Slovensko zďaleka nie je jediné! Viaceré štáty majú definovanú rýchlosť chôdze

V zákone 8/2009 Z. z. máme použitý termín rýchlosť chôdze, ale pri jeho tvorbe sa zabudlo určiť o akú hodnotu ide. Tento termín je použitý v samotnom zákone aj vo viacerých iných predpisoch. Tak isto významovo zhodný termín existuje aj v zahraničnej legislatíve aj vo Viedenskom dohovore o cestnej premávke pod pojmom „moving at a walking pace". Viaceré štáty majú termín aj číselne definovaný, hodnota sa pohybuje od 4 po 7 km za hodinu.
Termín je použitý aj pri určení povinnosti pre ostatných účastníkov cestnej premávky ak sa pohybujú po chodníku kde sú chodci. 

Napríklad na Slovensku už dlho platí:
§ 55a Jazda na samovyvažovacom vozidle a na kolobežke s pomocným motorčekom (2) Vodič samovyvažovacieho vozidla smie jazdiť po pravej strane chodníka, cestičky pre chodcov alebo priechodu pre chodcov, len ak neohrozí a neobmedzí chodcov, pričom nesmie prekročiť rýchlosť chôdze. Z tohto pohľadu ide o štandardné doplnenie zákona, ktoré sa nijako nevymyká zo zvyklosti v Európskej Únii.

Je z toho zaujímavý hit!

Známa zábavná stránka spravila paródiu uvedeného legislatívneho návrhu, v ktorom polícia pokutuje chodca, ktorý išiel rýchlejšie ako 6 km/hod. Viacerým redaktorom, nezávisle na sebe sa to tak zapáčilo, že v rovnakom duchu napísali článok alebo poskytli informáciu v TV vysielaní o legislatívnom návrhu, ktorý bol schválený v Národnej Rade SR. Zahraničná agentúra, ktorá pre zahraničné médiá robí monitoring tlače, webov a televízneho vysielania zo Slovenska, si všimla, že viaceré hodnoverné média píšu významovo to isté, čo zvýšilo hodnotenie dôveryhodnosti informácie a dala túto informáciu do svojej tlačovej správy. Preto si médiá zo zahraničia mylne myslia, že na Slovensku budú mať chodci zakázané ísť rýchlejšie ako 6 km/hod.

Niektoré weby sa na tuto problematiku pozerajú reálnejšie i keď účelovo

Napríklad záujmové združenie Cyklokoalícia žiadala predkladateľa spomínanej novely aby svoj návrh stiahol. Taktiež zmena sa nepáči ani záujmovému združeniu Znepokojene matky. Oba tímy pravdivo uvádzajú, že zmena sa netýka chodcov, naďalej budú môcť rýchlo chodiť, dokonca aj bežať. Poukazujú však na to, že deti do 10 rokov, ktoré môžu legálne jazdiť na bicykloch , kolobežkách, odrážadlách a inom športovom náradí, budú musieť z chodníkov prejsť na cestu.

Čo tvrdia znepokojené matky nie je pravda, novela zákona nič takéto nenariaďuje!

V čom je problém? Koho sa obmedzenie rýchlosti na chodníku týka?

Kým niekto nezomrie, na Slovensku sa problém nerieši. Novelizácia je reakcia na to, že na Slovensku pribudli smrteľné nehody chodcov, kedy do chodcov na chodníku narazila vo vysokej rýchlosti elektrická kolobežka alebo cyklista!
 
Okrem doplnenia hodnoty rýchlosti pre spomenutý termín, je rozšírený okruh pre koho platí povinnosť ísť na zmiešanom chodníku s chodcami len rýchlosťou chôdze. Platí to aj  pre osoby na lyžiach, korčuliach, kolobežke, skejtborde a ďalšom športovom vybavení.  V princípe spolu s predchádzajúcou a doplnenou definíciou, to obmedzenie rýchlosti platí pre všetkých okrem chodcov!

A co deti? Mají si kde hrát?

Deti naďalej môžu jazdiť po chodníku, naďalej môžu jazdiť až do rýchlosti chôdze, ale teraz je rýchlosť chôdze aj fyzikálnou hodnotou zadefinovaná. Práve to sa viacerým nepáči. Najviac sa to nepáči tej skupine, ktorá už zabila viacero chodcov, lebo na súde sa práve snažili vyviniť tým spôsobom, že rýchlosť chôdze nemáme v zákone definovanú a tak ju ani nemohli prekročiť!

Ako doladiť rýchlosť na zmiešaných chodníkoch?

Je pravda, že bežná rýchlosť chôdze je niekde medzi 3 až 6 km/hod. Taktiež je pravda, že na bicykli a podobných dopravných prostriedkoch, kde treba udržovať rovnováhu jazdou, je bežná rýchlosť vyššia. Napríklad dvojnásobná rýchlosť voči rýchlosti chodca nepredstavuje bezpečnostný problém pre chodcov, že by prípadná zrážka, mala končiť usmrtením chodca. Navyše stále je to rýchlosť pri, ktorej je dostatok času na reakciu a krátka brzdná dráha. 
Aby boli zmiešané chodníky plne využiteľné,  je to možné vyriešiť  zvýšením rýchlosti na základe dopravného značenia maximálna povolená rýchlosť. Dá sa to riešiť aj jednoduchšie a bez investícií do dopravného značenia. Podľa mňa by bolo vhodné pre chodcov na športovom náradí, aj pre bicykle a podobné dopravné prostriedky, paušálne zvýšenie maximálnej rýchlosti na dvojnásobok rýchlosti, voči rýchlosti chôdze.
 
Tým by sa vyhovelo deťom do 10 rokov aby mohli na chodníkoch jazdiť rýchlejšie. Navyše by bolo stále na zmiešaných chodníkoch zabezpečené, že rýchly cyklisti a najmä rýchle elektrické kolobežky by už nemohli zneužívať v zákone chýbajúcu definíciu rýchlosti chôdze.
AKÁ RÝCHLOSŤ BY SA HODILA PRE CYKLISTOV NA ZMIEŠANÝCH CHODNÍKOCH
  • najviac rýchlosť chôdze ( 14% )

     

  • najviac dvojnásobok rýchlosti chôdze ( 29% )

     

  • najviac trojnásobok rýchlosti chôdze ( 29% )

     

  • neobmedzene ( 29% )

     

Odpovedalo 7 ľudí