Odpoveď samozrejme nie je zložitá. Pre Daciu je tým najdôležitejším aspektom dostupnosť auta pre klientelu, čo v rozhovore s britským týždenníkom Autocar potvrdil šéf rumunskej značky, Denis Le Vot.

„Nová štvrtá generácia Sandera dorazí v roku 2027 alebo 2028 a mala by na trhu vydržať do roku 2034 až 2035, pričom poslúži ako vlajková loď značky na ceste k nízko-nákladovým modelom s nulovými emisiami,“ vysvetľuje generálny riaditeľ Dacie a dodáva: „V porovnaní s konkurenciou sa budeme snažiť o kratší dojazd a dlhšie nabíjacie časy, pretože chceme pre zákazníka čo najnižšiu cenu.“

Dacia zjavne verí, že jej táto stratégia vyjde. A ak by svoje produkty porovnávala len s európskymi výrobcami, jej pozícia by bola (za predpokladu, že aspoň časť motoristov tento nápad prijme) o dosť jednoduchšia. Otázne ale je, ako sa Rumuni, respektíve Francúzi vyrovnajú s narastajúcou čínskou konkurenciou, ktorá im situáciu určite neuľahčí.

Protichodné požiadavky

Súčasné Sandero patrí k najdostupnejším a zároveň najobľúbenejším modelom na starom kontinente, takže asi neprekvapí, že si Dacia bude chcieť túto pozíciu udržať aj po predstavení novej štvrtej generácie. Problém pre automobilku spočíva v reguláciách, presnejšie povedané, aby budúce Sandero plnilo stále prísnejšie bezpečnostné a emisné predpisy.

Renault sľubuje, že si rumunská značka udrží spaľovacie motory tak dlho, ako to len pôjde (určite dlhšie ako materská automobilka), je však prakticky isté, že ani tieto pohonné jednotky sa nevyhnú elektrifikácii, aby koncern nemusel platiť pokuty za flotilové emisie. To sa neobíde bez elektrických Dacií a už súčasný Spring ukazuje, čo to robí s cenami.

Kým za základné benzínové Sandero zaplatíte necelých 11 500 eur, za menší batériový crossover vám automobilka naúčtuje viac ako 20 200 eur. Dacia tvrdí, že pri postupnom prechode na elektrický pohon nechce zabudnúť kým je a akú klientelu oslovuje, lacné Sandero na baterky však bude kvadratúra kruhu.

Využije základy päťky

Aby Dacia ušetrila, bude sa snažiť prevziať čo najviac komponentov z chystaného elektrického Renaultu 5, ktorý Francúzi nákladovo osekali, ako to len bolo možné. Teda... aspoň to tvrdia. Ani s najmenšou baterkou sa však päťka zrejme nedostane zásadne pod 25 tisíc eur, čo je pre typického súčasného majiteľa Sandera skrátka priveľa. A práve tam nastúpi odľahčovanie. Symbolické i to skutočné.

Denis Le Vot tvrdí, že ich dojazd 500 až 600 kilometrov nezaujíma. Ani 20-minútové nabíjanie. Dokonca tvrdí, že dnes by Spring vyrobili s ešte menšou baterkou. V rozhovore s Autocarom povedal, že typický majiteľ tohto auta denne najazdí len okolo 10 míľ, teda asi 16 kilometrov, takže 26,8-kilowatthodinový akumulátor je vraj zbytočný. Zmenšil by ho na polovicu!

Kam presne s elektrickým Sanderom Dacia smeruje, Le Vot neprezradil, ale je dosť možné, že cieľom bude papierový dojazd len okolo 200 kilometrov. Šéf firmy tiež pripustil, že skúmajú možnosti, ako znížiť výrobné náklady aj vhodným chemickým zložením akumulátora. „Možno to bude sodíková batéria. Niektorí tvrdia, že nie sú vhodné, pretože majú menšiu energetickú hustotu. Lenže sú lacnejšie,“ dodáva Le Vot.

zdroj: Autocar