Ministerstvo dopravy ČR sa nebráni znižovaniu emisií a kladeniu dôrazu na zlepšenie životného prostredia, nová emisná norma Euro 7 však v súčasnej podobe môže poškodiť český i európsky automobilový priemysel a môže tak mať ďalekosiahle negatívne dopady – uvádza aktuálne na svojich stránkach vládny úrad a tlmočí tiež stanovisko svojho šéfa.

Náš postoj je jednoznačne odmietavý,“ hovorí minister dopravy Martin Kupka. „Chceme autá šetrné k životnému prostrediu, ale tento spôsob regulácie vo výsledku viac uškodí, ako pomôže. Preto chcem jednať v Bruseli s eurokomisárom pre vnútorný trh Thierrym Bretonom, aby sa nám podarilo spoločne s ďalším štátmi emisné pravidlá zmeniť,“ dodáva Kupka.

Minister dopravy Martin Kupka (ODS).

K navrhovanej norme sa už vyjadrilo i české Združenie automobilového priemyslu (SDA), ktoré má na Euro 7 v zásade rovnaký názor. Podľa neho bude mať negatívny dopad nielen na autá so spaľovacími motormi, ale predovšetkým na ich dostupnosť. Zároveň by EU7 odčerpala výrobcom zdroje na investície do vývoja elektromobilov.

Ministerstvo dopravy zároveň varuje, že prijatie súčasného návrhu „bude mať fatálne dopady na zamestnanosť u výrobcov i dodávateľov“ a pripomína, že „v rámci EÚ by o prácu prišli státisíce ľudí“.

Praha Euro 7 nepodporí

Analogicky vidí situáciu aj mladoboleslavská automobilka. A ministerstvo tlmočí na svojom webe jej názor: „Ak bude návrh prijatý, dôjde k uzatvorenou niekoľkých závodov, a to nielen na výrobu malých áut a nielen v ČR, ale i v ďalších krajinách, napríklad v Maďarsku či Poľsku,“ komentuje situáciu Škoda.

To samozrejme nie je žiadne strašenie. Škoda už odpísala miliardovú investíciu do zrušeného vývoja novej generácie modelu Fabia Combi a ohrozené sú i ďalšie modely domácej značky. Ak sa výrobcom kvôli nerealizovateľnosti technických úprav nevyplatí investovať do vývoja nových motorov i áut, segment malých áut úplne zanikne.Redukcia triedy malých vozidiel v cene do pol milióna korún (cca 20 tisíc eur, poz. red.) by znamenala, že sa nákup auta stane pre širokú skupinu obyvateľov nereálny, pretože v dohľadnom čase nebude na trhu k dispozícii obdobne dostupný bezemisný model,“ uvádza Ministerstvo dopravy ČR na svojej stránke. A pripomína, že v takom prípade by vozový park ďalej zastarával.

SDA dodáva, že podľa štatistiky tvorí predaj malých vozidiel a áut nižšej strednej triedy až 30 percent všetkých registrácií za rok 2022. Väčšina európskych automobiliek pritom najmenšie segmenty skoro už opustila, pretože je pre ne príliš drahé investovať do ich vývoja.