Diaľnice

Dobrý inštruktor autoškoly by mal začiatočníka naučiť, že ak chce predbiehať, musí pridať plyn. Predbiehanie treba vykonať čo najbezpečnejšie, najplynulejšie a čím skôr sa vrátiť do pravého pruhu. V opačnom prípade sa môže stať, že vyprovokujete nerváka, ktorý medzi vozidlom v pravom pruhu a tým vaším urobí ,,myšičku‘‘ a vystraší vás na smrť. Nehovoriac o riziku, že to buď nestihne alebo jeden z vás ľaknutím strhne volant a celá situácia bude mať fatálne následky. 

Pomalá jazda v ľavom pruhu môže vyprovokovať k nebezpečným manévrom aj v blízkosti výjazdov. Typická situácia je, keď sa niekto chystá zísť z diaľnice exitom vzdialeným 500 m. Zaradiť sa do pravého pruhu za kamión by mu hrdosť nedovolila, no v ľavom pruhu ide iné osobné auto rýchlosťou 93 km/h. Radšej počká „kým sa spomalené auto konečne uprace do pravého“, zaradí sa mu tesne pred nosom a následne obe vozidlá vybrzdí na ešte nižšiu rýchlosť. Reálne týmto manévrom ušetrí asi 2 sekundy a na konci odbočovacieho pruhu bude na úrovni kamióna v pravom pruhu.

Zasnežené okresné cesty

Pohon predných/všetkých kolies a elektronická stabilizácia mnohým vodičom dvíhajú sebavedomie a dávajú pocit nesmrteľnosti. Existuje aj druhá skupina ľudí, ktorá má z jazdenia v zime vyslovene strach, a to aj s moderným autom. Keď sa tieto dva extrémy stretnú na jednej ceste, opäť z toho vznikne riskantné predbiehanie. Ten, čo riskantne predbieha, môže naraziť na limit v podobe brzdnej dráhy. Ak sa na snehu či poľadovici zablokujú kolesá, nepomôže 4x4 ani elektronickí asistenti. Na veľmi klzkej vozovke pri vysokej rýchlosti sa kolesá môžu zablokovať aj napriek tomu, že má auto plne funkčné ABS. To znamená, že nebude zatáčať a pôjde rovno ako sane. Výsledkom bude, v lepšom prípade, „výlet do jarku“ alebo v tom horšom náraz do stromu, zrážka s protiidúcim vozidlom či reťazová nehoda.

Mesto

Ani v meste nie sú pomalí vodiči jedinou hrozbou. Problém opäť nastáva, keď sa stretnú s nervákmi, ktorí sa na plyn dupnúť neboja. Najväčšia koncentrácia nervóznych ľudí, ktorí sa niekam ponáhľajú, je práve v mestách, kde je zároveň veľa chodcov, cyklistov a vozidiel MHD. Pomalá jazda môže vyprovokovať k predbiehaniu cez plnú čiaru, cyklopruh, zastávku alebo k jazde na oranžovú, či dokonca červenú. Vyššia nervozita = nižšia sústredenosť a schopnosť všímať si dopravné značky, prekážky, chodcov, cyklistov apod.

VYPROVOKOVALO VÁS UŽ NIEKEDY POMALÉ AUTO K RISKANTNÉMU MANÉVRU?
  • Nikdy som sa nenechal vyprovokvať, vždy som zachoval chladnú hlavu. ( 13% )

     

  • Nikdy som sa nenechal vyprovokovať, ale vždy ma to veľmi znervóznilo. ( 13% )

     

  • Predbiehal som na diaľnici sprava alebo cez odstavný pruh. ( 50% )

     

  • Urobil som ,,myšičku'' na diaľnici. ( 6% )

     

  • V meste som prešiel na oranžovú/červenú. ( 6% )

     

  • Predbiehal som cez plnú čiaru/cyklopruh/zastávku. ( 6% )

     

  • Odpájal som sa z diaľnice na poslednú chvíľu. ( 6% )

     

Odpovedalo 16 ľudí