Mercedes, Audi i Porsche cúvajú zo svojich niekdajších ambicióznych plánov prechodu na elektrickú mobilitu potom, ako sa ukázalo, že dopyt po batériových autách nie je zďaleka taký veľký, ako si automobilky mysleli.

V ich prípade bude „záchranná brzda“ síce drahá, Nemci si to však na rozdiel napríklad od britského koncernu JLR môžu ešte dovoliť.

Do koša tesne pred dokončením

Reč je samozrejme o Jaguare, ktorý pred pár rokmi oznámil a momentálne realizuje veľmi odvážny projekt. V automobilke prišli na nápad zlikvidovať všetky existujúce modely a nahradiť ich dvojnásobne drahšími elektromobilmi.

Že na to išli trochu hurá systémom, naznačujú okrem iného dve veci. Jedna z nich je, že díleri po celom svete už skoro rok nemajú čo predávať a ak niečo zákazníkom ponúkajú, tak sú to maximálne skladové zásoby. S tým súvisí tiež druhý detail. Jaguar mal hotovú elektrickú limuzínu, ktorá mala nahradiť vlajkovú loď XJ, lenže vedenie koncernu sa rozhodlo tento projekt zrušiť tesne pred finále a výsledkom sú okrem iného aj prázdne predajne.

Mardell i Bolloré sú preč

Smutné je, že na tento stav od roku 2023 dohliadal šéf značky Adrian Mardell, ktorý si však nad automobilkou „umyl ruky“ a pred pár mesiacmi ju opustil. Jedným z hlavných strojcov zmeny identity Jaguaru bol Thierry Bolloré, ktorý však z firmy v roku 2023 tiež náhle odišiel.

Podľa najnovších správ bude premiéra sériového nového Jaguaru GT meškať, potichu ju odložili na neurčito, čo len nahráva špekuláciám, že automobilka je v klinickej smrti. Či sa ju podarí oživiť a naštartovať, je v tejto chvíli otázne, ešte väčší pocit zmaru však aktuálne podporil bývalý šéfdizajnér Ian Callum.

Buď elektro alebo nič

V nedávnom rozhovore s britským týždenníkom Autocar priznal, že elektrický nástupca modelu XJ bol v skutočnosti navrhnutý tak, aby mohol byť v prípade nezáujmu zákazníkov poháňaný šesťvalcovými motormi.

Jaguar mal skrátka záložné riešenie, ak by zákazníci neprejavili dostatočný záujem o veľký drahý elektromobil, čo sa z dnešného pohľadu zdá byť skoro prorocky prezieravý plán. Až na to, že Briti projekt X391 odpískali a zahodili do koša, čím sa pripravili o možnosť pomáhať značke predajom áut s klasickou technikou. Jaguar sa aj preto bude musieť spoliehať len na obchodný úspech elektrických model a (v kontexte s dnešným vývojom) je na mieste pýtať sa, či to bude stačiť.

zdroj: Autocar