J
64.00
Dal by som do pozornosti už staršiu zmenu v zákone 8/2009 s ktorou Cyklokoalícia, či Znepokojené matky a podobe nemali najmenší problém a to:
8/2009 Z.z.
§ 2 Vymedzenie základných pojmov
m) nemotorovým vozidlom prípojné vozidlo, vozidlo pohybujúce sa pomocou ľudskej sily alebo zvieracej sily s výnimkou prípadov podľa písmena f), samovyvažovacie vozidlo, automatizované doručovacie vozidlo,3a) kolobežka s pomocným motorčekom a bicykel vybavený pomocným motorčekom so zdvihovým objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 s konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 25 km h-1 alebo bicykel vybavený pomocným elektrickým motorčekom s trvalým menovitým výkonom do 0,25 kW, ktorého výkon sa progresívne znižuje a nakoniec sa preruší, keď vozidlo dosiahne rýchlosť 25 km h-1 alebo keď vodič prestane šliapať do pedálov,
v) vodičom osoba, ktorá vedie vozidlo, alebo osoba, ktorá vykonáva dohľad nad vozidlom, ktoré na jazdu využíva automatizovaný systém riadenia,4a)
w) vozidlom motorové vozidlo, nemotorové vozidlo a električka,
§ 15 Predchádzanie
(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí vodič zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla; pritom je povinný prihliadať najmä na rýchlosť, druh svojho i predchádzaného vozidla, poveternostné podmienky a stav a povahu vozovky. Dostatočný bočný odstup pri predchádzaní vodiča malého motocykla, cyklistu alebo chodca je spravidla najmenej 1 m pri najvyššej dovolenej rýchlosti do 50 km . h-1 a 1,5 m v ostatných prípadoch.
Kto tomu nerozumie, teda podľa tejto úpravy zákona, aj cyklista musí podľa toho ako rýchlo ide dodržiavať bočný odstup od cyklistov, či chodcov. Keď to bolo predostreté napríklad samotnej Cyklokoalícii, že evidentne niekto ten zákon nedomyslel (nebavme sa o tom, ako vôbec prešiel parlamentom), tak reakcia Cyklokoalície bola taká, že Policia SR aj tak nekontroluje cyklistov, teda zákon platí, ale načo to riešiť, keď Polícia SR cyklistov nekontroluje a navyše tam je napísané spravidla, čo znamená, že nemusím to zakaždým ako cyklista dodržať. Ale ako motorista musím, tam výnimka neexistuje. Druhá vec, samotný predstavitelia Cyklokoalície vo viacerých rozhovoroch sa vyjadrili, keďže dostali otázku, čo hovoria na rastúcu agresiu zo strany cyklistov, či kolobežkárov a ich zvyšovanie rýchlostí. Reakcia bola taká, že Polícia SR nemá čo kontrolovať cyklistov, má kontrolovať výlučne motoristov. Cyklisti nezabíjajú chodcov, tak načo to riešiť. Všetko je v poriadku.
V súčasnej dobe nie je problém si za 1000€ kúpiť novú elektrickú kolobežku schopnú jazdiť 70km/h, nechať si načipovať e-bike, či za cca 1500€ si nechať prerobiť starší bicykel, kde dostanete 1,5kW motor a možnosť jazdiť cca 70-100km/h na tom, alebo si kúpiť do 1500€ "e-bike" schopný jazdiť 70km/h. Samozrejme, všetky tieto vozidlá už nespadajú pod bicykle a elektrické kolobežky na ktoré netreba vodičák, ale už minimálne na vozidlá, na ktoré treba AM vodičák minimálne, mali by absolvovať STK/EK, mať predpísané svetlá, EČV, poistku, šofér má mať na sebe prilbu určenú na motorky atď. Problém je ten, že Polícia SR kontroluje max tak alkohol u cyklistov a kolobežkárov ( prichytených ich bolo cca rovnako, ak nie viac ako vodičov motorových vozidiel a tých, čo fúkli viac ako 1 promile je výrazne viac ako u motoristov) a robí to len sporadicky. Nemá zariadenia, cez ktoré vie skontrolovať, či máte e-bike, či kolobežku s pomocným motorčekom čo spĺňa pravidlá, že na to netreba vodičák, alebo to už je podľa zákona motorové vozidlo. To je napríklad rozdiel od Rakúska, kde rakúska polícia to pomerne pravidelne kontroluje a ak sa zistí, že to tak nie je, lietajú mastné pokuty od 2000€ hore, rieši sa odobratie vodičáku (vedenie vozidla nespôsobilého pre cestnú premávku) a pár ďalších vecí. Na rôznych cyklofórach, hlavne v okolí BA sú na to obrovské upozornenia a kopa ľudí má buď 2 e-biky, kde s jedným chodia do Rakúska a druhý majú na Slovensko, či Česko, prípadne Maďarsko, alebo majú len 1 e-bike a ten nikdy nepáchne do Rakúska.
