EV9 má ilustrovať, ako si Kia predstavuje budúcnosť mobility, a to s menej emisiami z prevádzky a väčšou mierou zapojenia autonómnych technológií. Kórejcov povzbudil záujem o EV6 a veľa si sľubujú aj od novej vlajkovej lode, ktorú postavili ako priestranný a nápadný model, ktorý má zaujať sofistikovanosťou a technickou vyspelosťou. Kia chce vraj inováciami ľudí presvedčiť, aby „prijali prechod na elektrické vozidlá“, dodáva Jason Jeong, prezident celoeurópskeho zastúpenia značky Kia.

Automobilke hrá do kariet fakt, že veľa elektrických SUV s tromi radmi sedačiek na trhu zatiaľ nie je. Ak sa Kia rozhodne pre prijateľnú cenovku, EV9 môže byť zdatnou konkurenciou pre Teslu Model X. Nepochybne však bude chcieť odlákať aj zákazníkov Mercedesu či BMW. Na oficiálne ceny si ešte budeme musieť počkať, auto by sa malo dostať do predajní neskôr počas roka.

Kia predstavila svoju novú vlajkovú loď EV9. Na snímke Gregory Guillaume, viceprezident európskeho zastúpenia Kia, ktorý má pod palcom dizajn.  

Keďže elektromobily samozrejme nepotrebujú tradičnú mriežku chladiča, v prednej časti EV9 nájdete takzvanú digitálnu tigriu masku. Výrazné vertikálne svetlomety tvoria diódy a charakterizujú ich úzke výstupky šošoviek, respektíve v prípade verzie GT-line výstupky pripomínajúce kocky. Zadnú časť zdobí grafika svetiel (ako ju popisuje Kia) v podobe hviezdnej oblohy a jednotlivé segmenty opäť tvoria LED. Vzhľad auta dopĺňajú automatické zapustené kľučky dverí a na výber budú 19-, 20- alebo 21-palcové pneumatiky.

Verzia GT-line, ktorú sme si pozreli naživo, mala digitálne vonkajšie spätné zrkadlá, využiteľné ako bežné elektro-chromatické zrkadlo, respektíve ako displej zobrazujúci zábery kamier pre bezpečný výhľad.

Pri vozidlách GT-line sa môžu majitelia rozhodnúť pre modrú farbu, ktorú vidno aj na fotke – táto je prevzatá ešte z konceptu EV9 a dostupná bude v matnej alebo lesklej úprave.

Predný kufor a dve verzie pohonu

S dĺžkou 5010 mm bude model EV9 nateraz najpriestrannejším vozidlom v ponuke Kórejcov. Auto je široké 1980 mm, vysoké 1750 mm a má rázvor 3100 mm. Zadný batožinový priestor ponúka 728 litrov úložného priestoru pri konfigurácii s dvomi radmi sedadiel a 333 litrov so všetkými tromi radmi v základnej polohe. Ak by vám to nestačilo, využiť môžete úložný priestor v podobe predného kufra (variant s pohonom zadných kolies má 90 litrov a verzia s pohonom všetkých kolies 52 litrov).

Model EV9 je skonštruovaný na platforme pre elektrické vozidlá E-GMP, teda rovnakej, akú používa aj Kia EV6 či autá sesterskej značky Hyundai, samozrejme s prispôsobením pre potreby EV9, čo sa týka veľkosti či batérie. Výhodou teda je, že vozidlo od začiatku vznikalo ako elektromobil.

Kia EV9 bude v ponuke s pohonom zadných alebo všetkých kolies. Obe verzie sa dodávajú s akumulátorom s kapacitou 99,8 kWh. Verzia s pohonom zadných kolies má elektromotor s výkonom 150 kW (204 k). Ten dodá maximálny krútiaci moment 350 Nm a zabezpečí zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 9,4 sekundy. Dojazd automobilka uvádza 541 km podľa metodiky WLTP. Funkcia ultrarýchleho nabíjania (800 V) sľubuje nabitie do úrovne dojazdu 239 kilometrov v čase 15 minút.

Variant s pohonom všetkých kolies (AWD) poháňajú dva elektromotory s výkonom 141 kW s maximálnym krútiacim momentom 200 Nm vpredu a 350 Nm vzadu. Z nuly na 100 km/h zrýchli za 6,0 sekundy. Oficiálne uvádzaný dojazd je na úrovni 497 km. Najvyššia rýchlosť je 185 km/h pre model s pohonom zadných kolies a 200 km/h v prípade modelu s pohonom všetkých kolies.

