Pohľad do slovenského cenníka Opelu na prvý pohľad hovorí, že najlacnejšiu Corsu kúpite predsa od 14 990 eur. Kúpite, má to ale pár podmienok. V tejto čiastke je napríklad započítaný bonus vo výške 2200 eur a navyše je v tabuľke uvedená poznámka, že „ide o dopredaj skladových zásob“.
Hneď nasledujúca verzia s rovnakou výbavou a o niečo silnejším motorom je už za takmer 17 tisíc. A ak sa pozriete do Nemecka, podobné prevedenie tam vyjde na najmenej 22 900 eur.
Nemáme na výber
„Ceny, ktoré sme boli schopní ponúknuť pred šiestimi siedmimi rokmi, teda pod 15 tisíc eur, sú dnes len sotva možné,“ hovorí šéf Opelu – Florian Huettl, v rozhovore pre internetovú stránku denníka Münchner Merkur a dodáva: „Zásadnú úlohu v tom hrajú regulácie,“ teda povinné zavádzanie stále väčšieho počtu asistentov a elektroniky.
Ak máte pocit, že máme niečo proti bezpečnostným systémom montovaným v posledných rokoch do áut bez rozdielu triedy, tak v zásade nemáme. Problém máme so slovíčkom „povinne“ a Huettl veľmi presne vystihuje zásadný nedostatok súčasnej politiky EÚ...
Regulácie zašli príliš ďaleko
„Každý Opel Corsa musí mať na palube asistenta udržiavania v jazdnom pruhu. Skvelá funkcia na diaľnici,“ pripomína Florian Huettl a jedným dychom sa pýta: „Potrebuje ho ale Corsa, s ktorou jazdíte každý deň do práce vzdialenej 20 alebo 30 kilometrov? Regulácie zašli príliš ďaleko.“
Faktom je, že nové auto si môže kvôli dramatickému zdražovaniu dovoliť stále menej motoristov a netýka sa to len východnej Európy. Stačí sa pozrieť na tabuľky kumulatívnych predajov na starom kontinente, ktorým dominujú najmenšie a najlacnejšie vozidlá na trhu, ako sú Dacie či Renaulty. A pozrieť tiež na to, ako sa v posledných rokoch prepadli čísla celkových predajov. Skrátka autá začínajú byť drahé aj pre západ.
Vedľajší nežiadúci efekt? Starnutie automobilového parku
„Našim cieľom je udržať mobilitu dostupnou. V rokoch 2018 až 2019 sme dosiahli takú úroveň pasívnej bezpečnosti, že ju môžeme len ťažko zlepšovať,“ vysvetľuje šéf Opelu. A upozorňuje, že sú to práve požiadavky na aktívnu bezpečnosť, ako je aj asistent udržiavania auta v jazdnom pruhu, ktoré majú častokrát len malú pridanú hodnotu, lenže zároveň bránia udržať cenu pod 15 tisíc eur.
„V roku 2019 sa v Európe predalo 18 miliónov automobilov. Dnes sa ich predá len 15 miliónov. Asi milión z chýbajúceho čísla tvoria malé autá,“ hovorí Huettl. „Zákazníci, ktorí si kedysi tieto automobily kupovali, dnes hľadajú vozidlá z druhej ruky, s výrazne vyššími emisiami,“ je presvedčený šéf Opelu a pripomína: „Aj preto budeme presadzovať miernejšie regulácie.“
zdroj: Münchner Merkur, Opel