, aby bežal motor. Samozrejme, vykurovanie vybíja trakčnú batériu. Najlepšie teda je, keď auto vykúrite ešte pokým je pripojené k nabíjačke. Okrem elektromobilov ponúkajú túto funkciu aj niektoré plug-in hybridné autá.

zdroj foto: kia.com