To s chýbajúcimi malými autami na trhu nie je fabulácia. Celkový pokles registrácií nových vozidiel v Európe medzi rokmi 2019 až 2024 nejde len na konto covidu, čipovej krízy, inflácie či zdražovania kvôli novým povinným bezpečnostným prvkom.
Odhaduje sa, že zo zhruba 2,8 miliónového prepadu predajov pripadá na miznúci segment mini áut zhruba 700 až 800 tisíc kusov. Inak povedané, motoristi si už nemajú z čoho vyberať, takže namiesto malého vozidla dajú prednosť ojazdenému modelu alebo musia dlhšie šetriť na väčší ale tiež drahší automobil. A zdôrazňuje to aj Dacia, ktorá upozorňuje, že medzi rokmi 2010 až 2024 vzrástla priemerná cena nového auta o 77 percent (aj keď je nutné dodať, že rástli aj mzdy).
EK preregulovala trh
Výrobcovia kvôli vyššie uvedenému už istý čas volajú po uvoľnení pravidiel zo strany EÚ, ako to nedávno naznačil napríklad šéf automobilky Opel. A zvažujú, že by Európe mohol pomôcť segment nových malých áut, napríklad inšpirovaných tým, čo v Japonsku poznáme ako triedu kei cars.
V ich prípade platia rôzne daňové úľavy a zvýhodnené parkovanie v mestách, ak majú maximálnu dĺžku 3,4 metra, šírku 1,48 metra a výškou môžu ísť až do dvoch metrov, aj keď tamojšie automobilky posledný rozmer prakticky nevyužívajú. Obmedzenie platí tiež na objem spaľovacieho motora, ktorý môže mať maximálne 660 centimetrov kubických.
Japonska sa nemusíme držať rigidne
Nový koncept Dacie by sa do uvedených parametrov nezmestil, má totiž šírku 1,55 metra. Keď sa ale pozriete na jeho vytiahnuté lemy blatníkov a relatívne robustné pneumatiky s terénnym vzorom, zúžiť koncept o 3,5 centimetra na každej strane by asi nebol problém. Nejde však o plnenie japonskej normy, Európa by si mohla stanoviť vlastné hodnoty.
Podstata je v dostupnosti, ktorá by mohla byť postavená napríklad na nevyžadovaní niektorých bezpečnostných systémov, ako je aktívne vedenie v jazdnom pruhu, pre vozidlá, ktoré by výmenou za to nemohli napríklad na diaľnicu.
Je širší ako kei car, ale významne kratší
Žiadne konkrétne čísla, limity či dokonca nová trieda vozidiel ešte neexistujú a je otázne, či sa toho dočkáme. Dacia v každom prípade ukazuje smer, ako by také stroje mohli vyzerať.
Obdivuhodné na dizajnéroch koncernu Renault je, že sa dĺžkou vošli do troch metrov! Pri zachovaní štvorsedadlového interiéru! A aby sme mali vonkajšie rozmery kompletné, dodávame, že Hipster má výšku 1,52 metra.
Skoro o trištvrte metra kratší ako Spring
Pri týchto číslach dostanete logicky malý základný batožinový priestor s objemom len 70 litrov. Sklopte ale zadné sedadlá a dva cestujúci dostanú kufor s objemom 500 litrov. Dacia však neposúva na novú úroveň len rozmery ale tiež hmotnosť.
Automobilka hovorí, že Hipster je o 20 percent ľahší ako elektrický Spring s dĺžkou 3,7 metra a prakticky rovnakou výškou (1519 mm). Konkrétne číslo neuvádza, ale vychádza to na 760 kg. To je v dnešnej dobe skoro zázrak. Tým skôr, že aj Hipster má mať batériový pohon.
Dojazd 240 km?
Dacia konkrétne technické parametre neuvádza, ale z fotografií a počítačových ilustrácií sa dá vyčítať, že na 75 % batérie Hipster zvládne 180 kilometrov. To by znamenalo, že na plné nabitie teoreticky zvládne 240 kilometrov. To sú hodnoty blízke Springu, preto so zohľadnením nižšej hmotnosti predpokladáme, že koncept čiastočne alebo úplne využíva jeho techniku.
Kvôli úspore váhy (a ceny) nájdete v aute množstvo známych ale i originálnych nápadov. Má veľmi tenké sedadlá (vpredu spojené do lavice), alebo tiež delené zadné veko na samostatné okno a sklopný spodný diel, pričom svetlá sú integrované až pod vekom do zadných stĺpikov. Karoséria bola navrhnutá tak, aby bola dostupná v jedinom laku a niekoľko panelov (vpredu a na dverách) v troch farbách.
Len to najnutnejšie a možno ešte menej
Interiér je jedným slovom minimalistický, ale má dva airbagy, ktoré sú pod priehľadným krytom. V aute je množstvo kotviacich bodov YouClip (známych z najnovších sériových modelov) či úchytov, do ktorých umiestnite rôzne doplnky, ako sú držiaky nápojov, lakťové opierky, prípadne stropné svetlá.
Jednoduché prepojenie systémov auta s mobilom cez dokovaciu stanicu vám potom umožní nielen prehrávanie hudby alebo využitie vlastného zariadenia na navigáciu, ale telefón poslúži aj ako digitálny kľúč.
Od 10 do 13 tisíc eur?
Cena? Tá je vo hviezdach, ale mohol by to byť jeden z najlacnejších európskych elektromobilov. A ak Spring stojí 16 900 eur a pri využití financovania prostredníctvom produktov Dacie 13 520 eur, mohol by sa Hipster dostať na 13 až 14 tisíc a so zvýhodnením možno dokonca k hranici 10 tisíc eur.
Dacia k tomu dodáva, že koncept ukazuje, čo by automobilky dokázali, ak by mali väčšiu regulačnú slobodu pri výrobe malých dostupných vozidiel. A šéf predaja a marketingu automobilky, Frank Marotte, má tiež jasno: „V zásade si myslím, že Európska komisia a všetky zúčastnené strany, teda aj dodávatelia si uvedomujú, že sme to predovšetkým v prípade malých áut prehnali, pokiaľ ide o určité typy predpisov a že skutočné používanie áut zákazníkmi vôbec nezodpovedá najnovších predpisov v oblasti aktívnej bezpečnosti.“
Len pre vašu predstavu – od roku 2010 museli automobilky zaviesť 100 nových predpisov a do roku 2030 ich bude pridaná ďalšia stovka! Aj preto sa za posledných 10 rokov zvýšila priemerná hmotnosť automobilu o 15 %, zvýšil sa výkon (aj kvôli kompenzácii váhy) o 43 % a cena poskočila o 63 %.
zdroj: Dacia