I keď to názov trochu evokuje, 968 pod prednou kapotou v skutočnosti nikdy žiadny motor V8 nemala. Len (na dnešné pomery) „veľkoobjemový“ štvorvalec. Ani pred 30 rokmi to však nebol štandard, teda že sa za zdvihovým objemom 3,0 litra ukrývajú len štyri valce. Bola to skôr výnimka, ako pravidlo. Ale pekne postupne.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Posledné vývojové štádium Transaxle

Predchodcovia 924 a 944 už svojim menom naznačovali, že pod ich prednou kapotou pracuje štvorvalcový motor. Porsche 928 pre zmenu do sveta hlásalo počet valcov 8. Ale 968 ako posledné štádium s motorom vpredu a koncepciou transaxle túto tradíciu narušilo. A zatiaľ čo 928 bola v predaji už od konca 70. rokov, tak 968 bola vyvinutá ako posledný model s týmto usporiadaním, teda motorom uloženým vpredu a prevodovkou umiestnenou pri zadnej náprave.

Posledné Porsche s koncepciou transaxle.

Na začiatku si mnohí mysleli, že 968 je vlastne len modernizovaná 944. Svojim dizajnom sa na ňu z niektorých uhlov (hlavne zboku) skutočne dosť podobala. V ponuke bola ako kupé i kabriolet. To keby si niekto nemohol dovoliť drahšiu 911 Targa, ale stále chcel Porsche a vietor vo vlasoch. Predné svetlomety sa po vzore 928 vyklápali dopredu, čo je detail, ktorý dnes už na autách nenájdete. A mimochodom, celá predná časť bola pre zmenu viac podobná modelu 928 než 944.

Kabriolet bol obľúbený skôr v USA.

Jediný motor

Medzi predné kolesá sa vždy montoval len jeden motor. Bol ním trojlitrový zážihový radový štvorvalec chladený vodou. Porsche ho použilo už v modeli 944 S2, prešiel však modernizáciou. Konštruktéri zväčšili chladiace kanály v hlave, zvýšili kompresný pomer, upravili a pridali ľahšie piesty a použili tiež systém VarioCam, teda variabilné časovanie vačkového hriadeľa. Motor bol vždy spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, príplatkovo i so 4-stupňovým automatom.

Pohonná jednotka mala 176 kW (240 koní) a krútiaci moment vrcholil hodnotou 305 Nm. S manuálnou prevodovkou zrýchlilo Porsche 968 z miesta na 100 km/h za 6,5 sekundy, s automatom potom za 7,9 sekundy. Maximálna rýchlosť zľahka prekračovala 250 km/h a auto vážilo len niečo málo cez 1,3 tony. Príplatková automatická prevodovka Tiptronic bola jednou z prvých, ktorá dovoľovala vodičovi vybrať si rýchlostný stupeň, teda radiť „manuálne“.

Ochudobnené CS

Štandardnú 968 doplnil v roku 1993 lacnejší model 968 CS (Clubsport). Výkonovo sa nič nezmenilo, len zo sériovej výbavy vypadlo niekoľko prvkov, aby auto mohlo byť lacnejšie (a ľahšie). Na Porsche totiž doliehala kríza a odbyt športových áut bol celkovo mizerný. Model CS nemal napríklad centrálne zamykanie či vyhrievané trysky ostrekovačov. Rovnako chýbalo aj elektrické ovládanie okien, spúšťať ste ich mohli (logicky) len manuálne.

Turbo S len tak nezoženiete

Veľkou (dnes skoro nedosiahnuteľnou) raritou, je určite model 968 Turbo S. Išlo o civilnú verziu pretekárskeho Turba RS, vyvinutého pre preteky ADAC GT. Ako je už z názvu zrejmé, motor dostal preplňovanie turbodúchadlom. Išlo o typ KKK s maximálnym plniacim tlakom 1 baru. S medzichladičom výkon stúpol na 224 kW (305 koní) a krútiaci moment poskočil na 500 Nm. A pretože „eSko“ bolo ľahké ako verzia CS, spomínané parametre mu dovolili zrýchliť z 0 na 100 km/h za rovných 5 sekúnd a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 280 km/h.

Verzia CS sedela voči sériovému 968 o 20 mm bližšie k zemi.

Namiesto 16-palcových (sériová 968) či 17-palcových kolies (CS) malo Turbo S až 18-palcové disky. A zaujímavé tiež je, že motor nemal štvorventilové rozvody ale len dvojventilovú hlavu. Rovnako ako v prípade modelu CS, aj tu chýbalo elektrické ovládanie okien či centrálne zamykanie. A keď píšem o rarite, tak Turbo S ňou určite je. Aj keď automobilka chcela pôvodne vyrobiť pár desiatok kusov, nakoniec vzniklo len 10 kusov.

Drahšia ako 924 či 944

Samozrejme ani obyčajné Porsche 968 sa nedá považovať za „masovkou“. Do roku 1995, teda v priebehu štyroch rokov, automobilka vyrobila len o niečo viac ako 11 tisíc kusov. Verzie CS vzniklo 1538 kusov. Už to naznačuje, že zachovaných áut bude málo a nebudú lacné. Vo chvíli, keď vznikal tento článok, bolo na stránke Mobile.de na predaj len 70 kusov 968. A zatiaľ čo najlacnejšie 924 či 944 začínajú hlboko pod čiastkou 10 tisíc eur (aj keď v zúboženom stave), tak nájsť 968 pod 15 tisíc eur je umenie. Aj za menej ako 20 tisíc eur je tých kusov len pár. Verzie CS bežne prekračujú cenovku 40 tisíc eur. A to je poriadny rozdiel v porovnaní s predchodcom.