Z celkovo 35 nominovaných automobilov postúpilo do finálne sedem nových modelov. Čisto elektrické sú len tri vozidlá, zatiaľ čo vlani boli štyri a v roku 2022 dokonca šesť. Je však nutné dodať, že traja ďalší finalisti sú dostupní aj s batériovým pohonom. Aby sme ale boli konečne konkrétni...

Šesťdesiatčlenná porota zastupujúca 23 európskych štátov vybrala spomedzi nominovaných vozidiel Citroën C5 Aircross, Daciu Bigster, Fiat Grande Panda, Kiu EV4, Mercedes CLA, Renault 4 a Škodu Elroq.

Pred bránami finále skončili...

Body zatiaľ žiadne vozidlo nezískalo. Do záverečnej časti ankety postúpili autá len na základe voľby poroty, pričom každý novinár mal za úlohu zvoliť si sedem favoritov. Konečné testovanie pred rozhodnutím prebehne v polovici decembra, víťazný stroj potom bude ohlásený 9. januára, tesne pred začiatkom bruselského autosalóna.

Pred bránami finálovej sedmičky skončili autá ako Nissan Leaf, Jeep Compas, čínsky elektrický kompakt BYD Dolphin Surf, veľký Hyundai Ioniq 9 alebo Toyota C-HR+.

Uspeje konečne Škoda alebo Dacia?

Aktuálnym držiteľom titulu európskeho Auta roka 2025, respektíve Car of the Year je Renault 5, ktorý sa o prvé miesto podelil so sesterským Alpine A290. Práve táto značka sa pokúsi o vavríny aj s techniky spriazneným retrom Renaultom 4 E-Tech. Ak by to Francúzom vyšlo, mali by na konte hattrick, pretože Autom roka 2024 sa stal Scenic E-Tech.

Firmami, ktoré sa zatiaľ nemôžu pochváliť titulom COTY, je Dacia a Škoda. Už vlani sa do užšieho výberu dostal Duster, zatiaľ čo mladoboleslavská automobilka postúpila do finálového kola v roku 2022 s Enyaqom. Nádeje jej však prekazila Kia s modelov EV6.

Na svoju hviezdnú chvíľu dlho čaká aj Mercedes

Veľké nádeje si robí tiež Mercedes, ktorý získal prvé miesto ešte v roku 1974 s modelom 450SE. Posledným autom s hviezdou na kapote v užšom finále bola trieda A v roku 2019.

Fiat má naopak hromadu titulov (konkrétne 9), aj keď ten posledný je už tiež trochu bradatý. Naposledy presvedčil porotu model 500 v roku 2008. O niečo menej úspešný je Citroën, ktorý sa síce dostáva do poslednej voľby, ale prvé miesta má „len“ tri – z roku 1971 za GS, 1990 s CX a posledný z roku 1990, ktorý bral veľký model XM.

zdroj: COTY