Popravde... nevieme, čo si o tom máme myslieť. Ak Euro NCAP uznáva, že zamieňať výsledky dvoch konštrukčne spriaznených, ale napríklad odlišne dlhých áut nie je najlepší nápad, čo sa v tomto prípade podľa všetkého stalo, pretože aj na úvodnom obrázku vidíte Bigster a nie Duster, prečo konzorcium nebolo dôslednejšie?

Čo tým máme na mysli? Euro NCAP navarilo informačný guláš na spôsob rozprávkového psíka a mačičky. Skombinovalo totiž výsledky Bigsteru s Dusterom, ale nikto okrem komisárov podľa nás netuší, podľa akého kľúča. Však to posúďte sami...

Vidíte v tom logiku?

Čelný náraz do deformovateľného vozíka? Použili nové dáta s Bigsterom. Frontálny náraz do pevnej bariéry? Pre zmenu čísla z Dustera. Bočný náraz vozíka simulujúceho auto? Opäť Bigster. Napodobenie bočnej zrážky so stĺpom? Tak si dáme zase Duster!

Samozrejme sa Euro NCAP týmto kiksom nikde príliš nechváli, usvedčujú ho však chýbajúce fotografie, ktoré konzorcium obvykle zverejňuje, takže trebárs Bigster bokom narazený na oceľový stĺp by ste medzi obrázkami hľadali márne.

O niečo viac prezrádza video, kde skúšobňa na začiatku priznáva, že Bigster je sesterským modelom Dustera a Euro NCAP porovnalo obe autá, aby zistili, či staršie výsledky menšieho modelu môžu byť aplikované na väčšie vozidlo. A že vykonali dodatočné nové testy tam, kde to bolo nutné. Ako im ale vyšlo, že nárazy na deformovateľné bariéry urobia nanovo, ale zrážky s pevnou prekážkou opakovať nemusia, je nám záhadou.

Ochrana dospelých

Finálne výsledky veľkej Dacie v každom prípade nie sú príkladné, Bigster dokonca v nových testoch dopadol čiastočne horšie ako Duster.

Aby sme boli konkrétni: pozrite sa na zafarbenie figuríny vodiča po čelnom náraze do vozíka s deformovateľnou bariérou. Hrudník i pravá noha sa kvôli vysokým hodnotám zafarbili dohneda, čo znamená „slabú ochranu“ príslušných partií.

Oranžovo sfarbené hrudníky figurín kvôli vysokým hodnotám po náraze do steny pochádzajú z Dustera a hovoria nám, že predpínače bezpečnostných pásov by mali mierne povoliť tlak, ktorý je hraničný, ale povedzme, že ešte v norme. Dáta Bigstera naopak neexistujú.

Mierne horší ako Duster

Slušné výsledky vykazuje Bigster pri bočných nárazoch, ale zďaleka nie stopercentné. Auto nemá stredový airbag, takže hrozí kontakt hláv cestujúcich na predných sedadlách. Navyše Dacia podľa Euro NCAP nepredložila dôkazy, do akej miery je kontrolovaný pohyb tela pasažiera vymršteného pri bočnom náraze na protiľahlú stenu.

Bigster za toto všetko bral 69 percent pri ochrane dospelých, čo je ešte o jeden percentný bod menej v porovnaní s Dusterom.

Ochrana detí? Pre zmenu lepší ako Duster

Euro NCAP hovorí, že Bigster je v ochrane detí na zadných sedadlách takmer bez chýb, dokonca lepší ako Duster (ktorý niečo málo stratil pri čelnej zrážke). Väčší model získal plný počet bodov v nárazoch a celkovo v týchto testoch 85 percent, čo je veľmi dobrý výsledok. Komisári mu v zásade vyčítajú len fakt, že nemá elektroniku schopnú detegovať dieťa sediace vzadu.

Ochrana chodcov

Pri ochrane najzraniteľnejších účastníkov premávky Bigster nie je žiadny premiant. Stred kapoty či väčšia časť predného nárazníka chodcov či cyklistov nadmieru neohrozí, naopak dokážu celkom slušne pohltiť nárazovú energiu. Ale predná hrana kapoty, uchytenie hmloviek a obligátne predné stĺpiky sú skrátka rizikovou lokalitou, do ktorých hlavou, panvou či nohami naraziť nechcete.

Asistenčné systémy

Porovnanie výsledkov práce jednotlivých asistenčných systémov odhaľuje, že Euro NCAP v tomto prípade prevzalo parametre z modelu Duster a dokazuje to tiež priložené video. Čo to znamená? Ak Dacia medzičasom niečo pri vývoji novšieho Bigstera vylepšila, na hodnotení konzorcia to nespoznáte.

To isté platí tiež v prípade, ak by väčšie SUV v nejakom ohľade zaostávalo, celkovo mu však za elektroniku Euro NCAP udelilo podpriemerných 57 percent bodov. Tento nízky počet ide na vrub nedostatočných reakcií napríklad na chodcov pri odbočovaní, na motocykel, ktorému by ste vošli do jazdného pruhu či nedostatočnému spomaleniu pri priblížení sa auta v protismere pri odbočovaní.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 4 obrázkov

zdroj: Euro NCAP