Otáčanie sedadiel? Šikovný marketing

Už spomínané tri rady sedadiel lákajú aj tým, že zákazník môže sedadlá v druhom rade otočiť o 180 stupňov. To je však oficiálne dovolené len vtedy, keď vozidlo stojí. Nie počas jazdy. Áno, sedadlá sa síce dajú otočiť „proti smeru jazdy“, no o dostatku priestoru z oboch strán sa príliš nedá hovoriť – najmä nie vtedy, keď si oproti sebe sadnú dvaja väčší dospelí. Celkovo preto túto funkciu hodnotíme skôr ako marketingový ťah, ale určite má šancu zaujať.

Na fyzické tlačidlá nezanevreli

V interiéri auta z pohľadu vodiča upúta pozornosť veľký panoramatický displej. Kia si zaslúži palec hore za fyzické tlačidlá na volante. Okrem nich sa ďalšie skryté tlačidlá rozsvietia po aktivácii vozidla. Súčasťou štandardnej výbavy sú systémy Android Auto a Apple CarPlay. Nechýba Kia Connect Live s navigáciou či servisnými informáciami. Ten dobre poznajú majitelia iných modelov Kia.

Ešte drobnosť k infotainmentu: Kia sa pochválila novým režimom „umývanie vozidla“. Stlačením jediného tlačidla na strednom displeji sa aktivujú nastavenia na vstup do „autoumývačky“: zatvoria sa dvere a okná, zatiahnu sa spätné zrkadlá a zasunú sa automatické kľučky dverí.

Pre fanúšikov hudby ponúka Kia EV9 audiosystém Meridian Premium so sústavou 14 reproduktorov a externým zosilňovačom.

V Kii sa zamysleli aj nad tým, ako vyriešiť – prípadne aspoň zmierniť – jednu z najväčších bariér, ktorej sa ľudia pri nákupe elektromobilu obávajú. Keď navigačný systém vozidla deteguje, že nabitie akumulátora nie je dostatočné na dosiahnutie cieľovej destinácie, motorista dostane automaticky návrh trasy k nabíjačke. V zime táto funkcia zabezpečí aj tepelnú prípravu akumulátora.

S autonómnym riadením vyššej úrovne

Je samozrejmosťou, že Kia EV9 je vybavená množstvom aktívnych asistenčných systémov.  Popri tých dnes už bežnejších, ako je sledovanie mŕtveho uhla či asistent predchádzania čelných zrážok, ide zároveň o prvý model značky Kia vybavený funkciami autonómneho riadenia tretej úrovne. To má pod palcom takzvaný diaľničný pilot, respektíve HDP. EV9 je vybavený aj funkciou jazdy bez používania rúk. Tá však bude zo začiatku dostupná len v Nemecku.

Čo je HDP? Systém HDP (Highway Driving Pilot) udržiava bezpečnú vzdialenosť od vozidla idúceho pred ním a zároveň udržiava vozidlo v strede jazdného pruhu, aj keď vodič pustí volant. Dokáže vykonať núdzový manéver, aby zabránil zrážke.

EV9 zaujme možnosťou používať smartfón na zamykanie alebo odomykanie dverí, spustenie alebo vypnutie vozidla či iné funkcionality. Takýto digitálny kľúč je možné zdieľať s tromi ďalšími osobami.

Priaznivcov „eko“ naláka interiér

Zákazníkov, ktorí si potrpia na ekológiu, alebo ak chcete trvalú udržateľnosť, lákajú Kórejci na interiér vyrobený z alternatív kože, biomateriálov a materiálov vyrobených z recyklovaných plastov.

Kia EV9 chce presvedčiť, že elektromobily môžu priniesť výhody, ktoré majitelia spaľovákov nemajú. Auto dokáže napájať elektrické zariadenia, napríklad spotrebiče, a to vďaka bežnej zásuvke, akú máte aj v domácnosti. Otvára sa tak možnosť nabíjať potenciálne aj iné elektroautá, ktorú spomína aj samotná automobilka – v núdzových situáciách by to mohlo pomôcť, no na takéto nabíjanie by ste si museli vyhradiť viac času. Cieľovku si takáto funkcionalita nájde skôr u priaznivcov kempingu. Tých poteší možnosť namontovať do EV9 ťažné zariadenie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 14 obrázkov