Martin Jahn, člen predstavenstva mladoboleslavskej automobilky zodpovedný za predaj a marketing v aktuálnom rozhovore s denníkom Hospodářské noviny (HN) prirovnáva novú emisnú normu Euro 7 k „nožu do chrbta“ a hovorí, že nechápe, kto mohol taký návrh vôbec splodiť. Podľa neho je to od Európskej komisie „absolútne nezodpovedné“.

Problém vidí aj v tom, že momentálne výrobcovia neriešia len podobu EU7, ale starosti im robia tiež ceny energií, surovín, respektíve materiálov, chýbajúce komponenty a tým pádom i dlhé čakacie lehoty. Tento chaos znenie novej emisnej normy len znásobuje a dostáva automobilky do situácie, v ktorej nevedia, čo majú robiť.

Martin Jahn, člen predstavenstva zodpovedný za predaj a markeing

Zo strany navrhovateľov je to absolútna ignorancia reálnych možností autopriemyslu,“ hovorí Martin Jahn rozčarovane a dodáva: „Je tam ale tiež rad nevyjasnených otázok samotného merania emisií. Napríklad ako sa bude merať to, aby vozidlá dosahovali ideálne emisné hodnoty v každom okamihu, napríklad hneď po štarte alebo pri plnom zaťažení s prívesom do kopca. Mení to celý proces a v návrhu, žiaľ, nie sú tieto princípy popísané. V tejto chvíli ale musíme plánovať výrobné kapacity a investície do vývoja technológií na nasledujúce tri roky, ale keď my ani nevieme, ako to má reálne vyzerať a nie sme schopní ich naplánovať. Neistota nás sprevádza na každom kroku. Toto je ďalšia, preto nás návrh irituje a považujeme ho za neseriózny,“ vysvetľuje v rozhovore s HN.

Malé autá by sa nevyplatili

Najhoršie na tom z pohľadu (určite nielen) Škody je, že momentálne nejasné pravidlá zväzujú konštruktérom ruky do tej miery, že nemajú šancu stihnúť upraviť súčasné autá tak, aby v roku 2025 spĺňali pravidlá EU7. Náklady na zmeny sú navyše také vysoké, že sa to výrobcom malých áut ani nevyplatí.

Ak by norma platila tak, ako je momentálne navrhnutá, došlo by v Škode k ukončeniu výroby vozidiel triedy A0 už v polovici roka 2025, teda modelov Fabia, Scala a Kamiq,“ varuje Jahn a pripomína, že ide o taký veľký objem produkcie, že by sa tým prakticky mohla uzatvoriť jedna celá výrobná hala v Mladej Boleslavi. „Je to úplné šialenstvo, ak by došlo k realizácii. Ale nedokážem si predstaviť, že k tomu reálne dôjde,“ dúfa jeden z najvyšších manažérov Škody.

Euro 7 v dnešnej podobe by v roku 2025 znamenal koniec aj pre model Scala.


Aby ste si urobili obrázok o tom, čo to znamená len pre samotnú českú značku, hovoríme o produkcii minimálne 150 tisíc áut ročne! Nehovoriac o dodávateľoch a ďalších pridružených firmách. EU7 preto jednoznačne ohrozuje nielen zisk ale predovšetkým zamestnanosť.

Škoda preto verí, že na pôde Európskeho parlamentu a v spolupráci s ďalšími krajinami únie, ktoré musia návrh Európskej komisie schváliť, presadí zmeny. Má v pláne rokovať s poslancami a príslušnými ministrami jednotlivých štátov. „Musíme im vysvetliť nereálnosť návrhu a pozrieť sa na jeho nejasné detaily,“ upozorňuje Martin Jahn. „Experti ACEA (európskej asociácie výrobcov áut – poz. red.) a ďalších automobiliek to všetko politikom už vysvetľovali a následne od nich príde návrh, ktorý je kompletne nejasný a nerealizovateľný. Nechápem, kto môže taký návrh v dnešnej dobe vôbec splodiť. Od komisie mi to príde absolútne nezodpovedné,“ hnevá sa Martin Jahn.

EU7 by odpísala aj Kamiq, Škoda pritom nie je jediná automobilka, ktorej by sa to dotklo.

Škoda nie je vo svojom boji s úradníckym molochom osamotená. Verí, že na jej strane bude stáť okrem iného i Luca de Meo, nový prezident ACEA a bývalý vysokopostavený manažér VW, ktorý dnes šéfuje Renaultu. Záujem na zmene má tiež Toyota či skupina Stellantis, skrátka všetky koncerny vyrábajúce menšie autá, ktoré EU7 môže v dnešnej podobe dostať do vážnych problémov.

Ako sme už naznačili v jednom z predchádzajúcich článkov, diskutabilné sú tiež odhady Európskej komisie týkajúce sa zdraženia áut kvôli Euro 7. Kým úradníci tvrdia, že to má byť v priemere „len“ 304 eur, šéf koncernu Volkswagen Thomas Schäfer už vlani v novembri odhadoval, že to v prípade malých áut môže byť čiastka až 5000 (!) eur.

Nejasné pravidlá zväzujú ruky

Martin Jahn to vidí podobne. „Netuším, ako na to komisia prišla. Nedá sa to ani komentovať, pretože sú to nezmysly. Komisári čiastku poznať nemôžu, pretože niektoré postupy nie sú vôbec dobre popísané. Musíme mať presný návod a pravidlá merania emisií, do tej doby sa môžu len domnievať a špekulovať o cene. Je možné, že to bude 90 eur, ale môže o byť napríklad aj 900. Návrh je nejasný, nedá sa s ním pracovať,“ konštatuje zástupca škodovky.

Európska komisia na kritiku namieta, že čistejšie spaľovacie motory pomôžu európskym výrobcom na trhoch, ktoré budú na elektromobily prechádzať pomalšie, podľa Jahna je to ale nezmysel. Argumenty o zvýšení konkurencieschopnosti na iných trhoch sú scestné. Sú mimo realitu. Komisia hovorí, že so zavedením normy Euro 7 bude mať Európa čistejšie spaľovacie motory aj po roku 2035 a vďaka tomu bude môcť vyvážať čisté autá na trhy tretieho sveta, ako je Afrika alebo India. To je smiešne. Sú o krajiny, ktoré Euro 7 zavádzať nebudú. Nebudú si len tak predražovať motory na našu úroveň. Toto našu konkurencieschopnosť na kľúčových trhoch určite neposilní. Naopak to spôsobí, že autá nebudeme môcť vyvážať, pretože na spomínaných trhoch budú príliš drahé. V rozvojových štátoch sa aj tak väčšinou vyrábajú autá lokálne, pretože sa tam nedajú vyvážať drahé európske modely,“ uzatvára debatu Martin Jahn.

zdroj: Škoda, Hospodářské noviny