Vodičský preukaz v mobile

Jednou z najväčších noviniek je digitálny vodičský preukaz. Vodiči ho budú môcť mať priamo v smartfóne a bude uznávaný v celej Európskej únii. Očakáva sa, že  zmena uľahčí cestovanie aj administratívu, no vyvoláva otázky o bezpečnosti dát a riziku sledovania.

Vodičák na auto od 15 rokov?

Kontroverznou zmenou je zavedenie vodičského preukazu kategórie B1 pre mladistvých od 15 rokov. Držitelia tohto oprávnenia budú môcť riadiť vozidlá do hmotnosti 2,5 tony s maximálnou rýchlosťou 45 km/h. Autá tejto kategórie majú často zlé výsledky v nárazových testoch. Niet divu, keď mnohé ani nemajú airbagy. Deformačné zóny tiež nie sú bohviečo.

Nízka rýchlosť síce nedovolí mladým jazdiť riskantne...

...ale na druhú stranu nebudú mať ani výkonovú rezervu pre krízové situácie, kedy je treba dupnúť na plyn a „vystreliť z miesta“. Zároveň môžu pomalou rýchlosťou vyprovokovať iných vodičov k riskantným manévrom. Nehovoriac o tom, že keď sa mladiství objavia na nesprávnej strane cesty - lebo predjú do protismeru - práve spomínaná slábá pasívna ochrana posádky pre stret s autom oproti neveľmi pomôže.

Kamióny a autobusy od 17 rokov?

Ďalšou diskutovanou zmenou je umožnenie riadiť ťažké kamióny a autobusy už 17 ročným tínedžerom! Podmienkou je, že budú v sprievode skúseného vodiča. Toto obdobie sa má započítavať do dvojročnej skúšobnej lehoty, počas ktorej platia prísnejšie pravidlá. Aj tu však zaznievajú pochybnosti, či tínedžeri majú dostatok zodpovednosti na zvládnutie tak ťažkých a ťarbavých vozidiel.

Kritika odborníkov a obavy o bezpečnosť

Na zmeny reagujú kriticky viaceré organizácie, vrátane Európskej cyklistickej federácie. Upozorňujú, že mladí vodiči sú jednou z najrizikovejších skupín na cestách. Objavuje sa aj pojem „autá pre deti“ – označenie pre vozidlá, ktoré sú ťažké a rýchle, no majú ich šoférovať prakticky ešte deti. Členské štáty preto dostali výzvu, aby pri zavádzaní smernice mysleli predovšetkým na bezpečnosť a neobetovali ju v mene modernizácie pravidiel.