Ako si trefne všíma nemecký rešpektovaný ekonomický denník Handelsblatt, na nedávnej výročnej tlačovej konferencii Seatu a Cupry sa generálny riaditeľ oboch spoločností Wayne Griffiths rozplýval nad budúcnosťou firmy a nezabudol pripomenúť, že Cupra predstaví do roku 2025 hneď štyri nové modely. A Seat...? Vôbec žiadny.

Obchodné ambície novej samostatnej značky sú pritom nemalé, aj keď za starším súrodencom zatiaľ výrazne zaostáva. Kým Cupra vlani predala 79 300 áut, Seat ich stihol zákazníkom za rovnakých dvanásť mesiacov dodať 391 200 kusov. Trend je však aktuálne na strane Cupry. Vlani medziročne svoje predaje takmer strojnásobila, kým Seat zaznamenal pokles o dve percentá. V tomto roku chce Cupra počet registrácii zdvojnásobiť a zvýšiť obrat z 2,2 na 5 miliárd eur.

Potenciál má v tomto smere Cupra pomerne značný, lenže jej úspech je budovaný pomerne kontroverzným spôsobom.

Najprv Seatu prevzala ostré modely, meno i celkový športový charakter potom, čo ho Španieli prácne budovali dlhé roky. Následne Cupra pridala výlučne vlastný model Formentor, ktorý ale zrazu nemusí byť športový a vo väčšine verzií skutočne taký ani nie je. A teraz k tomu začnú pribúdať elektromobily ako je Born, chystaný Tavascan či Urban Rebel, ktoré tiež nemajú svoj ekvivalent pod značkou Seat.

Ak sa na celú vec pozriete z nadhľadu, je to skutočne bizarná situácia. Seat funguje, má svojich zákazníkov i čísla, vedľa Cupry ale zrazu pôsobí ako nechcené dieťa. A zdá sa, že sa vývoj jeho modelov úplne zastavil, ako keby už nemal mať žiadnu budúcnosť.

Tejto teórii nakoniec nahráva aj šéf španielskej divízie: „Cupra má v rámci skupiny Seat prioritu,“ cituje Wayna Griffithsa nemecký magazín Auto Motor und Sport a k tomu veľmi správne dodáva, že táto podpora mladšej značky pochádza z najvyšších miest, teda z Wolfsburgu. Generálny riaditeľ koncernu VW Herbert Diess má s elektrifikáciou španielskych áut veľké plány, lenže tie sa akosi vôbec netýkajú Seatu. Jeho obchody bežia, ale zároveň idú bokom od hlavného diania.

Niet divu, že zamestnanci i vedenie Seatu sú nervózni. Po skončení výroby modelu Mii nemá firma v triede elektromobilov čo ponúknuť a ako upozorňuje Auto Motor und Sport, „je pravdepodobné, že sa na tom nič nezmení“. Podľa denníku Handelsblatt je postupný koniec tradičnej značky vlastne predvídateľný a potvrdzujú to i niektoré koncernové zdroje. AMS cituje jedného zo zasvätených zamestnancov, ktorý prezradil, že činnosť Seatu bude v dohľadnej dobe na etapy ukončená.

Toto rozhodnutie údaje narazilo na tvrdý odpor španielskej podnikovej rady a jej šéf – Matías Carnero – sa vraj už niekoľkokrát dostal do ostrého sporu s Herbertom Diessom, ktorý hovorí plynule španielsky. Carnero má obavy, že Seat v roku 2029 jednoducho zanikne, ak značka do tej doby nedostane vlastné elektromobily. A v súvislosti s tým sa dá očakávať okrem iného aj masívne prepúšťanie.

Oficiálne sa samozrejme nič nedeje. Vo Wolfsburgu i Martorelle zaznievajú len samé pozitívne správy typu „Cupra sa zrodila, aby posilnila Seat“ alebo „Značky sa neovplyvňujú a nedajú sa nahradiť“, respektíve „Obe sú dôležité a zohrávajú strategickú úlohu v skupine VW“.

Podľa denníka Handelsblatt Diess prisľúbil v nasledujúcich rokoch do španielskych aktivít až sedem miliárd eur, Carnero v tom však vidí pomoc len naoko. Až päť miliárd totiž zhltne nová továreň VW na batérie, ktorá bude postavená pri Valencii. A z nej bude mať s ohľadom na produkt úžitok opäť Cupra, ale nie Seat.