Aj starší slovenskí motoristi dnes ako prvú Daciu vnímajú skôr model 1300 technicky aj dizajnovo vychádzajúci z pokrokového Renaultu 12. A majú pravdu, teda v prípade, ak berieme za kritérium prvého modelu oficiálny dovoz aj na slovenský trh. Úplne prvou Daciou bolo však úplne iné auto. To navyše pôvodne nemalo vôbec vzniknúť, Dacia 1100 totiž bola len provizórnym riešením, kým Francúzi dokončia svoj Renault 12.

Rozhodol až francúzsky prezident

Keď sa v Rumunsku chopil moci Nicolae Ceasescu, rozhodol, že jeho krajina bude vyrábať nové osobné autá pre obyčajný ľud. A keďže bolo všetkým jasné, že krajina nemá čas na vývoj novinky, prišiel na rad nákup licencie „zo západu“. Do hry o nové auto vstúpili automobilky Renault, Peugeot, Alfa Romeo, Fiat a Austin. Francúzi Rumunom ponúkli Peugeot 204 a Renault 10, Taliani Fiat 1100D a Alfu Romeo 1300 a Angličania svoj Austin Mini Morris. Všetko bolo nerozhodné, no len do momentu, kým do Rumunska nevycestoval samotný francúzsky prezident Charles de Gaulle. V tej chvíli bolo jasné, že spolupráca zostane v réžii Francúzov. Rumunská vláda si nakoniec vybrala Renault, ktorý mal v ponuke modernejšie auto. Namiesto Renaultu 10 totiž Francúzi nakoniec ponúkli najmodernejší Renault 12, ktorý v tom čase ešte len vyvíjali. To rozhodlo. Rumuni požadovali dokonca Renault 16, z technických a ekonomických dôvodov však licenciu na R16 nedostali. Problémom však bolo, že R12 ešte nebol hotový. Aby však Francúzi splnili sľub, ako dočasné riešenie ponúkli licenčnú výrobu podstatne jednoduchšieho modelu R8.

Legendárna fotka, na ktorej si Nicolae Ceasescu odváža prvú vyrobenú Daciu. Zaujímavosťou je, že v skutočnosti nešlo ani náhodou o prvý vyrobený sériový kus, ale o dokonale preverený kus z predsériovej výroby.

Bez pomoci Francúzov to nešlo

Hoci novú automobilku Rumuni postavili behom krátkej chvíle a výroba licenčného R8 začala pod názvom Dacia 1100 už 1. júla 1968, ani zďaleka neboli schopní auto vyrábať bez pomoci Francúzov. Tí spočiatku stavali pre Daciu kompletné karosérie a tie v Dacii doplnili podvozkom, motorom, prevodovkou, vybavením kabíny, oknami a elektroinštaláciou. Dacia si karosériu pred montážou sama lakovala. Nie je tajomstvom, že mnoho komponentov najskôr pochádzalo z Francúzska, postupne sa však ich podiel znižoval, čo znamenalo aj pokles kvality celého auta (rovnaký scénar platil aj pri neskoršej Dacii 1300, či pri legendárnom Oltcite). Oficiálny začiatok výroby Dacie 1100 určilo Rumunsko na 20. august 1968, kedy továreň navštívil samotný Nicolae Ceasescu a prevzal si do osobného vlastníctva prvý vyrobený kus (v skutočnosti šlo o dokonalo preverený kus zo skúšobnej série, aby nedošlo k politickému škandálu a verejnému odhaleniu priemernej kvality výroby).

Karosérie Dacii dodávali Francúzi. V Rumunsku si ich však už lakovali sami.

Dacia 1100 bola prakticky identická s Renaultom 8, líšila sa len v kozmetických detailoch a nízkej výbave. V roku 1970 prešla miernym faceliftom (zmenila sa maska auta) a v počte niekoľkých stoviek kusov pribudla výkonnejšia Dacia 1100 S. Tá vychádzala z Renaultu 8 Gordini a bola určená výlučne pre potreby tajnej polície a na športové účely (reprezentácia Rumunska pri medzinárodných súťažiach).

Prvá Dacia vydržala vo výrobe v rokoch 1968 – 1972 a vyrobilo sa z nej 37 546 kusov. Ani jeden z nich nebol nikdy oficiálne exportovaný mimo územia Rumunska.

Historicky prvú Daciu poháňal štvorvalec s objemom 1,1 l a max. výkonom 31,5 kW. Max. rýchlosť auta bola 135 km/h a z 0 na 100 km/h sa rozbehlo za 23,2 s.