Elektrický rekordman z Číny

Yangwang U9 vo verzii Track Edition sa v auguste 2025 zapísal do histórie. Na testovacej dráhe ATP Papenburg v Nemecku dosiahol neuveriteľnú rýchlosť 472,4 km/h. Prekonal aj legendárny Rimac Nevera a stal sa najrýchlejším elektromobilom sveta.

Pod kapotou, respektíve v podlahe, pracujú štyri elektromotory s celkovým výkonom vyše 3000 koní, čo je viac, než ponúka väčšina spaľovacích hyperšportov. O stabilitu v extrémnych rýchlostiach sa stará sofistikovaný systém DiSus-X, ktorý v reálnom čase dokáže meniť charakteristiku odpruženia.

Dokáže tancovať, skákať alebo sa otočiť na mieste

Najväčšou bizarnosťou U9 nie je rýchlosť ako taká. Vie doslova poskakovať. Systém odpruženia DiSus-X umožňuje autu stlačiť a vytlačiť tlmiče tak, že auto vyskočí do vzduchu. V demonštračnom videu preskočilo 6-metrový výtlk a poradil si aj s ostňami. Dokáže sa otočiť na mieste ako tank alebo jazdiť po troch kolesách. Nie náhodou si bulvárne médiá uťahovali titulkom: „Je možno lacnejšie opraviť výtlky, než si kúpiť toto auto.“

Dizajn z Európy, technika z Ázie

Auto dizajnoval Wolfgang Egger, bývalý šéfdizajnér Alfa Romeo a Audi. Interiér je vybavený sedadlami nastaviteľnými v 14 smeroch a špičkovým audiosystémom Dynaudio. Infotainment beží na vlastnom systéme BYD DiLink150, ktorý podporuje 5G a je optimalizovaný aj pre jazdu na okruhoch.

Cena za základný model pri uvedení na čínsky trh bola približne 230 tisíc dolárov, čo je síce vysoká suma, ale je to stále menej, než koľko stoja európske hyperšporty. Cena Track Edition ešte nie je zverejnená.

Absolútny rekord stále drží Bugatti

Hoci Yangwang U9 prekonal všetkých elektrických súperov, rekordy spaľovákov ešte nepokoril. Bugatti Chiron Super Sport 300+ drží oficiálne prvenstvo s rýchlosťou 490 km/h, ktorú dosiahol v roku 2019. Americký SSC Tuatara sa dostal na 455 km/h. Pokus prekonať 500 km/h zostal nepotvrdený. Švédsky Koenigsegg Jesko Absolut je pripravený prekonať magickú hranicu 500 km/h a čaká na oficiálny pokus.

Patrí budúcnosť elektrine?

Yangwang U9 nie je len ďalší rýchly elektromobil. Je to laboratórna myš, ktorá demonštruje, kam až môže vývoj zájsť. Od rekordnej rýchlosti, cez skákanie do vzduchu až po futuristické jazdné režimy. Toto auto pôsobí ako zo sci-fi filmu. Zostáva už len otázka, ako dlho si ešte spaľovacie hyperšporty udržia absolútne prvenstvo v maximálnej rýchlosti. Možno nie príliš dlho a práve čínske autá ako Yangwang môžu byť tie, ktoré definitívne uzavrú kapitolu benzínových rekordov.