S optimizmom to preháňať nebudeme, ale asi začíname veriť tomu, že niektoré automobilky konečne zobrali nechuť časti zákazníkov kupovať si elektromobily vážne a rozhodli sa ponúknuť aj im inú novú techniku.
V tomto prípade ide o koncern Stellantis, ktorý v Spojených štátoch predstavil nové benzínové turbo. Ak sa v duchu pýtate, čo s tým má Európa, tak sa zdá, že celkom dosť. Konglomerát totiž prezentuje pohonnú jednotku 2.0 Hurricane 4 Turbo ako „globálny motor“ a aj keď v prvom slede mieri pod prednú kapotu modernizovaného Jeepu Grand Cherokee, čakajte ho tiež pod kapotou európskych značiek.
Kto ho dostane?
S podobným motorom bez elektrifikácie by mohla mať Alfa Romeo, Maserati či ďalšie automobilky problém s emisiami, Stellantis však zdôrazňuje, že novinka je vyvinutá tak, aby mohla pracovať aj s elektromotormi, takže ju dostanú budúce hybridy i plug-in hybridy. Než sa tak stane, poďme sa pozrieť, čim chce zaujať mladší súrodenec šesťvalcového Hurricanu.
Nový štvorvalec má objem 2,0 litra a je kompletne vyrobený metódou tlakového odlievania hliníka. V porovnaní so starším preplňovaným dvojlitrom má Hurricane 4 robustnejšiu konštrukciu, vrátane stien a zároveň hlavných i ojničných ložísk.
Dvojité vstrekovanie i zapaľovanie
Namiesto vložiek využíva plazmovo nanášanú povrchovú vrstvu valcov, nechýba vyvažovací hriadeľ, elektrická vodná pumpa či olejové čerpadlo s variabilným prietokom. K najzaujímavejším detailom patrí zapaľovanie.
Motor má dve sviečky na valec, to ale nie je pointa. Jedna z nich pracuje klasicky, druhá s takzvaným „turbulent jet ignition“. Podstatné je, že táto sviečka je vložená do malej zalisovanej predkomôrky v hlave, do ktorej sa tiež dostane zmes paliva so vzduchom. Zapálenie benzínu v tomto priestore spôsobí, že sa plameň rozšíri do valca cez malé otvory rovnomerne do všetkých smerov, čo podľa konštruktérov pomáha zvyšovať efektivitu a zároveň znižuje emisie, vrátane oxidov dusíka.
Zaujímavé je, že na preplňovanú jednotku pracuje motor s pomerne vysokým kompresným pomerom 12:1 a asi by sme mali dodať, že má tiež zdvojené vstrekovanie. Technici použili kombináciu nepriameho vstrekovania do nasávania a priameho s tlakom 350 barov.
Za samozrejmosť považujte tiež štyri ventily na valec, pričom výfukové sú kvôli chladeniu plnené dusíkom a časovanie ventilov je riadené elektronicky. Hurricane 4 pracuje v Millerovom cykle a pochopiteľne tu máme turbodúchadlo.
Samotné turbo pracuje s variabilnou geometriou rozvádzacích lopatiek, ale má tiež obtokový ventil kvôli rýchlejšiemu ohrievaniu katalyzátora. Do motora tlačí vzduch cez vodný medzichladič s maximálnym tlakom 2,41 baru a aj jemu jednotka vďačí za maximálny výkon 328 koní.
Dvojliter produkuje najvyšší krútiaci moment 450 newtonmetrov od 3000 do 5600 otáčok za minútu, pričom 90 percent máte k dispozícii od 2600 do 5600 ot./min. Spotreba bude samozrejme závislá na konkrétnom aute, ale koncern hovorí, že motor je o 10 percent úspornejší ako predchádzajúci dvojliter.
zdroj: Stellantis










