Pár rokov dozadu už neviem, ktorá to bola krajina, kde nemali definovanú rýchlosť chôdze, tak sa jeden cyklista odvolal, lebo ho namerali 16km/h a miestna polícia argumentovala, že prekročil rýchlosť chôdze. On kontroval, že nie, lebo svetové rekordy v rýchlosti chôdze na 10km je 37 minút, čo je cca 16,2km/h, 20km v chôdzi mal hodnotu 1h 16min, čo je zhruba 15,78km/h a na 50km trati to je 3h a 32min, čo predstavuje priemerku 14,15km. Tam je to zdokumentované a zmerané certifikovaným zariadením, že ozaj je to chôdza a tiež je známa aj priemerná rýchlosť a bolo to na úseku niekoľkých km a nebol to šprint na 100m. Súd ho musel oslobodiť, lebo mal vlastne pravdu, 16km/h je rýchlosť chôdze.
Definovať rýchlosť chôdze treba. Druhá vec je či to bude niekto vymáhať (nie, keďže Polícia SR ignoruje aj chodcov či cyklistov idúcich na červenú, tak kto sa bude chcieť hrať s meraním rýchlosti). S rozvojom elektrickej motorov pri bicykoch, či kolobežách nie je problém jazdiť 50+km/h s nimi. Čo je reálne problém na zdielaných komunikáciách. Ak si človek pozrie športovú aplikáciu Strava, tak tam zistí, že je dosť spoločných trás, kade jazdia ako chodci, aj cyklisti, kde cyklisti na rovinke atakujú 50km/h, dole kopcom z Bieleho kríža napríklad nie je problém ísť cez 70km/h. Napriek tomu, že sú tam značky obmedzujúce rýchlosť na 30km/h. Ja chápem, teraz sa vyťahujú deti . 4-ročné deti dokážu na bicykli v pohode udržiavať aj na 5km po rovine rýchlosť 15km/h stabilne. Ale je teraz rozdiel, či vás zrazí 20kg dieťa aj s bicyklom pri rýchlosť 15km/h, alebo to je 100kg pri dospelej osobe spolu s bicyklom, čo ide 25km/h.
Čo teraz? Zvýšenie povolenej rýchlosti pre deti do 10 rokov a doprovod na 12km/h na chodníkoch, či 12km/h na zdielaných chodníkoch v realite nič nerieši, akurát sa zapchajú nejaké ústa. Ale problém nevymizne, či už bude limit 6km/h alebo 12km/h, keď nebude kto by to kontroloval. Ak sa argumentuje športovými cyklistami, bežný trocha trénovaný cyklista na cestom biku dokáže jazdiť okolo 30km/h a oni už teraz nerešpektujú v drvivej väčšine skoro žiadne predpisy, tak na tú 12km/h hodia bobek a hotovo. A zase sme pri kontrole, ktorá proste chýba. Kto neverí, odporúčam vyskúšať hrádzu v Bratislave tak apríl-október po 16tej, masaker.
Jazdím na: MG MGF 1.8 MPI
Odpovedať