Renault lacnejší ako Dacia
Na začiatku minulej dekády sa na českom aj slovenskom trhu predávali malé autá, ktoré boli cenovo dostupné prakticky pre každého. V roku 2013 ste si mohli kúpiť napríklad Renault Thalia už za približne 5600 €, Daciu Logan alebo Sandero za 6400 € či Citroën C1 za 6800 €. Peugeot 107 sa predával od 7000 €. Za podobné peniaze dnes nezoženiete ani poriadnu jazdenku!
Takto nízko nastavené ceny znamenali, že za menej ako 10 000 € ste si mohli vyberať z viacerých úplne nových modelov. Tieto autá sa stali obľúbenou voľbou pre rodiny, študentov či ako druhé autá do rodiny.
Aj po zarátaní inflácie boli lacné
Kumulatívny rast cien v eurozóne medzi rokmi 2013 a 2025 sa pohybuje okolo 30 percent. Ak pôvodné ceny prepočítame na dnešné hodnoty, dostaneme ekvivalenty:
- Renault Thalia – 7280 €
- Dacia Logan/Sandero – 8320 €
- Citroën C1 – 8840 €
- Peugeot 107 – 9100 €
Aj po zarátaní inflácie by stáli v prepočte výrazne menej, než koľko dnes pýtajú za najlacnejšie nové autá.
Najlacnejšie nové autá v roku 2025
Na slovenskom trhu dnes cena najdostupnejších nových áut začína na úrovni 12 000 €. Najlacnejšie je Mitsubishi SpaceStar, ktoré v základnej výbave stojí 12 300 €. Len o trochu drahšia je Dacia Sandero (12 900 €). Hyundai i10 začína na 13 740 €, Toyota Aygo na 14 290 € a Citroën C3 či Kia Picanto na 14 490 €.
V porovnaní s rokom 2013 je najlacnejšie nové auto takmer dvojnásobne drahšie. Úlohu zohráva nielen inflácia. Výrobcovia musia plniť prísnejšie emisné a bezpečnostné normy a investovať do digitalizácie, čo tlačí ceny ešte vyššie.
Vozový park na Slovensku starne
Vysoké ceny majú negatívny vplyv na kúpyschopnosť obyvateľstva. Mnoho Slovákov si nemôže dovoliť nielen nové auto, ale dokonca ani to 10-ročné. Väčšina Slovákov jazdí na vyše 20-ročných jazdenkách. Zo západu dostávame kritiku a titulujú nás ,,vrakoviskom Európy‘‘.
Zľavy a akcie: Ako ušetriť na novom aute
Napriek vysokým cenníkovým cenám sa stále dajú nájsť zaujímavé akcie. Hyundai ponúka napríklad model i30 so zľavou až 3100 €, crossover Bayon so zľavou 3400 € a Tucson so zvýhodnením do 5100 €. Kia láka na široké portfólio zliav – od Ceedu a Stonica s úsporou do 3300 € až po elektromobily EV6, kde môže byť cena nižšia o 15-18-tisíc €. Nissan zasa ponúka Qashqai so zľavou 21 percent, čo predstavuje jednu z najväčších akcií na trhu. SEAT má limitovanú ponuku, pri ktorej nové autá začínajú na 13 890 € vrátane bonusov pri financovaní.
Ceny rastú, možnosti zostávajú
Kým pred desiatimi rokmi si mohol nový automobil dovoliť prakticky každý s pár tisícovými úsporami, dnes je situácia iná. Inflácia a technologický pokrok tlačia ceny najlacnejších áut vysoko nad 12-tisíc €. Napriek tomu sa oplatí sledovať akcie a zľavy, vďaka ktorým je možné ušetriť stovky až tisíce EUR. Sledujte nielen cenníkové sumy, ale aj dostupné akcie a benefity. Rozdiely môžu byť výraznejšie, než by ste čakali.
Odpovedalo 6 ľudí