S výstavou diaľnic máme dlhodobo problémy. Nejde o novinku a treba povedať, že ako krajina nie sme v tomto ani unikát. Svoju úlohu u nás zohráva členitý, hornatý terén. Už samotné plánovanie nových úsekov nám zvyčajne trvá pridlho. Nuž a keď k tomu pripočítame výmeny vlád a na to nadväzujúce zmeny priorít v diaľniciach, problém je na svete a nie je ani zďaleka také ľahké sa s ním popasovať.

Naháňajú platnosť povolení, aby neprepadli

Minister dopravy Andrej Doležal a jeho tím si pripravili viacero noviniek, ktorými chcú výstavbu diaľnic zrýchliť. Štát chce predĺžiť platnosť záverečného stanoviska EIA, teda posudzovania vplyvov na životné prostredie. Dnes je maximum 7 rokov, do budúcna by sa mala môcť predĺžiť (aj viackrát) o 2 roky alebo menej. Platí však, že celková dĺžka platnosti stanoviska EIA nemá presiahnuť 10 rokov. Predĺžiť sa má aj lehota platnosti rozhodnutia o umiestnení stavby z 3 na 5 rokov od vykokonateľnosti rozhodnutia o umiestnení stavby, píše agentúra SITA. NDSka tak dostane viac času na to, aby mala pokope všetku dokumentáciu a stihla všetky kroky k tomu, aby sa mohlo požiadať o stavebné povolenie k tej-ktorej stavbe.

Ministerstvo chce zároveň zefektívniť ekonomické hodnotenia Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP). Tie sa dnes opakujú vo viacerých fázach a štát tak často stráca cenný čas. ÚHP by mal po novom hodnotiť ekonomiku projektov len na začiatku investičnej prípravy.

Úradníci v strese

Ako upozorňuje SITA, štát chce týmito opatreniami napomôcť rýchlejšej výstavbe R4ky na východe Slovneska ako cesty ústiacej do susedného Poľska. Táto rýchlostná cesta bude súčasťou medzinárodného prepojenia Via Carpatia začínajúceho v litovskom prístave Klaipeda a pokračujúceho smerom na juh až po grécky Solún. Štát dnes začína tlačiť na výstavbu R4, aby sa vyhol medzinárodnej blamáži – Poliaci sú totiž vo výraznom predstihu. Keď svoj úsek medzinárodného prepojenia po slovenskú hranicu sprejazdnia skôr, Slovensko môže získať čierneho petra a stať sa brzdou pre celú medzinárodnú iniciatívu.

Minister Doležal v októbri avizoval, že chcú ešte tento rok začať obstarávať dokumentáciu pre územné rozhodnutie. Vyzerá to tak, že stavať sa bude formou PPP projektu, ministerstvo preto už začína hovoriť aj o súťaži na koncesionára, ktorý cestu postaví a bude ju mať v správe na dohodnutý počet rokov.

Zdroj: SITA