Len málo známych alebo prvýkrát videných unikátnych vývojových prototypov BMW sme vám už pár ukázali. Aby ale za jedným z najvzácnejších stál koncern Volkswagen, to sa vážne často nestáva.

Originálnu M5 s typovým označením E39 vám asi zvlášť predstavovať nemusíme. Premiéru mala na ženevskom autosalóne v roku 1998 a poháňal ju 4,9-litrový atmosférický osemvalec S62B50 s výkonom 400 koní. Dodnes je považovaná za jednu z najlepších „eM-Pätiek“ vďaka svojej vyváženosti a jazdným vlastnostiam a evidentne bola už svojho času považovaná za etalón.

Vyzerá relatívne obyčajne, že? Pod jej kapotou ale osemvalec S62 nehľadajte.

Dokonca taký veľký, že keď sa Volkswagen po prevzatí britskej značky Bentley pustil na príkaz Ferdinanda Piëcha do vývoja motorov s konfiguráciou do W pre pripravované nové luxusné modely, wolfsburskí technici si na otestovanie jednej z prototypových pohonných jednotiek vybrali súdobé BMW M5.

Do sériovej výroby sa dostali motory W8 (od 2001 v Passate B5), W12 (od 2001 v Phaetone a od 2003 v Continentale GT) a samozrejme W16 vo Veyrone od roku 2005, evidentne však existovala aj verzia W10, ktorá vznikla spojením dvoch päťvalcov v konfigurácii VR.

Fotografie tohto agregátu, respektíve bloku a hláv z neho sa nedávno objavili na stránkach Drive, pričom americkým kolegom sa podarilo vypátrať pôvodne interný servisný manuál VW z roku 2001 (stále je online, viz. strana 7 a 14), kde sa motor spomína ako alternatíva.

Pôvodné zábery pochádzajú z Instagramu, kde ich mal zverejniť neznámy človek, ktorý tvrdí, že mu kdesi zabudnutú a znovu objavenú prototypovú pohonnú jednotku v roku 2011 predal zákazník. Malo ísť jeden z troch vyrobených motorov, pričom dva ďalšie mali byť zošrotované, vyzerá to ale, že sa toho nakoniec dochovalo viac, ako sme si mysleli.

V diskusii na Instagrame totiž ktosi upozornil na belgického predajcu klasických áut, ktorý má kompletný a funkčný desaťvalec Volkswagenu do W, akurát teda namontovaný pod kapotou BMW M5 E39. A vďaka tomu sme sa dozvedeli, že taký automobil i motor vôbec existujú.

GDM Motors uvádza, že Volkswagen nemal pri vývoji nových agregátov automobil, v ktorom by ich mohol vyskúšať, takže voľba mala padnúť práve na najvýkonnejšiu a v tej dobe prakticky stále novú E39 s manuálom.

Majiteľ bloku na sociálnej sieti uvádza, že prototypové W10 mali vzniknúť medzi rokmi 2000 a 2002, takže BMW na fotografiách podľa všetkého prešlo vývojovým oddelení niekedy v tomto období. Technici vymontovali pôvodnú V8 a medzi predné kolesá napasovali desaťvalec.

Vďaka konfigurácii 2xVR5 (15 stupňov medzi valcami na jednej strane, 72 stupňov medzi oboma „radmi“) je vidieť, že motor je kratší ako pôvodný osemvalec a konštruktéri si podľa karbón-kevlarových krytov i boxov na vzduchové filtre po stranách dali celkom záležať aj na estetickej stránke agregátu.

GDM Motors v inzeráte uvádza výkon 500 koní a 500 newtonmetrov v spojení so šesťstupňovým manuálom, čo je o 100 koní viac v porovnaní s originálom, zatiaľ čo maximum krútiaceho momentu je identické. Pohotovostná hmotnosť prototypu by mala byť 1836 kg , čo je pre zmenu o 41 kg viac oproti sériovej M5.

Viac informácií k unikátnemu BMW/VW v tejto chvíli nemáme, predpokladáme ale, že belgický predajca bude mať k dispozícii dokumentáciu, výrobné čísla a ďalšie detaily, ktorými by mal byť schopný doložiť autenticitu. A ak ide o pravú prototypovú M5 od Volkswagenu, jej cena môže byť závratná (na stránke je uvedené „cena na vyžiadanie“), a aj preto bude zaujímavé zistiť o nej viac.

Testovaný veľkým šéfom

GDM Motors navyše uvádza, že auto fungovalo tak dobre, že ho istý čas pri súkromných cestách testoval samotný Ferdinand Piëch. Originály s podobnými príbehmi a v jedinom exemplári na svete sa obvykle medzi zberateľmi vyvažujú zlatom. A záujem by teoreticky mohli mať aj obe automobilky.