Od minulého októbra sú systémy autonómneho riadenia a ich používanie na verejných komunikáciách v Spojených štátoch pod prísnym dohľadom. Táto zvýšená pozornosť vznikla po nehode v San Franciscu, kde autonómny taxík, prevádzkovaný firmou Cruise, patriacou pod General Motors, zrazil a vážne zranil chodca.

Americký Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) rozbehol dve samostatné vyšetrovania týkajúce sa bezpečnosti autonómnych systémov spoločností Ford a Tesla. Pri Tesle sa vyšetrovanie zameria na funkčnosť a bezpečnosť jej autonómnych systémov, ako aj na veľkú zvolávaciu akciu zahŕňajúcu 2 milióny vozidiel disponujúcimi systémom Autosteer. V prípade Fordu bude NHTSA skúmať funkciu BlueCruise, ktorá umožňuje autonómnu tzv. hands-free jazdu (jazda bez potreby použitia rúk) po diaľnici.

Mach-E a BlueCruise

NHTSA vyšetruje systém BlueCruise v modeloch Mustang Mach-E z rokov 2021 až 2024, cieľom je preskúmať jeho spoľahlivosť, bezpečnosť a funkciu monitorovania vodiča.

Inštitúcia sa bude venovať dvom incidentom, pri ktorých sa elektrické Mustangy zrazili so stojacimi vozidlami na rýchlostnej ceste. V správe sa uvádza, že autá, s ktorými došlo ku zrážke, sa nachádzali v jazdných pruhoch. Obe nehody sa stali v noci a každá z nich bola príčinou najmenej jedného úmrtia! Počiatočné zistenia ukazujú, že BlueCruise bol aktívny tesne pred oboma kolíziami. Tento autonómny systém môže byť pouźitý iba na určených diaľniciach a rýchlostných cestách v USA. Incidenty ukazujú, že čiastočne autonómne systémy je potrebné stále kontrolovať a nespoliehať sa na ne 100-percentne. 

Mustang-MachE

Autosteer Tesly

NHTSA zaznamenala najmenej 13 nehôd Tesly od júna 2022, ktoré si vyžiadali jednu alebo viac úmrtí a mnohé ďalšie havárie s vážnymi zraneniami. Inštitúcia dospela k záveru, že pri nich zohralo zjavnú úlohu zneužitie takzvaného „autopilota“ vodičom.

Vo februári 2023 spoločnosť aktualizovala softvér beta systému FSD (Full Self-Driving) 362 000 vozidiel a v decembri prebehla podobná akcia v prípade dvoch miliónov Tesiel – zahŕňala všetky vozidlá vybavené systémom Autosteer vyrobené od 5. októbra 2012 do 7. decembra 2023. Táto zvolávacia akcia, na ktoru sa museli majitelia automobilov dostaviť, zahŕňala nové funkcie, ktoré dôslednejšie vyzývajú vodičov, aby sa viac venovali dohľadu nad autonómnym systémom a upozorňujú ich, aby mali prípadne ruky na volante a sledovali cestu.

Predmetom skúmania NHTSA je práve decembrová zvolávačka, ktorá mala riešiť problémy s autonómnym systémom. Podľa dostupných informácií sa nehody vyskytli aj po tejto aktualizácii a výsledky testov vykonaných NHTSA po nahraní nového softvéru opäť nie sú uspokojivé.

NHTSA sa zameriava aj na základnú otázku, ktorú si mala Tesla položiť ešte predtým, než systém podpory autonómneho riadenia nasadila do sériových áut: teda či je jej technika skutočne dostatočne bezpečná. A tiež to, či sa podarilo po aktualizácii bezpečnostné riziko odstrániť (Tesla priznala, že niektorú časť opravného softvéru môže majiteľ vozidla ľahko vrátiť do pôvodného nastavenia!).

Od roku 2019 funkcie podpory autonómneho riadenia Tesly spôsobili viac ako 700 nehôd a boli príčinou 17 úmrtí. Tieto údaje naznačujú, že Tesla má vážne problémy s bezpečnosťou svojich systémov.

Zdroj: Automotive Dive, Tesla, Ford

tesla_autosteer