Ak nesledujete dianie okolo Jaguaru, dovoľte najprv bleskový súhrn. Vedenie usúdilo, že záujem o súčasné autá nie je dostatočný a rozhodlo sa kompletne zmeniť smerovanie značky. Firma postupne zastavila produkciu všetkých modelov a oznámila, že bude vyrábať už len luxusné elektromobily so zhruba dvojnásobnými cenovkami.

Aby prezentovala nový imidž, presne pred rokom predstavila kontroverzne vyzerajúci koncept veľkého batériového GT s názvom Type 00 a podporila ho nemenej rozporuplnými reklamami. Výsledkom bola búrka, ktorá mala zaujať, čo sa nepochybne podarilo, Jaguar si však musel vypočuť množstvo nelichotivých názorov.

Šok sa podaril, ale presvedčí to zákazníkov?

Výsledok spornej kampane a nový štylistický smer bola jedna vec, prijatie sériového produktu však nemuselo nutne dopadnúť zle. Jaguar chcel šokovať, chcel byť originálny, vyzývavý, čo je asi v poriadku, lenže v navonok jasných plánoch sa momentálne objavila veľká trhlina.

Prvý elektromobil novej éry sme mali vidieť koncom tohto roka, teda zhruba dvanásť až trinásť mesiacov po odhalení konceptu Type 00. Najvyšší šéf značky, Rawdon Glover, však pred pár dňami akoby len náhodou oznámil odklad svetovej premiéry.

Nedorazí načas

Rawdon Glover v rozhovore pre ABC News obhajoval doterajšie kroky automobilky, vrátane dizajnu pripravovaného vozidla. Popri tom oznámil, že uvedenie luxusného štvordverového sedanu bolo odložené na rok 2026.

Generálny riaditeľ Jaguaru dôvody neprezradil, môžu byť ale rôzne. Hovorí sa, že príčinou môže byť nedávny hackerský útok, ktorý začiatkom septembra uvrhol koncern JLR do chaosu, z ktorého sa spamätával niekoľko týždňov. Za zmienku ale stojí tiež fakt, že sa jeden z testovacích prototypov zhruba pred týždňom opäť objavil na Nürburgringu, čo by sa dalo vysvetliť napríklad aj tak, že auto ešte nie je hotové a Jaguar narýchlo dokončuje pri skúškach posledné systémy.

Záleží skutočne na výkone?

Bez ohľadu na dôvody to pre Jaguar nevyzerá dobre. Keď už kvôli ničomu inému, tak v jeho neprospech hrá napríklad narušená dôvera zákazníkov i predajcov, ktorí budú musieť dlhšie čakať na nový produkt.

Ten navyše nebude lacný. Glover naznačil, že bude stáť okolo 130 tisíc dolárov, v prepočte viac ako 110 tisíc eur, pričom v Európe by sa mohla jeho cenovka vyšplhať až na 120 tisíc eur. To je takmer trojnásobok základnej motorizácie modelu XF z roku 2017, aj keď GT by mal byť „historicky najvýkonnejší Jaguar“.

Rawdon Glover sa technickými detailmi nezaoberal, ale auto bude postavené na platforme JEA s 800-voltovou architektúrou, batérie by mala mať kapacitu na úrovni 100 až 140 kWh, výkon vozidla bude na úrovni 1000 koní, čo ale celkovo vyženie jeho hmotnosť na úroveň cirka dva a pol tony.

zdroj: ABC News