Ak by sme si – obrazne – naliali čistého vína, Fabia nie je lacná už ani dnes. Len pre zaujímavosť pripomíname, že predchádzajúca generácia začínala v roku 2014 so základnou cenou necelých deväť tisíc eur. Dnes, o osem rokov neskôr? Za najlacnejšie prevedenie dáte takmer 13 tisíc eur. A to môžeme byť ešte radi, že autá so spaľovacími motormi nie sú u nás zaťažené penalizáciami, respektíve že práve Fabia je u nás dostupná aj s atmosférickým litrovým trojvalcom.

Minulá generácia modelu Fabia začínala v roku 2014 s cenou necelých 9000 eur.

Ak si chcete tento model kúpiť v Holandsku, pripravte si najmenej 20 300 eur (1.0 TSI), v Británii v prepočte dokonca 20 580 eur (silnejšie 1.0 MPi), vo Francúzsku stojí skoro 17 100 eur (slabšie 1.0 MPi) a v takom Nórsku sa radšej ani nepredáva, pretože tam by Fabia stála úplný nezmysel. Na základnú Octaviu (2.0 TDI s DSG) si tam pripravte 37 400 eur.

Prečo o tom píšeme? Jednoducho preto, že časy škodoviek za relatívne rozumnú cenu pomaly končia a bude to len horšie. Dôvodom je samozrejme prechod na elektrickú mobilitu, čo v rozhovore pre britský Autocar potvrdil i spomínaný Klaus Zellmer. „Najväčšou výzvou sú v tejto chvíli náklady na výrobu batériových vozidiel, predovšetkým v prípade áut veľkosti Fabie. Budeme musieť byť trochu trpezliví,“ dodal Zellmer.

Aktuálna Fabia stála vlani pri uvedení na trh 12 260 eur, dnes za ňu dáte najmenej 12 990 eur.

Otázkou samozrejme je, ako zákazníkom pomôže trpezlivosť vo chvíli, keď ceny elektrických áut stúpajú rýchlejšie ako vozidiel so spaľovacími motormi. Aj samotný Volkswagen už začína cúvať s pôvodne avizovanou cenovkou menšieho modelu ID. 2 (a tým pádom i Cupry UrbanRebel), ktorý mal pôvodne stáť 20 tisíc eur. Thomas Schäfer, ktorý nedávno prešiel z veliteľského postu Škody za kormidlo VW už priznal, že bude stáť minimálne 25 tisíc eur.

Schäfer zároveň povedal, že pri súčasnom vývoji nákladov je elektromobil za 20 tisíc eur nepredstaviteľný, a môžete zobrať jed na to, že to isté bude platiť tiež pre ďalšie koncernové značky, teda Škodu či Cupru.

Ťažko povedať, ako blízko bude mať nástupca Fabie ku Cupre Urban Rebel, jeho cena sa však má vyšplhať na 25 tisíc eur.

Nakoniec stačí, ak sa pozrieme na cenovku momentálne najlacnejšieho európskeho elektromobilu, ktorým je Dacia Spring. Stojí na starých základoch, čo mu v nárazových testoch síce zlomilo väzy, ale pomohlo udržať cenu na uzde. A napriek tomu u nás stojí 19 tisíc eur. Len 3,7 metra dlhé auto s baterkou, ktorá nemá ani 27 kWh.

Aj preto je celkom odvážne, keď Klaus Zellmer tvrdí, že „základný elektrický model, ktorý nahradí Fabiu, bude mať aj podobnú cenu“. Pochopiteľne s dnešným autom asi nebude mať nič spoločné, možno bude o niečo väčšie a tipujeme, že by mohlo ísť dokonca o crossover. V takom prípade vyššie ceny čiastočne ospravedlníte.

Šéf Škody by chcel elektrického nástupcu Fabie za ceny súčasného auta, ktoré stojí 13 tisíc eur. Šéf VW ale tvrdí, že elektromobil pod 25 tisíc je nereálny.

Otázkou ale je, čo sa stane so Škodou, ktorá kedysi bola schopná nahradiť nemecké „Ľudové vozidlá“ a za rozumnejšie cenovky poskytovala „kus auta, vnútorného priestoru i úžitkových vlastností naviac“. V porovnaní s Volkswagenmi možno o niečo lacnejšia bude, ak má byť ale elektrická Fabia za 25 tisíc eur základný modelom v ponuke značky, budeme na dnešný model za 13 až 19 tisíc spomínať ešte s láskou.