Ekonomicky silné Nemecko je nesporne najväčším európskym trhom s elektromobilmi. Na počiatku tohto roka dosiahol ich počet milión kusov a ďalšie postupne pribúdajú, aj keď je nutné dodať, že celkovo je v spolkovej republike registrovaných takmer 50 miliónov áut a batériové modely tým pádom tvoria len malú pomernú časť. Presnejšie povedané zhruba 2 %.

Tamojší politici sa netaja tým, že chceli mať na konci tejto dekády na cestách až 15 miliónov elektromobilov a podriadili tomu úplne všetko, vrátane plánovania či lobingu vo federálnom i Európskom parlamente.

Nemci sa odvracajú od elektrickej mobility

Že sú to nereálne ciele, pochopila s ohľadom na vývojov ekonomiky, dostupnosť surovín na výrobu článkov a celkový záujem zákazníkov už i tamojšia vládna garnitúra, nadiktovanému trendu sa však prispôsobujú aj automobilky. Niektoré dokonca do tej miery, že zlikvidujú modely so spaľovacími motormi dávno pred rokom 2035, kedy mal pôvodne začať platiť ich „zákaz“ prostredníctvom ďalších predpisov a pokút.

Ako sa trh ohýbaný predpismi nakoniec vyvinie, necháme na iné články, tentokrát sa zameriame (ako uvádza nemecká stránka Automobilwoche) na pomerne veľkú neochotu nemeckých zákazníkov nakupovať elektromobily.

Takmer o tretinu menší záujem

Web celkom bez príkras konštatuje, že predaj elektromobilov Volkswagenu klesá, a to dokonca do tej miery, že továreň v Emdene bude musieť obmedziť produkciu.

„Vo svete elektrických áut sme zaznamenali značnú zdržanlivosť klientov,“ hovorí predseda zamestnaneckej rady Manfred Wulff v rozhovore s denníkom Nordwest-Zeitung a dodáva, že súčasný dopyt po batériových autách je až o 30 percent nižší v porovnaní s pôvodne plánovanými číslami výroby.

Výroba Passatu pokračuje bez zmien

Volkswagen v emdenskej pobočke kompletizuje Passat, model ID.4 a čoskoro by mal k nim pribudnúť i elektrický nástupca štvordverového Passatu – ID.7. Na tomto rozhodnutí sa samozrejme nič nemení a VW dúfa, že s nábehom novinky sa situácia o niečo zlepší, momentálne však musí vedenie produkciu obmedziť.

Urobí tak predĺžením trojtýždňových letných prázdnin o ďalších sedem dní pre zamestnancov vyhradených pre linku na elektromobily (Passaty bežia bez zmeny ďalej), výpoveď dostane 300 z približne 1500 dočasných pracovníkov a v priebehu najbližších dvoch týždňov Volkswagen zruší poslednú smenu.

Dotácie asi nestačia

Dolnosaský minister hospodárstva, Olaf Lies, v tom vidí varovný signál pre automobilový priemysel. „Súčasný pokles dopytu vnímame so znepokojením. A to sa týka nielen Volkswagenu, ale všetkých výrobcov.“

Nemecký politik tvrdí, že zákazníkom chýbajú finančné stimuly, čím naráža na zníženie dotácií. Má však ale ďalší nápad, ktorý sa motoristom kupujúcim bežné autá so spaľovacími motormi asi páčiť nebude. Olaf Lies tvrdí, že by elektromobilom pomohlo zníženie DPH.