Kým minulé modely boli reálne zvažované ako autá, ktoré by sa mohli sériovo vyrábať, ale z nejakého dôvodu nakoniec nedostali tie správne pečiatky, dnes začneme niečím, čo bol jednoducho pokus typu „postavíme to, lebo môžeme“.

2 x R6 = Z3 V12 M Roadster

BMW Z3 začalo zbiehať z produkčnej linky 20. septembra 1995 a išlo o vôbec prvé auto tejto značky vyrobené v Spojených štátoch. Krátko nato, už 13. novembra, mal tento model premiéru v novej bondovke GoldenEye, zatiaľ však mal pod prednou kapotou len štvorvalce. Väčšie motory sa objavili až začiatkom roka 1997, keď sa medzi predné kolesá dostal radový šesťvalec M52B28 a tiež pohonná jednotka z BMW M3 E36 – S50B32 s výkonom 321 koní. Tú o štyri roky mierne prekonal agregát S54B32 z M3 E46, v tomto prípade mal však výkon znížený z 343 na 325 koní kvôli kratšiemu výfukovému systému.

Práve spomínaný šesťvalec sa stal pomyselným vrcholom a automobilka na väčšie motory ani nemyslela, v prototypovej dielni si však povedali, prečo neskúsiť niečo viac. A vďaka tomuto nápadu sa zrodil M Roadster s dvanásťvalcom a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Zvonku vyzerá ako klasické „eMko“, má jeho kolesá i dve zdvojené koncovky výfuku, vpredu sa však našlo miesto pre dvojnásobný počet valcov. Ako hovorí vo videu Hans Rahn, šéf prototypovej dielne a stavby konceptov, bol to kompletný „overkill“. Skrátka chceli vedieť, či sa tam ten motor vojde. Vošiel a Rahn priznáva, že auto stratilo svoje ideálne rozloženie hmotnosti medzi nápravami, aj keď pri tomto pokuse to zase tak veľmi nevadilo. Detaily žiadny z dvoch aktérov nespomína, ale podľa detailov hádame, že ide o M73B54 zo sedmičky E38 s objemom 5,4 litra a výkonom 326 koní, ktorý sa vyrábal v rokoch 1994 až 2002. Inak povedané, počet valcov sa zdvojnásobil a výkon narástol o 1 koňa. S touto výbavou auto malo byť schopné zrýchliť na stovku za 5,5 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 263 km/h.

M5 Cabrio E34

Dvojdverová karoséria, plátenná strecha, predné bezpečnostné pásy integrované do sedadiel, štvormiestny interiér, predovšetkým ale prvý kabriolet BMW s variabilným objemom batožinového priestoru, ktorý sa dal upravovať v závislosti na tom, či bola strecha natiahnutá alebo zložená. To je v skratke kabriolet postavený na základoch modelu M5 E34, ktorý sa ako sedan (11 098 kusov) a kombi Touring (len 891 kusov) vyrábal v rokoch 1988 až 1995.

Automobilka ani tentoraz nespomína motor, takže auto môže byť poháňané buď šesťvalcom S38B36 s objemom 3,5 litra a výkonom 315 koní alebo väčšou radovou šestkou S38B38 s objemom 3,8 litra a maximálnym výkonom 340 koní. Nech už je ale v tomto aute ktorýkoľvek zo spomínaných motorov, je spriahnutý s manuálnou prevodovkou.

M8 E31 V12

Prvá osmička s interným typovým označením E31 bola oficiálne predstavená v roku 1989 v rámci medzinárodného autosalónu IAA vo Frankfurte. Vrcholom sa stal o tri roky neskôr model 850CSi s motorom S70B56, objemom 5,6 litra a výkonom 380 koní, BMW však zvažovalo ešte jednu alternatívu.

Tým mal byť model M8, pričom prototyp vznikol už v roku 1990. Pôvodne mal mať šesťlitrový dvanásťvalec s výkonom 600 koní pripravovaný pre okruhové špeciály vytrvalostných pretekov typu Le Mans, ale v automobilke pohonnú jednotku odvodenú z motora S70 nakoniec boli schopní vyladiť až na 640 koní. Práve tá sa dostala do tohto červeného testovacieho prototypu, ktorý má niektoré karosárske panely vyrobené z plastu vystuženého sklenenými vláknami. Vozidlo, ktoré bolo prvýkrát predstavené v roku 2010, sa do výroby – žiaľ – nedostalo. Jeho motor však nevznikol zbytočne. Na počiatku 90. rokov sa po nutných úpravách zabýval pred zadnou nápravou McLarenu F1, svojho času najrýchlejšieho automobilu na svete.

zdroj: BMW