Ferrari má problém, a to pomerne veľký. Ten sa však týka chystaného prvého elektromobilu len okrajovo. Akcie firmy obchodované na americkej burze totiž začali prudko oslabovať predovšetkým kvôli nepriaznivej (respektíve menej optimistickej, než očakávanej) finančnej prognóze automobilky, aj keď analytici nevylučujú, že mierny vplyv na súčasný vývoj na burze mohlo mať aj ohlásené batériové GT s názvom Elettrica.
Taliansky výrobca v snahe ubezpečiť zákazníkov, že na spaľovacie motory nezanevrel, aktuálne celkom zásadne reviduje pôvodné plány rozvoja elektrickej mobility.
Revízia elektrických plánov
Zatiaľ čo v roku 2022 Ferrari tvrdilo, že v 2030 bude až 40 percent všetkých predaných áut poháňaných výlučne elektromotormi, dnes už hovorí niečo iné.
Podľa najnovšej prognózy má mať elektrický pohon do konca dekády len 20 percent predaných modelov, 40 percent majú tvoriť hybridy a 40 percent vozidlá s klasickými agregátmi. Inak povedané, Ferrari očakáva, že v roku 2030 predá len polovicu elektromobilov v porovnaní so staršími zámermi.
Na trhu už začiatkom budúceho roka
Pochopiteľne to stále neznamená, že pätina všetkých nových o päť rokov predaných Ferrari nebude mať spaľovací motor. Všetko bude závisieť na prijatí pripravovaného modelu Elettrica.
Či skutočne uspeje, zistíme v zásade už čoskoro. Batériové GT má svetovú premiéru nachystanú na prvý kvartál budúceho roka a dokonca poznáme aj jeho techniku. Tou sa automobilka nedávno pochválila v rámci Dňa kapitálových trhov 2025, kde firma odhalila jeho platformu a ďalšie detaily.
800-V architektúra
Elettrica využije 800-voltovú architektúru, takže ponúkne nabíjanie maximálnym výkonom 350 kilowattov. Jeho batéria má trakčnú batériu zloženú z 210 článkov s energetickou hustotou 305 watthodín na kilogram. Celková kapacita akumulátora je 122 kilowatthodín, ktoré podľa Ferrari postačia na dojazd „viac ako 530 kilometrov“.
Nový model bude mať pohotovostnú hmotnosť až 2,3 tony (!), rozloženú medzi nápravami (vzdialenými 2960 mm) v pomere 47 percent vpredu a 53 percent vzadu. Päťdverové GT napriek svojej obrovskej váhe zvládne šprint z miesta na stovku za 2,5 sekundy, o čo sa postarajú štyri elektromotory.
Dvojica predných jednotiek má pomerne skromných 286 koní a násobený krútiaci moment na predných kolesách 3500 Nm. Dva elektromotory vzadu majú však až 843 koní a cez redukčné prevody násobený krútiaci moment 8000 Nm.
Celkovo Elettrica vyprodukuje systémových (zaokrúhlených) 1000 koní, pričom maximálna rýchlosť novinky je obmedzená na 310 kilometrov za hodinu.
Nástupca GT V12?
Ferrari k novému už siedmemu modelovému radu dodáva, že jeho platforma a karoséria budú vyrobené z hliníka s až 75-percentným podielom recyklovaného materiálu. Na konštrukciu si automobilka nechala zaregistrovať až 60 patentov a vďaka batérii v podlahe bude mať Elettrica približne o 80 milimetrov nižšie ťažisko ako ekvivalentný model so spaľovacím motorom.
Taliani to na plné ústa nehovoria, ale Elettrica je nepriamym nástupcom štvormiestnych dvanásťvalcových modelov FF a GTC4 Lusso. Ferrari hovorí, že auto dostalo úplne prvý zadný samostatný pomocný rám, ktorý sa postará o zníženie prenosu hluku a vibrácií do karosérie, bez straty tuhosti podvozka.
Zosilnené vibrácie
Elettrica tiež využije tretiu generáciu aktívneho odpruženia, v tomto prípade pracujúceho s napätím 48 voltov. Ferrari ho pôvodne vyvinulo pre vrcholnú F80 a nájdete ho aj v SUV Purosangue. K tomu by sme mohli dodať, že prvý elektromobil značky využíva synchrónne elektromotory s permanentnými magnetmi a rotormi Halbach Array, auto ich bude využívať v troch jazdných režimoch (Range, Tour a Performance) a pomocou páčok pod volantom budú pracovať v piatich stupňoch intenzity rekuperácie.
Zaujímavo Ferrari vytvorilo zvukovú stopu auta. Konštruktéri tentokrát nenapodobňovali zvuk spaľovacieho motora, ani netvorili čisto umelé audio. Použili niekoľko senzorov snímajúcich vibrácie pohonu, ktoré vozidlo zosilní a tým umožní vodičovi, posádke či iným účastníkom v premávke vnímať, zvuk, pohyb i odozvu GT.
zdroj: Ferrari