Ako sa nemecký gigant dostal do konkurzu?
Volkswagen vstúpil na ruský trh v roku 2007 otvorením závodu v Kaluge s kapacitou 225-tisíc áut ročne. Montovali tam Polo Sedan, Tiguan, neskôr Taos a staršie generácie Passatov. Škoda tu vyrábala Rapid, Octaviu a Kodiaq.
Ďalším bodom bola spolupráca so závodom GAZ (neskôr NAZ) v Nižnom Novgorode, kde montovali Octavie, Kodiaqy, Karoqy a časť produkcie VW Taos.
Po vypuknutí vojny na Ukrajine v marci 2022 koncern výrobu pozastavil a začal postupný odchod z krajiny. V máji 2023 predal závod v Kaluge spoločnosti Art-Finance (dnes AGR Automotive) za približne 125 miliónov eur. Nový vlastník dnes montuje čínske autá pod značkou Tenet.
GAZ žiadal miliardy, pohľadávka skončila u Kameya JSC
Partnerský závod GAZ tvrdil, že náhle ukončenie výroby spôsobilo obrovské straty, a požadoval náhradu 28,4 miliardy rubľov (približne 284 miliónov EUR). Ruský súd v roku 2024 priznal odškodné 16,9 miliardy rubľov (asi 169 miliónov EUR). Pohľadávku odkúpila firma Kameya JSC.
Kameya následne požiadala súd, aby Volkswagen v Rusku vyhlásil za insolventný. Moskva návrhu vyhovela a otvorila konkurzné konanie nad aktívami koncernu na ruskom území.
Reuters potvrdzuje kľúčové rozhodnutia súdov
Podľa agentúry Reuters:
- marec 2023 – ruský súd zmrazil všetky aktíva Volkswagenu,
- júl 2024 – VW musí zaplatiť 16,9 miliardy rubľov odškodného GAZ-u,
- marec 2022 – zastavili výrobu v Rusku,
- máj 2023 – výrobné závody predali lokálnej akciovke.
Reuters taktiež opisuje, že po predaji zostal závod v Kaluge celé mesiace nevyužitý a zamestnancom ponúkli odstupné
Čo všetko môže Rusko Volkswagenu zobrať?
Konkurz sa týka len ruských aktivít Volkswagenu. Súd však rozhodol, že zostávajúci majetok zaradia do konkurznej podstaty. To môže zahŕňať, duševné vlastníctvo registrované v Rusku, licencie a technickú dokumentáciu a zvyšné aktíva po predaji výrobných závodov.
Niektoré ruské médiá odhadujú možné straty až na viac než 2 miliardy EUR, čo výrazne prevyšuje sumu získanú za predaj závodu.
Volkswagen mlčí, Rusi konajú
Volkswagen tvrdí, že v Rusku už reálne nemá využiteľný majetok. Súd však jeho argumenty odmietol a pokračuje v konkurznom procese. Výsledkom môže byť predaj licencií, technológií a zvyšných práv tretej strane.
Obrázok na titulku nie je reálna fotografia, ale počítačom vygenerovaná ilustrácia.