Louis Renault

Prvý Renault na svete

1899 - 1909

Louis Renault (1877 - 1944) založil firmu Renault. Mal aj brata Marcela, ktorých iniciály tvorili logo spoločnosti. Historicky prvým vozidlom sa stal Renault Voiturette Type A. V roku 1903 prišla tragédia. Pri pretekoch Paríž-Madrid prišiel Marcel Renault o život. Po tejto tragédii sa Louis nezrútil a z prostredia továrne v západnej časti Paríža neprestával viesť spoločnosť. V roku 1909 prišiel Renault s prelomovým riešením a nebezpečné štartovacie páky boli nahradené štartérom na stlačený vzduch. 

Marcel Renault tesne pred jeho tragickou nehodou

1910 - 1919

Renault sa však nedržal iba na zemi. Francúzska spoločnosť bola nesmierne uznávaná aj pre výrobu leteckých motorov. Rozvoj značky iba podčiarkoval fakt, že už v roku 1910 mal Renault dvoch distribútorov aj v Japonsku. Nastáva však aj obdobie prvej svetovej vojny a vzniká ikonický obrázok zachytávajúci taxíky Renault, ktoré prevážajú vojakov na obranný front.

Lietadlá s motormi Renault

1920 - 1929

Po vojne sa veci vrátili opäť do normálu a Renault opäť inovoval. K modelom 18CV a 40CV, poháňaným šesťvalcovými motormi, boli pridané brzdy aj na prednú nápravu. 40CV mal zároveň aj mechanickú servobrzdu, ktorú si Louis Renault nechal patentovať. Po prvýkrát sa diamantové logo objavilo v roku 1925 a práve z tohto loga vychádza Renault dodnes. Pred druhou svetovou vojnou stihla značka rozšíriť svoje pôsobenie aj na poli autobusov, ktoré mali 12 miest na sedenie. V roku 1928 bola na trh uvedená nová vlajková loď Reinastella. Tá nahradilo model 40CV a bol to prvý typ s radovým osemvalcom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

1930 - 1939

Renault nezaprel štýl a v modelovej ponuke sme mohli nájsť aj štýlové kabriolety ako 1933 Renault Reinastella a Viva Grand Sport. Práve Viva Grand Sport sa tešil veľkej obľube a čo ešte nik nemohol tušiť, bol to posledný šesťvalcový Renault pred druhou svetovou vojnou. V roku 1937 ešte prišiel typ Juvaquatre, ktorý mal ako prvý nezávislé zavesenie predných kolies a samonosnú konštrukciu. 

Renault Viva Grand Sport

Renault Juvaquatre

1940 - 1949

Druhá svetová vojna stopla výrobu a po jej konci bola spoločnosť znárodnená. Ako symbol tohto skutku bola reklama, ktorá hlásala nacionalistické heslo „Francúzske auto“. Na Parížskom autosalóne v roku 1947 bol predstavený model 4CV, ktorý dokonale spĺňal povojnové potreby Francúzov. Vďaka vysokému výkonu a priaznivej cene sa tešila novinka veľkej obľube. 

Dobová nacionalistická reklama

Mimoriadne obľúbený Renault 4CV

1950 - 1959

Ľudia aj ekonomika sa už z vojny pomaly spamätali a mohli si dopriať luxus. Na to reagoval Renault modelom 4CV Grand Luxe – veľký luxus. V roku 1951 prišli prvé pokusy na zlepšenie bezpečnosti. Renault zriadil testovacie stredisko v meste Lardy neďaleko Paríža, kde vykonával prvé nárazové testy. 4CV sa dočkal účinkovania aj na v legendárnej 24-hodinovke Le Mans v roku 1953. Pretekárske úspechy doplnila prvá spolupráca so spoločnosťou Alpine. Typ A106 bol založený na Renaulte 4CV v rámci špeciálnej edície vytvorenej Jeanom Rédélém. Mimoriadne obľúbený typ 4CV dostal v roku 1956 nástupcu Dauphine, ktorý ponúkol priestrannejší interiér. Výborné jazdné vlastnosti dokázal víťazstvom na prestížnej Rally Monte Carlo. Rekord za najvyššiu rýchlosť by ste do Renaultu určite nepovedali, ale Étoile Filante (Meteor) s rýchlosťou 308,85 km/h stanovil tento prestížny rekord v roku 1956.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov